Bilbetteri

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
kkf
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Bilbetteri

Inlägg av kkf »

Vart fyller man på med batterivatten?
Har en Skoda 1,8 -04.
Finns ett synsglas att ckecka om batteriet är bra.
Grönt ska den visa om man knackar på den.
Det gör den inte. laddar batteriet nu.
lejon-hjarta

Sv:Bilbetteri

Inlägg av lejon-hjarta »

Förmodligen så kan du inte fylla på vatten, eftersom du har ett slutet batteri. Har likadan, ett litet titt öga som de lyser grönt.

Kallas för underhållsfritt batteri. Ska enligt tillverkaren hålla i 5 år. Förutsatt att man underhålls laddar batteriet minst en gång per år.

Då ska man skruva loss batteriet, ta hem de. Sätta på laddning i 24 timmar.

I ditt fall, köpa nytt batteri. Tror inte att du kan rädda batteriet genom att underhålls ladda det. Har hört att man kan fixa ett skadat batteri om man laddar de ordentligt, men ur kul är det att ha ett batteri i vårat klimat, med en eller flera skadade celler? Tänk dig när det är 20 minus, och din startar inte för att ditt batteri är inte helt friskt.

Köpte från dinbil ett batteri, från varta dom är underhålls fritt, köpte den 2002, den är fortfarande i kanon skick. Fast jag inte har underhålls laddat den en enda gång.

DaNieL
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Bilbetteri

Inlägg av juanito »

Har fortfarande orginalbatteriet från -01. Funkar perfekt och har bara laddats 3 gånger på hela tiden.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bilbetteri

Inlägg av Faxnäs »

Har också kvar orginalbatteriet från 02. Visst undrar man hur länge det ska fungera. Blev för många år sedan undervisad av en lärare i bil-el, med många års erfarenhet, att göra några underhållsladdningar varje år för att ta bort avlagringar från plattorna, som ligger på batteriets botten och skapar kontakt mellan plattorna. Vid underhållsladdning försvinner dessa avlagringar och batteriet håller längre. Vad sägs om detta? Mina batterier har sedan dess hållit länge.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bilbetteri

Inlägg av maverick »

Jag fick byta batteri på min ganska omgående efter köpet. Det var svårstartat när det var kallt.

Jag kör på Vartabatteri idag. Ett av marknadens bästa, och inte farligt dyrt.
Octav
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilbetteri

Inlägg av Octav »

Mitt originalbatteri (som inte var underhållsfritt) höll i 9 år och 10 månader!Det handlar om både tur och en del underhåll....
Skriv svar