Hur uttalar ni Skoda?

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
MrP
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 januari 2011, 17:34
Ort: Örebro
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av MrP »

Jag fyller på då: Skoda!
uslingen
Inlägg: 2510
Blev medlem: 2 april 2012, 13:49
Ort: Göteborg
Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av uslingen »

Skojda? Ja, jätteskoj.
MikaelW
Inlägg: 2952
Blev medlem: 12 februari 2013, 09:48
Ort: Köping
Bilmodell: Skoda Octavia TDI
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av MikaelW »

jo, det var ju kul att följa den här tråden... ...men e det inte dax att lägga ner den??? ;-)
Som Fredrik Lindström brukar säga så finns det inte rätt eller fel i språket, huvudsaken att den man talar till förstår vad man menar. I detta fall handlar det om en av marknadens mest prisvärda bilar som ägarna (inkl. mig själv) verkar vara oförskämt nöjda med överlag!
Rolle85
Inlägg: 310
Blev medlem: 3 februari 2010, 14:47
Ort: Göteborg
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Rolle85 »

SKÅDA
eliasbr
Inlägg: 752
Blev medlem: 25 april 2012, 22:54
Ort: Söderköping
Bilmodell: Skoda Octavia II Combi
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av eliasbr »

Ska uttalas "skååda", eftersom alla svenskar vet att det är ett utländskt namn och långt "o" i andra språk ALDRIG uttalas så som i svenskan - för det brukar "u" användas, inte "o".
Dessutom är det inte ens lång vokal i originalet, utan kort, vilket ännu mer talar för ett "å"-ljud.
Att långt "o" uttalas som "å" är inte alls ovanligt i svenskan, t ex "rodna", "rosa", "katastrof".
Jag menar förstås inte att vi ska ha perfekt utländskt uttal av låneord, men "skååda" är en bra kompromiss mellan de svenska uttalsreglerna och de utländska.
Tjeckerna själva uttalar det "schkådda".
Thomas
Inlägg: 3785
Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
Ort: Torsby
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Thomas »

Kan inte låta bli att lyfta min urgamla tråd.
Jag säger fortfarande Skoda!

Om någon undrar så var resultatet när denna tråd dog ut
33st. Skoda mot 29st. Skåda.

Jag måste även säga att efter 14år bakom ratten på Skoda så är jag och frun fortfarande helnöjda med bilmärket!!!
Malte
Inlägg: 3664
Blev medlem: 5 mars 2016, 17:48
Ort: Gotland
Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Malte »

Här på gotland är det uttalet skoda som gäller.
Även roligt att höra att det finns någon på detta forum som är positiv o gillar sin skoda. Dom flesta ratar o spyr bara galla över märket, tråkig läsning på ett märkes forum.
Kan även tillägga att min sambo o son är nöjda med sina skodor.
karwiso
Inlägg: 116
Blev medlem: 31 mars 2014, 02:23
Ort: Lidingö
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av karwiso »

Jag säger "Schkåda"
BIG Mike
Inlägg: 218
Blev medlem: 24 februari 2014, 17:52
Ort: Järfälla
Bilmodell: Skoda 1.8 RS (02)
Kontakt:

Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av BIG Mike »

Anser väl att folk får säga som de vill men min Skoda är en SkOda inte en SkÅda. Och jag är Svensk med Svenskt uttal så blir det alltså SkOda inte Schåda.:)

För att dra upp kvaliteten lite på denna tråd så kan jag också informera om att jag är EXTREMT nöjd med min Octavia RS 2002:a och hoppas att den 2014 jag tänker mig är minst lika bra.:)
Hackenbush
Inlägg: 143
Blev medlem: 13 juli 2014, 12:16
Ort: Hässleholm
Bilmodell: Skoda Rapid Elegance
Kontakt:

Sv:Hur uttalar ni Skoda?

Inlägg av Hackenbush »

Rätt eller fel. jag bor i Sverige så jag säger helt enkelt "Skoda" precis som texten med o.
Att försöka sig på att säga det på perfekt Tjeckiska blir bara dumt om man ändå inte för övrigt vet ett skit om språket.
Skriv svar