Hur uttalar ni Skoda?
-
MrP
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Jag fyller på då: Skoda!
-
uslingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Skojda? Ja, jätteskoj.
-
MikaelW
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
jo, det var ju kul att följa den här tråden... ...men e det inte dax att lägga ner den??? ;-)
Som Fredrik Lindström brukar säga så finns det inte rätt eller fel i språket, huvudsaken att den man talar till förstår vad man menar. I detta fall handlar det om en av marknadens mest prisvärda bilar som ägarna (inkl. mig själv) verkar vara oförskämt nöjda med överlag!
Som Fredrik Lindström brukar säga så finns det inte rätt eller fel i språket, huvudsaken att den man talar till förstår vad man menar. I detta fall handlar det om en av marknadens mest prisvärda bilar som ägarna (inkl. mig själv) verkar vara oförskämt nöjda med överlag!
-
Rolle85
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
eliasbr
- Bilmodell: Skoda Octavia II Combi
- Kontakt:
Ska uttalas "skååda", eftersom alla svenskar vet att det är ett utländskt namn och långt "o" i andra språk ALDRIG uttalas så som i svenskan - för det brukar "u" användas, inte "o".
Dessutom är det inte ens lång vokal i originalet, utan kort, vilket ännu mer talar för ett "å"-ljud.
Att långt "o" uttalas som "å" är inte alls ovanligt i svenskan, t ex "rodna", "rosa", "katastrof".
Jag menar förstås inte att vi ska ha perfekt utländskt uttal av låneord, men "skååda" är en bra kompromiss mellan de svenska uttalsreglerna och de utländska.
Tjeckerna själva uttalar det "schkådda".
Dessutom är det inte ens lång vokal i originalet, utan kort, vilket ännu mer talar för ett "å"-ljud.
Att långt "o" uttalas som "å" är inte alls ovanligt i svenskan, t ex "rodna", "rosa", "katastrof".
Jag menar förstås inte att vi ska ha perfekt utländskt uttal av låneord, men "skååda" är en bra kompromiss mellan de svenska uttalsreglerna och de utländska.
Tjeckerna själva uttalar det "schkådda".
-
Thomas
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Kan inte låta bli att lyfta min urgamla tråd.
Jag säger fortfarande Skoda!
Om någon undrar så var resultatet när denna tråd dog ut
33st. Skoda mot 29st. Skåda.
Jag måste även säga att efter 14år bakom ratten på Skoda så är jag och frun fortfarande helnöjda med bilmärket!!!
Jag säger fortfarande Skoda!
Om någon undrar så var resultatet när denna tråd dog ut
33st. Skoda mot 29st. Skåda.
Jag måste även säga att efter 14år bakom ratten på Skoda så är jag och frun fortfarande helnöjda med bilmärket!!!
-
Malte
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Här på gotland är det uttalet skoda som gäller.
Även roligt att höra att det finns någon på detta forum som är positiv o gillar sin skoda. Dom flesta ratar o spyr bara galla över märket, tråkig läsning på ett märkes forum.
Kan även tillägga att min sambo o son är nöjda med sina skodor.
Även roligt att höra att det finns någon på detta forum som är positiv o gillar sin skoda. Dom flesta ratar o spyr bara galla över märket, tråkig läsning på ett märkes forum.
Kan även tillägga att min sambo o son är nöjda med sina skodor.
-
karwiso
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Jag säger "Schkåda"
-
BIG Mike
- Bilmodell: Skoda 1.8 RS (02)
- Kontakt:
Anser väl att folk får säga som de vill men min Skoda är en SkOda inte en SkÅda. Och jag är Svensk med Svenskt uttal så blir det alltså SkOda inte Schåda.:)
För att dra upp kvaliteten lite på denna tråd så kan jag också informera om att jag är EXTREMT nöjd med min Octavia RS 2002:a och hoppas att den 2014 jag tänker mig är minst lika bra.:)
För att dra upp kvaliteten lite på denna tråd så kan jag också informera om att jag är EXTREMT nöjd med min Octavia RS 2002:a och hoppas att den 2014 jag tänker mig är minst lika bra.:)
-
Hackenbush
- Bilmodell: Skoda Rapid Elegance
- Kontakt:
Rätt eller fel. jag bor i Sverige så jag säger helt enkelt "Skoda" precis som texten med o.
Att försöka sig på att säga det på perfekt Tjeckiska blir bara dumt om man ändå inte för övrigt vet ett skit om språket.
Att försöka sig på att säga det på perfekt Tjeckiska blir bara dumt om man ändå inte för övrigt vet ett skit om språket.