Hur uttalar ni Skoda?
-
MrP
- Inlägg: 413
- Blev medlem: 23 januari 2011, 17:34
- Ort: Örebro
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Jag fyller på då: Skoda!
-
uslingen
- Inlägg: 2510
- Blev medlem: 2 april 2012, 13:49
- Ort: Göteborg
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Skojda? Ja, jätteskoj.
-
MikaelW
- Inlägg: 2952
- Blev medlem: 12 februari 2013, 09:48
- Ort: Köping
- Bilmodell: Skoda Octavia TDI
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
jo, det var ju kul att följa den här tråden... ...men e det inte dax att lägga ner den??? ;-)
Som Fredrik Lindström brukar säga så finns det inte rätt eller fel i språket, huvudsaken att den man talar till förstår vad man menar. I detta fall handlar det om en av marknadens mest prisvärda bilar som ägarna (inkl. mig själv) verkar vara oförskämt nöjda med överlag!
Som Fredrik Lindström brukar säga så finns det inte rätt eller fel i språket, huvudsaken att den man talar till förstår vad man menar. I detta fall handlar det om en av marknadens mest prisvärda bilar som ägarna (inkl. mig själv) verkar vara oförskämt nöjda med överlag!
-
Rolle85
- Inlägg: 310
- Blev medlem: 3 februari 2010, 14:47
- Ort: Göteborg
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
eliasbr
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 25 april 2012, 22:54
- Ort: Söderköping
- Bilmodell: Skoda Octavia II Combi
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Ska uttalas "skååda", eftersom alla svenskar vet att det är ett utländskt namn och långt "o" i andra språk ALDRIG uttalas så som i svenskan - för det brukar "u" användas, inte "o".
Dessutom är det inte ens lång vokal i originalet, utan kort, vilket ännu mer talar för ett "å"-ljud.
Att långt "o" uttalas som "å" är inte alls ovanligt i svenskan, t ex "rodna", "rosa", "katastrof".
Jag menar förstås inte att vi ska ha perfekt utländskt uttal av låneord, men "skååda" är en bra kompromiss mellan de svenska uttalsreglerna och de utländska.
Tjeckerna själva uttalar det "schkådda".
Dessutom är det inte ens lång vokal i originalet, utan kort, vilket ännu mer talar för ett "å"-ljud.
Att långt "o" uttalas som "å" är inte alls ovanligt i svenskan, t ex "rodna", "rosa", "katastrof".
Jag menar förstås inte att vi ska ha perfekt utländskt uttal av låneord, men "skååda" är en bra kompromiss mellan de svenska uttalsreglerna och de utländska.
Tjeckerna själva uttalar det "schkådda".
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Kan inte låta bli att lyfta min urgamla tråd.
Jag säger fortfarande Skoda!
Om någon undrar så var resultatet när denna tråd dog ut
33st. Skoda mot 29st. Skåda.
Jag måste även säga att efter 14år bakom ratten på Skoda så är jag och frun fortfarande helnöjda med bilmärket!!!
Jag säger fortfarande Skoda!
Om någon undrar så var resultatet när denna tråd dog ut
33st. Skoda mot 29st. Skåda.
Jag måste även säga att efter 14år bakom ratten på Skoda så är jag och frun fortfarande helnöjda med bilmärket!!!
-
Malte
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: 5 mars 2016, 17:48
- Ort: Gotland
- Bilmodell: Skoda Yeti 4wd Experiens
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Här på gotland är det uttalet skoda som gäller.
Även roligt att höra att det finns någon på detta forum som är positiv o gillar sin skoda. Dom flesta ratar o spyr bara galla över märket, tråkig läsning på ett märkes forum.
Kan även tillägga att min sambo o son är nöjda med sina skodor.
Även roligt att höra att det finns någon på detta forum som är positiv o gillar sin skoda. Dom flesta ratar o spyr bara galla över märket, tråkig läsning på ett märkes forum.
Kan även tillägga att min sambo o son är nöjda med sina skodor.
-
karwiso
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 31 mars 2014, 02:23
- Ort: Lidingö
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Jag säger "Schkåda"
-
BIG Mike
- Inlägg: 218
- Blev medlem: 24 februari 2014, 17:52
- Ort: Järfälla
- Bilmodell: Skoda 1.8 RS (02)
- Kontakt:
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Anser väl att folk får säga som de vill men min Skoda är en SkOda inte en SkÅda. Och jag är Svensk med Svenskt uttal så blir det alltså SkOda inte Schåda.:)
För att dra upp kvaliteten lite på denna tråd så kan jag också informera om att jag är EXTREMT nöjd med min Octavia RS 2002:a och hoppas att den 2014 jag tänker mig är minst lika bra.:)
För att dra upp kvaliteten lite på denna tråd så kan jag också informera om att jag är EXTREMT nöjd med min Octavia RS 2002:a och hoppas att den 2014 jag tänker mig är minst lika bra.:)
-
Hackenbush
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 13 juli 2014, 12:16
- Ort: Hässleholm
- Bilmodell: Skoda Rapid Elegance
- Kontakt:
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Rätt eller fel. jag bor i Sverige så jag säger helt enkelt "Skoda" precis som texten med o.
Att försöka sig på att säga det på perfekt Tjeckiska blir bara dumt om man ändå inte för övrigt vet ett skit om språket.
Att försöka sig på att säga det på perfekt Tjeckiska blir bara dumt om man ändå inte för övrigt vet ett skit om språket.

