Dålig värme, dålig vattenpump?

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Brickan
Bilmodell: Skoda Felicia 1,3 Combi
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dålig värme, dålig vattenpump?

Inlägg av Brickan »

Tja körde den riktigt varm nu, eller så varm det gick rättare sagt. Jag tycker den verkar gå dåligt upp i värme. Jag la handen på toppen och kunde nog håll den där någon sekund utan fara. Den var alltså inte så där jättevarm. När jag står stilla en stund och gasar går den dessutom högre upp i värme på mätaren för att sedan sjunka när jag åker igen. Men det är väl som det ska vara antar jag. Det kommer värme ur den, men alldeles för dåligt tycker jag. Det duger inte inför vintern.
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

Vattenpumpen och förmodar jag termostatet?

Är det i det här huset termostatet sitter?

http://i1000.photobucket.com/albums/af130/brickan/100_0579.jpg

http://i1000.photobucket.com/albums/af130/brickan/100_0581.jpg

http://i1000.photobucket.com/albums/af130/brickan/100_0584.jpg
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

Så här högt lyckas jag få upp värmen på mätaren när jag står stilla.

http://i1000.photobucket.com/albums/af130/brickan/100_0586.jpg

Men när jag åker iväg ligger den i bland så här lågt, även fast jag haft motorn i gång ganska länge då

http://i1000.photobucket.com/albums/af130/brickan/100_0588.jpg
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Inlägg av 855 »

Jepp det där är temostathuset, den vita kontakten sitter på tempgivaren. Och termostaten sitter i "huset".

Om tempen går upp så pass mycket när du står still, men åker ner ganska mycket när du kör, så tror jag inte det är termostaten. Den verkar ju öppna, annars skulle inte tempen gå ner.

Verkar inte vara vattenpumpen heller då du verkar ha cirkulation, annars skulle den ju koka.

Försvinner kylarvätska? = skev topp, hål i värmeelementet.
Annars låter det ju som en luftficka, jag fick själv det när jag bytte kylare på min 1.3:a.

Då fick jag hissa upp bilen så att expansionskärlet kom som högsta punkt, sen starta bilen med locket av så luften pressades ur. Efter en liten stund kom värmen och tempmätaren la sig normalt.

Annars vettetusan. Tempgivaren kanske..?

Måste finnas ngn som kan ge bättre svar.

Mvh.
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

Luftficka? hm. Det jag funderade på när jag tog av locket på expansionskärlet när bilen var varm så pyste det nästan inget alls. Det vet jag ju att det brukar göra och att man brukar behöva vara försiktig så att inte vattnet sprutar ut, eller? Nej det försvinner inget vatten från motorn vad jag märkt. Vad kan det vara? Jag menar att första morgonen när jag märkte det här så funkade värmen inte alls. Då tänkte jag att det är för lite vatten i, men det var det inte. Jag överfyllde då expansionskärlet och stod stilla och varvade bilen. Då kom det helt plötsligt värme till kupen och gör det fortfarande. men det är för dåligt och det räcker inte till i vinter. Fler tips eller teorier? Janne
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

Hissa upp bilen? Du menar att hissa upp fronten på bilen då? Eller bara just den sidan expansionskärlet sitter på och starta bilen? Hm, kan ju vara värt att prova. Har en polare som har ramper, måste ju funka att lägga ut en sån och köra upp på, på sidan med expansionskärlet. Janne
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

Tacksam för tipsen hitintills och tacksam för fler. Tack
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Inlägg av Bäverhanne »

Om termostaten är paj "hängt sig i öppet läge" då är det naturligt att tempen går upp vid stillastående samt sjunker fort när man börjar köra och fartvinden kyler ned kylaren....
Brickan
Kontakt:

Inlägg av Brickan »

En bilhandlare här på bygden vill ta in den på onsdag och försöka spola rent värmeelementet med vatten. Han tror att det kan bli bättre då. Då borde det ju i så fall bli luftat och klart samtidigt. Frågan är om det inte vore ide att samtidigt byta termostaten? Tror nästan det. hm. Janne
skoda elegance

Inlägg av skoda elegance »

När jag hade en felicia 1,3 så märkte jag att det var dålig värme i bilen.....hösten när det började bli lite små rått ute....bilen hade gått ca: 13500 mil...termostaten var paj...skit enkel att byta...Tempgivaren i bilen ska vara mellan 110 - 70 grader..finns ett sträck i mitten...pga liten motor kan man skärma av kylaren med en kartongbit när det är riktigt kallt ute 15-20 grader eller mer..det gör att man får upp tempen i motorn fortare
jockeman
Bilmodell: Skoda felica
Kontakt:

Inlägg av jockeman »

hade samma fel nu byte termostat fick bara värme när jag stod still sen sjönk det när man körde. Min termostat va helt paj när jag tog bort den låg på tvären därinne så det blev ett nytt lock och termostat satt ihop 460 kr meca byttes på en kvart sen bara efterfylla med glykol lufta sköter sig själv // jocke
Skriv svar