Är Skoda en kvalites bil?

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
rlu
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Skoda en kvalites bil?

Inlägg av rlu »

Tråkigt att höra,min avsikt är att dela med mig av mina erfarenheter efter 21000 mil i en Octavia ,vilket jag hoppas kan hjälpa många ,om dessa erfarenheter/sanningar tolkas som smutskastning så beklagar jag , i detta forum finns det inlägg som smutskastar andra bilmärken , är det ok ? ett forum är ju inte bara till för att 'smörskriva' , vissa mindre roliga sanningar måste oxå belysas och tålas att läsa,det finns ju i övervägande majoritet 'smörinlägg' vilket är positivt.
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Skoda en kvalites bil?

Inlägg av MrC »

@rlu.

Om du nu tycker att din Skoda är så dålig, varför säljer du inte den och köper en annan bil av ett annat märke. Är jag inte nöjd med bilen jag har så säljer jag snabbt. Många gånger med stor förlust. Aldrig skoj att köra om kring i en bil som man inte är nöjd med.

Kent
johnny mann
Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Skoda en kvalites bil?

Inlägg av johnny mann »

170000KM Octavia 1 (TDI) NO PROBLEM!
9000km Octavia 2 1.6 FSI NO PROBLEM!
Vad kan man mer begära?
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Är Skoda en kvalites bil?

Inlägg av Furby »

@rlu

Vi har förstått i dina tidigare inlägg att du inte tycker om Skoda men inte riktigt varför.
Det enda jag förstått då är att du tycker kvaliteten är dålig och åkkomforten bedrövlig.
Nu skriver du att vattenpumpen rasade för dig och jag kan förstå att du blev förbannad över det men du har väl drabbats av flera fel som vi säkert är intresserande av att höra.
När det gäller åkkomforten kan jag till viss del hålla med dig eftersom vi tidigare hade en -99 kombi 1.6.
Dagsetapper på 70mil kan bli tröttande.
Tobbe80
Kontakt:

Inlägg av Tobbe80 »

Jobbar med bla skoda och själv ägt 3st nya octavia kombi nu inne på de 4e dock en beg denna gång, visst finns det måndags ex men över lag är skoda en mycket bra bil för pengarna och som mekk har jag inte upplevt dessa bilar dåligt på något sätt,dom flesta rullar på utan större problem har tex en kund som kört 45000 mil med sin diesel utan större problem...det är en billig bil, men räkna man på vad man får för pengarna i utrusningsväg osv är skoda en klockren bil
rlu
Kontakt:

Inlägg av rlu »

Eftersom jag sedan ett halvår tillbaka åker BIL och helnöjd sådan så är jag endast sporadiskt inne på denna sida.Att i efterhand sammanställa alla de problem som jag hade och dela med sig erfarenheter av dessa är för tidskrävande att göra varför jag med (långt mellan gångerna) besöker denna sida och ’kollar’ om det finns någon tråd som innehåller något som jag drabbats av och än har man inte blivit lottlös.
Eftersom du själv bl.a tar upp komforten och som jag uppfattar att du tycker är ett problem , så även jag ,tydligen är det ingen annan som tycker att detta är ett problem , det är ingen som pratar om ljudnivån inne i bilen , jo förresten det är omnämnt någonstans att det finns de som lagt in bullermatta , grattis , man kan ju även ha hörselskydd på sig ,det är ingen som pratar om skrammel efter visst antal mil, det är ingen som pratar om väghållning ,det är ingen som pratar om andrahandsvärdet , mao fordonets grunder.Vidare förekommer det de som tycker att Skoda är en billig bil , man kan undra i vilken verklighet dom lever i , håller fullständigt med den personen som öppnade denna tråd som nämner andra bilmärken och hur han upplever dom contra Skoda.
Jag kan ju nämna att de gånger min f.d (fel att benämna den för bil) stoppade så var det alltid vid de absolut sämsta tillfällena dvs vid de tillfällen då dom inte får stanna och ej heller pga vissa simpla orsaker som bara inte får hända men iofs så kan man se detta på olika sätt , tydligen så var det inte meningen att jag skulle köra Skoda det var därför den spökade med mig hela tiden.
Dessa rader skall oxå läsas som referens till den person som öppnade denna tråd , den personens frågeställning var ju, är det någon fler än jag…… och jag vill då säga att det fanns fler.
Furby
Kontakt:

Inlägg av Furby »

Jag har full förståelse för att du är missnöjd och att du svarar den som startade tråden. Men jag förstår ändå inte riktigt vad du menar när man jämför vad du skrivit tidigare.

"Att i efterhand sammanställa alla de problem som jag hade och dela med sig erfarenheter av dessa är för tidskrävande"

Skrivet av : Roger Lundgren (rlu). Datum : 225 dagar sedan.

Hej
Du tycks ju vara nöjd med en Skoda men vi som rullar många mil per år så är det en djävla skitbil,komforten är under all kritik,enda positiva jag kan nämna är att den krånglar litet,aldrig mer en Skoda
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Inlägg av juanito »

Har haft över 40 bilar hittills, av diverse märken. Hittills kan jag nog säga att Skodan har haft bäst kvalitetskänsla, tillsammans med BMW. De jänkare jag haft hade bättre komfort, men usel kvalitetskänsla. Mest problem hade jag med Opel och Mercedes.
rlu
Kontakt:

Inlägg av rlu »

Ok,urklippet visar ju att det fanns en viss positiv inställning till fordonet från min sida till fordonet men efter en visss tidsintervall så upphörde detta iom att bilen började krångla osv.Jag säger bara en sak ni som fastnat i VAG s och Skodas lansering , lycka till.
rlu
Kontakt:

Inlägg av rlu »

Ok,vad du förstår och inte vill förstå det är en annan sak,jag utrycker min mening till de läsande av detta forum och delar med mig av MINA erfarenheter
RS-Tobbebobbe

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Egenupplevda beklagliga händelser med rlu´s bil får stå för honom själv men dom är inte speciellt nyanserade och visar mer på hans egen bitterhet är dom ger hjälp till andra här på forumet.

Skrattar gott åt naiviteten :-)
M.L
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Inlägg av M.L »

Typiskt märkesforum.
Jag är ny här men märker redan att stämningen är likvärdig den på Autopower (BMW).
Tysta alla som haft eller har problem och ser nackdelar med det egna märket. Hylla alla som hyllar det egna märket och skapa tillsammans en falsk harmoni, inte helt olik sektbeteende.

Själv skulle jag vara mest intresserad av vilka problem ägare haft med den bil jag äger eller tänker köpa men även vilka goda sidor bilen har.
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Inlägg av juanito »

Det är ju exakt vad du får här! Kolla bara igenom gamla trådar så hittar du allt det.
Tobbe80
Kontakt:

Inlägg av Tobbe80 »

Vi som är aktiva här är vi som gillar våra skoda bilar, även om vissa haft mer eller mindre fel så tro jag nog att alla vet vad dom köpt för bil osv, det är fan ingen jädrans lyx bil men sett till pris så är det en kanon bil, Inne på min 4e skoda nu (octavia) och aldrig klagat eller haft större problem med dom,men frågan är ni som bara sitter här och kritiserar och klagar, och dessutom kanske till och med har kvar bilen varför inte sälja, inse bara att det inte va er sorts av bil och att ni kanske får punga ut med ca 100k till för komma upp i er klass på kvalite,comfort m.m istället för att kanske trycka ner dom som verkligen tycker det är en bra bil,för jag har absolut inget att klaga på....
Steffe
Bilmodell: Rs II
Kontakt:

Inlägg av Steffe »

Ja vad skall man säga?
Man får ju lite vad man betalar för.
Det finns ju oxå en klar skillnad mellan en 1,6 -98 och en RS -04.
Skall man jämföra skall man ta klass för klass.
Rs-en tex e ju en klass dyrare.kanske inte bättre kvalitet,men komfort tex.
Jag tycker att kvaliteten på de flesta bilar nuförtiden e lite sådär överlag.
Tycker att man hört storys både bra o dåliga om de flesta märkena.
Gäller kanske att ha lite is i magen och bra koll oxå(vilket inte alla har)vid beg. köp.
Många bilar e inte bra skötta.
Bara putsade för försäljning.
Kan bara säga att jag e hlnöjd med min RS -02.trots klabb med elhissen.

Fridens liljor...
Steffe
RS-Tobbebobbe

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Det handlar inte om att tysta ner kritiska röster men om en del svar på trådar som hänvisar till problem blir av typen "Grattis du har valt fel bil, köp annat märke" så känns det inte så nyanserat tycker jag.

Som andra skriver är det ju problem med alla märken oavsett status eller pris.

Vi minns säkert alla Mercedes A-klass som välte i konbanan på Teknikens Värld i början av nittiotalet, eller den Skoda som välte på 70-talet hos den framlidne Christer Glenning i det kultförklarade tv-programmet Trafikmagasinet på SVT. Peugeot 307 som börjar brinna, Audi 100 som skenade på 80-talet, Volvos växellådor på dom tidiga 850, Saabs problem med vissa turbomodeller nu det sista. Trasiga tändspolar på tidiga RS, fransiga säten e.t.c

Det är illa nog att problem dyker upp men då är det bara att jaga sin återförsäljare där man köpt den. Köpa privat är en helt annat business, där får man verkligen ha huvudet på skaft för se så man inte köper grisen i säcken :-)

För egen del så funkar min RS helt okej och aldrig haft några problem men eftersom jag blivit gubbigare med åren så saknar jag komforten och där är det stor skillnad på gamla och nya Octavia! Där har dom både höjt kvaliteten och pris men å andra sidan är det en helt annan känsla av komfort och gedigenhet. Något som jag värderar lite högre nu för tiden..

Tjo!
Furby
Kontakt:

Inlägg av Furby »

Jag tycker nog både ris och ros förekommer på detta forum.
Felen vi hade under 8.600 mil på våran Octavia -99 var följande.
Golvmattan höger fram var för liten och byttes på garanti.
Larmet krånglade när det var fuktighet under längre tid(höst). Detta resulterade i att låsen låstes upp själva ibland
Instrumenten slutade fungera.
”cykelpumparna” som håller uppe bakluckan var inte i bästa skick men fungerade.
Bromsklossarna fram fick bytas en gång då de var slut.
Mönstret på däcken tog nästan slut.
Några glödlampor fick bytas.

Problemen med låsen, instrumenten och bromsklossarna har jag skrivit om tidigare.

Angående problem med vältande bilar tillkom en till under veckan.

http://www.bilsport.se/artikel_standard.php3?visa_id=60599&bildnamn=top_02_motorbranschen.gif&avdelning=8

Jag har förstått vad du menar nu när jag tänkt efter litet.
För 226 dagar sedan var det en skitbil vars positiva sida var att den sällan krånglade.
Bilen såldes för ett halvår sedan vilket är ca 182 dagar sedan.
Som jag fattat det såldes bilen kort tid efter att problemen uppstått.

Skrivet av : Roger Lundgren (rlu). Datum : 226 dagar sedan.

”enda positiva jag kan nämna är att den krånglar litet”

Skrivet av : Roger Lundgren (rlu). Datum : Igår 20:47

”Att i efterhand sammanställa alla de problem som jag hade och dela med sig erfarenheter av dessa är för tidskrävande att göra”
marcusA
Bilmodell: VW Passat
Kontakt:

Inlägg av marcusA »

Tja !!

Kan ju bara säga så här, jag har hunnit avverka ett 50-60 tal bilar allt från gammla volvo till nya mercor.......Den bästa av alla dessa bilar har varit & är min Skoda Octavia RS Combi -03:a ......inte ett enda fel på 3100mil.....trots ganska hård trimmning.....
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Om man nu tycker att Skoda är en sån skitbil, vad gör man då i detta forum. Här disskuterar vi våra Skodor, gamla som nya, och utbyter erfarenheter om bilbyggande i alla former. Jag skulle ju inte gå in på nåt SAABforum och spy galla över deras bilar bara för att jag inte gillar SAAB.
Nä killar, gillar ni inte Skoda så håll er väck från vår fina klubb.
Jag är oerhört nöjd med min nya Octavia 1.6 FSI fast den har lite småfel som skall rättas till vid första bästa tillfälle.
Vilket märke idag har inte problem med kvalitén i någon form? En modern bil har tusentals delar och det vore konstigt om nåt aldrig skulle gå sönder.

Kent
MoPar66
Bilmodell: Hyundai Trajet
Kontakt:

Inlägg av MoPar66 »

Roger Lundgren vad kör du för bil själv ?
Skriv svar