Krängningshämmare

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
corv1-micke
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av corv1-micke »

Jag hade samma knarrande ljud i min RS. Nu har jag bytt till RS2, så jag orkade aldrig fixa det knarrande ljudet.
Men jag är ganska säker på att det är mellan krängningshämmaren och de två gummibussningar som håller den på plats. problemet är att det kommer vatten och skit däremellan, sedan blir det lite rostigt, och så knarrar det.
Förslagsvis tar man ner krängningshämmaren, gör rent och lackar ytan där bussningarna sitter, och så fettar man in ytan med fett som är vatten avvisande innan montering, så borde det hålla ett par år eller så...

Till mig sa Skoda att knarrandet kom från polyuretanbussningarna.
Bah! Det sitter ju gummibussningar original, så så mycket visste de...
mattesvahn
Bilmodell: Skoda rs 03
Kontakt:

Sv:Krängningshämmare

Inlägg av mattesvahn »

har haft samma problem! klunkande knakande ljud. på min var det bussningarna runt krängningshämmaren. kan testa o lossa båda stabilisatorstagen sen vrida hela krängningshämman upp ner, då märker du direkt om ljudet kommer där ifrån. kan testa å smörja men använd inte vanlig 5-56 eller liknande på några bussningar. silikon är det bästa såfall.
Hunter
Kontakt:

Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av Hunter »

Trevliga inlägg :)

Jag har ett irriterande klonkande ljud höger fram låter det som..
Det hörs inte på småhåler/brunnslock/vägbulor utan i korta djupa håler när man kryper fram på en hålig grusväg t.ex.
Har aldrig haft knarr el. dyl.

Vänster krängninshämmarstag byttes för 1½ år sen av VAG. Bytte själv höger för 1 månad sen. Blev inte bättre.

Så det kanske är bussnigarna i krängninshämmarn? Har inte koll vilka som ska bytas isf..

Det är ett tyst dovt klonk som stör som fan!
jagge

Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av jagge »

Om du inte har kollat styrleder.
Så börja med att kolla dessa.
Mycket vanligt fel.
Hunter
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av Hunter »

oki..

Bytte hjullager, nedre yttre styrled och yttre spindelled för ett halvår sen på vänster sida. själv såklart! :D
Skriv svar