Hur uttalar ni Skoda?
-
juanito
- Inlägg: 22992
- Blev medlem: 4 september 2009, 22:41
- Ort: Gotland
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Tjaaa...volvo är ju ett latinskt ord.
Uttalas vålvo med kort å och kort men tydligt o.
Fast numera uttalas det fåård!
Uttalas vålvo med kort å och kort men tydligt o.
Fast numera uttalas det fåård!
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
27 SkOda mot 19 SkÅda.
//Thomas
//Thomas
-
rs_autopower
- Inlägg: 13712
- Blev medlem: 6 maj 2008, 22:38
- Ort: [Annan kommun]
- Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
-Utalar med Å så nu är det 27-20-)
-
Overtune
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: 10 augusti 2007, 12:16
- Ort: Sollefteå
- Bilmodell: Skoda Felicia Pickup & Honda Civic Type R
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Fortsätter väl då... SKÅDA med Å :) På jobbet blir man mobbad med "klåda", men de skrattar inte lika när jag är först från parkeringen :P
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
27 O mot 21 Å
//Thomas
//Thomas
-
andersss
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 24 augusti 2006, 15:58
- Ort: Simrishamn
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Gammal tråd men kan inte låta bli ändå :)
Enligt svenska uttalsregler uttalas långt o normalt som just "o" (som t.ex. skola och skopa). Kort o uttalas normalt som å (volvo, loppa).
Alltså: Skoooooda (tycker jag är rätt)
Men, eftersom det är ett tjeckiskt namn kan man ju välja att uttala det på tjeckiska också, men då bör man väl i konsekvensens namn uttala hela namnet på tjeckiska, dvs ungefär Schkåda.
Fast ok för mig om man säger skåda :)
Enligt svenska uttalsregler uttalas långt o normalt som just "o" (som t.ex. skola och skopa). Kort o uttalas normalt som å (volvo, loppa).
Alltså: Skoooooda (tycker jag är rätt)
Men, eftersom det är ett tjeckiskt namn kan man ju välja att uttala det på tjeckiska också, men då bör man väl i konsekvensens namn uttala hela namnet på tjeckiska, dvs ungefär Schkåda.
Fast ok för mig om man säger skåda :)
-
Calle E
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 7 januari 2010, 20:47
- Ort: Forshaga
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Självklart säger man SkÅda och hänvisar till fÅrd V70 eller vad den nu heter...
-
mersault
- Inlägg: 422
- Blev medlem: 4 februari 2006, 10:37
- Ort: Umeå
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
skåda....
-
andersss
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 24 augusti 2006, 15:58
- Ort: Simrishamn
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Fast, kom på att "skåda" nog ändå är det korrekta uttalet, annars rimmar det ju inte på "fyra hjul och låda" :)
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
28 o mot 23 å
//Thomas
//Thomas
-
Tom
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 16 september 2005, 20:17
- Ort: Stockholm
- Bilmodell: Skoda Fabia 2.0
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Hur vi uttalar Volvo är ju inte relevant då det är ett latinskt ord. Skoda är som sagt tjeckiskt och uttalas schkåda men i Sverige kan vi säga Skoda eller Skåda inget är rätt eller fel, precis som vi kan säga kex eller schex! Så att dra några liknelser med hur andra ord uttals är ointressant, kolla in ordet "kön" vad betyder det och hur uttalas det? Just det, det har två helt olika betydelser (tre t om) och uttals olika!
Själv säger jag Skoda!
Själv säger jag Skoda!
-
RSR
- Inlägg: 10342
- Blev medlem: 22 juni 2006, 21:26
Sv:Hur uttalar ni Skoda?
SKÅDA
-
Thomas-76
- Inlägg: 513
- Blev medlem: 3 september 2006, 00:38
- Ort: Söderhamn
- Bilmodell: VW Gold VR6
- Kontakt:
Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Skoda.
Självklart tycker jag men inget är nog rätt i detta fall...
Självklart tycker jag men inget är nog rätt i detta fall...
-
Swindy
- Inlägg: 418
- Blev medlem: 4 juli 2008, 15:29
- Ort: Luleå
- Bilmodell: Skoda Octavia GLXi 1.6
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Jag säger "bilen" eftersom jag bara har en och inget tvivel kan råda på vad jag menar. ;)
Mvh,
Lasse
Mvh,
Lasse
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
30 O mot 24 Å
//Thomas
//Thomas
-
maverick
- Inlägg: 25333
- Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
- Ort: Landskrona
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
Skåååda. Men sen är jag skåååning också...
-
denine
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 11 november 2005, 08:35
- Ort: Täby
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
-
MetalCowboy
- Inlägg: 5276
- Blev medlem: 3 juni 2007, 19:11
- Ort: Norrköping
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
-
Thomas
- Inlägg: 3785
- Blev medlem: 6 augusti 2013, 22:46
- Ort: Torsby
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
31 o mot 26 å ;-)
Jag kunde bara inte låta bli att lyfta denna "enormt" gamla tråd!!!
Thomas (som fortfarande efter 10 år kör samma Octavia Tdi 4x4, fast nu med 30000mil på mätaren). Och jag säger fortfarande Skooda ;-)
Jag kunde bara inte låta bli att lyfta denna "enormt" gamla tråd!!!
Thomas (som fortfarande efter 10 år kör samma Octavia Tdi 4x4, fast nu med 30000mil på mätaren). Och jag säger fortfarande Skooda ;-)
-
frings
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 23 september 2017, 14:51
- Ort: Tyresö
- Bilmodell: Octavia Ambiente kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur uttalar ni Skoda?
"Skåda" förstås!
Hur ska man annars kunna säga "Skåda min Lada!"
Hur ska man annars kunna säga "Skåda min Lada!"

