Gnissel i framvagn...
-
Zac
Gnissel i framvagn...
Hallå alla RS 1:or!!
Det hörs ett gnissel från framvagn på min Skoda vid gungningar o mindre gupp, som om något behöver oljas... Endast nu när det är kallare...
Är det någon som haft samma irriterande detalj? Skulle vilja få info om vad det kan vara så man kanske kan smörja in det lite...
Antar att det är en småjustering som bara e där för att irritera mig...
Tacksam för all info, driver mig galen då den låter ibland!!!
;)
Det hörs ett gnissel från framvagn på min Skoda vid gungningar o mindre gupp, som om något behöver oljas... Endast nu när det är kallare...
Är det någon som haft samma irriterande detalj? Skulle vilja få info om vad det kan vara så man kanske kan smörja in det lite...
Antar att det är en småjustering som bara e där för att irritera mig...
Tacksam för all info, driver mig galen då den låter ibland!!!
;)
-
Zac
Sv:Gnissel i framvagn...
(Hallå till alla andra oxå!!!)
;)
;)
-
Gameburg
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
Hade oxå knarrande framvagn dock tillsammans med ett lite klonkande ljud. I mitt fall var det de två bussningarna som håller krängningshämmare i chassi (ej krängningshämmarstagen). kostade ca 150 kr för båda. Inte så svårt att byta själv.
/PG
/PG
-
Zac
Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
fan va schysst, ska ta o kolla dem... när man hinner lyfta bilen eller något - onödigt irriterande ljud tycker man...
-
Zac
Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
du nämnde att det var enkelt att byta...
behöver man "dragare"? andra verktyg?
annars får man väl lämna in pärlan...
behöver man "dragare"? andra verktyg?
annars får man väl lämna in pärlan...
-
Gameburg
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
Om det ser ut som på min lossar man en metallbygel som klämmer fast bussningen runt krängninshämmaren. Har för mig att den satt med en skruv som man lossar med 13 eller 15mm U-nyckel/hylsa. Ta för säkerhets skull måttet på krängningshämmare (min TDI -00 var 21mm har jag för mig) så att du får rätt. för att se var de sitter vrid ratten åt höger maximalt för att kontrollera vänstersidans bussning och vice versa.
Det var lite knöligt att få dit de nya eftersom materialet på dem är lite större än de gamla slitna ;-) , men har man tålamod så är det inga problem. Ett måste är nästan att hissa upp bilen helt så att båda framhjulen hänger fritt. Tror oxå att jag lossade krängningshämmarstagen så att hämmaren är helt utan spänningar.
Lycka till!
/PG
Det var lite knöligt att få dit de nya eftersom materialet på dem är lite större än de gamla slitna ;-) , men har man tålamod så är det inga problem. Ett måste är nästan att hissa upp bilen helt så att båda framhjulen hänger fritt. Tror oxå att jag lossade krängningshämmarstagen så att hämmaren är helt utan spänningar.
Lycka till!
/PG
-
Korny
- Bilmodell: Seat Leon 4WD
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
Hade också ett gnisslande (och även klonkande) ljud från vänster fram... Bytte ut stötdämpare, fjädrar och massa bussningar så tyst blev det iaf :) Köpte helsats med powerflexbussningar från Forza och det blev stooor skillnad, känns som en helt ny bil - rekommenderas!
-
Zac
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
får man fråga vad det kosta inkl arbete...?
blir lite sugen på att köra hårdare stöt o annat gott...
måste få tyst på ljudet, även lite bromsljud... har ni oxå haft det?
blir lite sugen på att köra hårdare stöt o annat gott...
måste få tyst på ljudet, även lite bromsljud... har ni oxå haft det?
-
Finsky
- Bilmodell: Skoda fabia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Gnissel i framvagn...
Aha, jag har samma problem med min nyköpta 03:a skoda fabia.
Firman jag köpte den av tog tillbaka bilen veckan efter köp och bytte några bussningar i framvagnen men efteråt hör jag fortfarande ljudet så jag vet inte om de bytt fel bussningar då?
Firman jag köpte den av tog tillbaka bilen veckan efter köp och bytte några bussningar i framvagnen men efteråt hör jag fortfarande ljudet så jag vet inte om de bytt fel bussningar då?