Ny köpt bil

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
davidhellmyrs
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Ny köpt bil

Inlägg av davidhellmyrs »

Tjena.

Köpte en Skoda Octavia 01-a idag. Vet inte riktigt om det är en Octavia 2'a då, men ställer frågan här i alla fall.

Provade bilen och den fungerade bra. På vägen hem efter affären så vågade man dock prova på bilen lite mer på de öde vägarna. Hur är turbon på 1.8 modellen? Den är inte chipad/trimad.
Den laddar inte mycket va?

För det känns inte "särskillt" mycket. Om jag gör 3/4 gaspådrag så märks / ser man ju på varvtalsmätaren att det händer grejer vid ett visst varvtal, men det märks inte "jätte" mycket. Bara lite orolig att inget är "sönder", men det borde det ju inte vara. Finns det nått bra sätt testa turbon på?

Fråga två. På vägen hem så fick min kompis för sig att han skulle slå upp armstödet. Han drog det hela vägen, och ja, nu får jag inte ner det alls. Knappen som man ska trycka ner har liksom låst sig i ett botten läge. Men jag kan inte dra den någonstans. Något tips? lite tråkigt :(

Det är följande bil:

Skoda Octavia Elegance 01
8000 mil precis passerade
Svart
1.8T
b97_knl
Bilmodell: Octavia vRS
Kontakt:

Sv:Ny köpt bil

Inlägg av b97_knl »

Det är en Octavia 1 du har. Octavia 2 kom 05.
1,8T har 150hk original.
Fraggel
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Ny köpt bil

Inlägg av Fraggel »

Orginal laddar dom inte mycket ca 0,4bar

Dom skall ge fullt vrid vid 1800rpm upp till ca 6000.

Max effekt vid ca 6000 rpm.

Me ett lite chip lr i ditt fall omprog av box via diagnostikuttag=ingen fysisk påverkan" så ger den" lite" mer!

Själv ladda min 1.8t 1,2 som dalar vid högre varv varv. :)

Om du ger fullt på 5an från ca 60 så skall du känna jämt drag från ca 80 och uppåt.

Om inte = fel.

Om du dra max på säg 2an lr 3an och du tycker att effekten "pulserar" så lär din "dumpventil" inte hålla tätt = vanligt fel.

Samma sak om du nu känner det på 5an över 80.
HenkeW
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Inlägg av HenkeW »

Jag har exakt samma bil:

1.8T -01
Elegance.

Det är ingen raket som du säger, men det är trots allt "bara" 150 HP.
Jag tycker kurvan är ganska jämnt fördelad, ingen "hästspark" vid något varvtal. Jämnt och fint från ca 1800 upp till 6000.

Jag tycker dock den är ganska kvick i omkörningar, 120 => 150 är inga större problem på femman.

Jag funderar dock på trim, är det chip som gäller då?
vtech
Bilmodell: Skoda octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Inlägg av vtech »

[quote]Jag har exakt samma bil:

1.8T -01
Elegance.

Det är ingen raket som du säger, men det är trots allt "bara" 150 HP.
Jag tycker kurvan är ganska jämnt fördelad, ingen "hästspark" vid något varvtal. Jämnt och fint från ca 1800 upp till 6000.

Jag tycker dock den är ganska kvick i omkörningar, 120 => 150 är inga större problem på femman.

Jag funderar dock på trim, är det chip som gäller då?[/quote]

Bensinbil = chip om man inte kör med ett piggy back system..
davidhellmyrs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Tack för svaren. Ska ge mig ut och testa sen idag.
Men ingen som vet nått om arsmstödet ?
davidhellmyrs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Tack för svaren. Ska ge mig ut och testa sen idag.
Men ingen som vet nått om arsmstödet ?
davidhellmyrs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Tjena!

Fick problem. Tvättade bilen igår (ny maskintvätt på Preem), och strax efteråt så började motorlampan (den gula) lysa. Körde vidare, eftersom jag trodde det var nått vatten som orsakade tillfälligt fel som var tvunget återställas via diagnos. Körde hem dvs. På vägen hem, började också växlarna kärva.

Eller växlarna, det var ju kopplingen som liksom "sjönk" in. Den fjädrade inte alls lika högt, utan var längre ner. Det funkade, men det var inge kul alls. Hade bara 500 meter hem, och körde på 3ans växel, ville inte växla mer än nödvändigt. Kom en korsning som jag var tvungen stanna i (man ser inget), och försökte starta i treans växel, vilket var svårt (=kärringstopp). Bad två killar om hjälp och vi puttade tillsammans bilen över vägen där jag parkerade. Gick hem och sov (förbannad)

Idag, gick jag ut och kollade och såg att kopplingen liksom bottnade. Den låg så långt ner den kunde! Jag drog upp den (vilket var enkelt) och sen dess funkade den bra (tog en testrunda). Men var ändå orolig och skjutsade iväg den till Motorhalland där dom just nu har den inne för kontroll + lite annat.

Vad kan det ha blivit för fel tror ni?
Min kompis sa att hans bil (en nyare Peogot hade fått samma syndrom, och då hände det för typ nån månad sen, och det har aldrig hänt mer sen dess).

Tycker annars kopplingen känns bra. Den tar bra när den funkade (när jag köpte bilen). Och den knarrar inte eller något, och den funkade på samma sätt (drog) som mammas Skoda Octavia 1.6 ungefär.

Fy pytsan och köpa bil. Och jag som behöver bilen på söndag för att åka 100 mil t/r till Stockholm/Uppsala för att se Edsbyn kamma hem fjärde raka på studenteras!

Nån som varit med om nått liknande?
davidhellmyrs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ny köpt bil

Någon som kan flytta tråden till rätt forum (Octavia 1) forumet. Lämnade bilden på verkstad (Motorhalland) och de sa att man inte kunde fixa armstödet. Var tvunget bytas ut för 3000kr. Känns lite surt?

Kanske någon som varit med om något liknande och vet vart fjädern eller liknande finns? Så man kan fixa detta på eget bevåg?
Skriv svar