Bensin vs Diesel

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Moogle77
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Bensin vs Diesel

Inlägg av Moogle77 »

Vad ligger skatten på?
Förbrukning?
Andra nack och fördelar?
Vad är bäst ;-) ?
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Bensin vs Diesel

Inlägg av boston3 »

skatt bensin= ca 850kr/år skatt diesel=ca1600kr/år dieseln e otroligt bränslesnål(dom jag haft p-up o felicia,samma bil med baksäte)har dragit 0.5-0.6,bensinarna drar ca 0.-65-0.7 1.3an o 0-7-0.85 för 1.6an.Försäkringen e ungefär desamma(nån hundring skillnad/år)De jag tycker e så kanon m dieselmotorn e att den har ett otroligt bottendrag/vridmoment=du kan ligga o tugga runt på 4 i stan(sakta)/köra ut från macken direkt på 2an osv-en bensinare får du växla ner stup i kvarten för den inte orkar riktigt(speciellt 1.3an)och dieselmotorn e viktigt att byta olja ofta på-en ligt boken var 750 mil.annars e de väl inte så mycket som skiljer dom.
Moogle77
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Bensin vs Diesel

Inlägg av Moogle77 »

Oj.. det va inte mer nej..
Hörd att skatten på en diesel är skithög, men det är klart..
Lb reggad är nåt annat.
Betalar 2300 på volvon, så 1600 ska man nog klara.

Nåt man borde kolla särskilt i motorn när det gäller diesel?
Stötstågsmotor i 1,3B, kjeda.. räknar med det är rem i 1,9D?
boston3
Bilmodell: Skoda pick-up
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bensin vs Diesel

Inlägg av boston3 »

rem på 1.9d skall bytas vid 9000mil kolla så de e gjort-kostar ca 3000kr att byta på mindre verkstad(remsatsen kostar ca1000kr) 1.3 har kedja som nästan alltid rasslar-billig å byta själv(kostar ca 300kr) noga att ställa ventilerna ofta-typ var 1000 mil-då går dom betydligt tystare/billigare/bättre 1.6an har rem som skall bytas ---när det behövs!!!!???inget intervall....men den brukar bytas vid ca 6000-9000mil-kolla skicket på den-bara att lossa plastkåpan(lätt)
Hoppas du hittar en pickis. Jag letar själv efter en pickis med diesel-så ny som möjligt runt år 2000-om nån har en så tar jag gärna emot tips.
Skriv svar