Roterande oljeplugg
-
jeba
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Roterande oljeplugg
Tänkte serva min Octavia -99 själv för första gången för att slippa betala dyra verkstadspengar. När jag väl lokaliserat oljepluggen så började jag skruva bort den. Tyvärr så går den att dra åt båda håll och den vill inte komma loss! Den kommer inte ut en endaste millimeter och jag är lite nervös att köra omkring med en eventuell lös oljeplugg.
Har någon varit med om något liknande och vad gör jag åt saken? Måste jag åka till verkstaden med svansen mellan benen?
/Jesper
Har någon varit med om något liknande och vad gör jag åt saken? Måste jag åka till verkstaden med svansen mellan benen?
/Jesper
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Roterande oljeplugg
Ja det eller byta Oljetråg då det är gängpajj i det !!!
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
threetowns
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
pluggen kommer inte att falla ur. men antingen så byter du tråget eller gängar om urtapningshålet... det är ju aluminium så det är rätt lätt, viktiga är ju att man gängar rakt bara.. annars är det kört..
-
node77
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 LX
- Kontakt:
Sätt sedan i en insatsgäng (helicoil).
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Roterande oljeplugg
Är det inte snabbare och bättre att byta oljetråget? Helicoil är inte alttid så lätt att få tag i och sätta dit.
-
threetowns
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Roterande oljeplugg
bättre ja.. men mycket dyrare...
-
Gameburg
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,9TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Roterande oljeplugg
Drog själv sönder gängorna i mitt tråg (1,9TDI -00). Gängade upp det och satte i en större skruv. Inga problem alls. Dock byter jag nu oftast olja mha en oljepump via oljestickans hål.
/PG
/PG
-
stoom
- Bilmodell: Jetta
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Roterande oljeplugg
Finns det någon som vet vad som står i verkstadshandboken vad det ska vara för moment när man monterar ny oljeplugg på VW motorer av senare årsmodell med aluminiumtråg, exempelvis 1,8T 1,6 102hk. De flesta verkar ha samma oljeplugg så rekomenderat moment borde vara samma oberoende av motormodell.
Jag har en momentnyckel och ska byta olja i min 2007a i helgen och vill inte dra sönder tråget.
/O
Jag har en momentnyckel och ska byta olja i min 2007a i helgen och vill inte dra sönder tråget.
/O
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Roterande oljeplugg
Dra men förnuft, oljepluggen behöver för de första inte sitta med 100nm. Jag tror de räcker om du drar 15-20nm. Jag har moment nyckel och servat mina tidigare bilar, bland annat en 1,8T passat 200. Där drog jag åt olje pluggen med 20 nm. Letade sedan efter läckage, hittade inget. Viktigt är att byta o-ringen som sitter på oljepluggen, för det är den som tar stryck när man drar åt.
DaNieL
DaNieL
-
jeba
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Jag löste till slut mitt problem med att låta en verkstad byta mitt oljetråg!