dieselförbrukning

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Krippnet
Bilmodell: Seat Toledo 1.8T
Kontakt:

dieselförbrukning

Inlägg av Krippnet »

Har precis fått ny bil jag använder i mitt jobb. En Octavia kombi TDi. Har gått ungefär 2000 mil. Måste säga att det är dom skönaste bilstolarna jag någonsinn suttit i, slår t.o.m. Volvos dyrare modeller.

Bilen har 1,9 Tdi, den mindre dieselmotorn skulle jag tro. Men den är ändå hyffsad pigg med tanke på att bagaget är fullpackat med glasrutor och verktyd m.m.

Det jag slås mest av är dieselförbrukningen. Jag kör inte som en blådåre men jag kör väl lite snabbare än hastighetsbegränserna ibland och jag snittar under en kväll 0,56 liter milen. Stämmer verkligen det färddatorn säger eller drar den verkligen så lite?

Är grymt sugen på att köpa en likadann bil då den är väldigt prisvärd, men isåfall kanske gå upp till 140hk motorn? Är det stor skillnad mellan dessa motorer?
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:dieselförbrukning

Inlägg av skallie »

Kör VW Caddy med 1.9 motorn och Octavia med 2.0 motorn, Caddy'n med 1.9-motorn är ngt klen vid omkörningar på landsväg.
Med Octavian körde jag från Sälen till Malmö på 0.56 l/mil och varit nere på 0.50 under tio mil på 90-väg. ("Normal körning")
Caddy'n som jag mest kör i stadstrafik drar strax över 0.7 l/mil och ibland kommer man upp i det med Octavian också.
Skriv svar