Hej,
Nu tar vi det i rätt forum istället:
Efter mitt stora turboras i somras så har turbotrycket dippat lite då och då vid fullt pådrag. Det kommer upp till fullt i tre till fyra steg under pådrag, känns tydligt i bilen. Skulle uppskatta att en 0,3 bar eller så fattas. Det är oftast när bilen är lite kall fortfarande, men inte alltid. Ibland bara på 2ans växel, ibland på alla. Det är som nåt glappar, nåt som har med styrningen till Turbon att göra. Har inte kört så mkt, därför har det inte blivit åtgärdat ännu. Nu skall det servas, så jag vill ha lite tips. Bilen har original filter, men monster-system 3" HELA vägen, original program. Mig veteligen så hände detta inte omedelbart efter nya turbon kom in utan senare.
Vad kan glappa? Kan luftmasse-mätaren krångla?
Hör av er.... Tänker antingen sälja skrotet ( ursäkta....) eller trimma till våren. Om inte jag hittar orsaken till detta hos vettig verkstad ( aldrig mer original-verkstad) så kränger jag bilen.
Ojämnt Turbotryck.
-
TurboMartin
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Ojämnt Turbotryck.
Hmm jag förstår inte riktigt när du skriver att nåt glappar ?? menar du typ att den inte svarar på gas som den ska ?......hmm tycker ändå att du ska kontrollera detta på märkesverkstad.... lite förtroende har du väl kvar, eller ? har du kört med 3 tum hela tiden även innan ras ?? jag är tveksam att motorn får det motstånd den ska ha, som den delvis får från avgassystemet.
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Ojämnt Turbotryck.
Vad är det för turbo du kör med? Orginalturbon bör köras med orginal grenrör och i sin höjd 2,5 tums från kat och bakåt om man vill ha ett bra flöde.
Kolla lite med Gregor i forumet, han kör med ACE ersättningsturbo och 3 tums avgassystem.
Om LMM krånglar lär du märka det då bilen går som skit, klarar knappt att komma upp till 2000 varv.
Kolla lite med Gregor i forumet, han kör med ACE ersättningsturbo och 3 tums avgassystem.
Om LMM krånglar lär du märka det då bilen går som skit, klarar knappt att komma upp till 2000 varv.
-
Henrik
Sv:Ojämnt Turbotryck.
Kanske blir för mycket/snabb spool up på turbon, kanske därför det känns ryckigt
-
Nisse
- Bilmodell: Volvo S60
- Kontakt:
Sv:Sv:Ojämnt Turbotryck.
Jag körde med 3" hela vägen från turbon när jag hade orginal turbon och det var inga problem med det ända skillnaden var att turbon fick upp laddtrycket snabbare och orkade hålla kvar trycket längre.