Har just servat min Fabia Classic 2001 och fått hemska diagnoser över lilla bilen bl.a så tar kopplingen väldigt lågt o ch ibland inte alls så jag måste stanna och pumpa ett tag då funkar det - nu säger dom att jag måste byta koppling vilket skulle kosta 6800 minst. Jag trodde att den bara behövde luftas eller sånt? Sen ligger bakbromsarna på och detta kommer att kosta 3000 att korrigera . Kanmremmen måste också bytas inom en snar framtid. Oljepackningen också.
Jag undrar nu om man tjänar på att byta bil? Har ändå tänkt skaffa en större Skoda (har långa tonårssöner) Finns det nån klok och erfaren bilägare som kan råda mig? Jag undrar också om detta med kopplingen - ska den verkligen behöva bytas???
Tacksam för svar mvh Maajken
koppling Fabia
-
maajken55
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:koppling Fabia
[quote]Har just servat min Fabia Classic 2001 och fått hemska diagnoser över lilla bilen bl.a så tar kopplingen väldigt lågt o ch ibland inte alls så jag måste stanna och pumpa ett tag då funkar det - nu säger dom att jag måste byta koppling vilket skulle kosta 6800 minst. Jag trodde att den bara behövde luftas eller sånt?
[...]
[/quote]
Det var nog tyvärr kvalificerat skitsnack.
Det låter dock som om du behöver lufta/renovera kopplingscylindern.
/Henke
[...]
[/quote]
Det var nog tyvärr kvalificerat skitsnack.
Det låter dock som om du behöver lufta/renovera kopplingscylindern.
/Henke
-
maajken55
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:koppling Fabia
Tack för svaret. Men var ska jag göra detta utan att bli lurad igen? Eller kan man göra det själv? Nån sa att man måste lyfta bort hela motorn...annars kunde ju sambon försöka, själv är jag helt koko när det gäller att fixa med bilen.
Vill dock gärna åtgärda felet eftersom det just nu är detta som besvärar mig mest. Jobbigt att behöva stanna mitt i trafiken och pumpa.
Vill dock gärna åtgärda felet eftersom det just nu är detta som besvärar mig mest. Jobbigt att behöva stanna mitt i trafiken och pumpa.
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:koppling Fabia
Vet inte hur den sitter men den borde sitta i motorrummet "mittemot" (på andra sidan brandväggen jmf. med) kopplingspedalen.
Köp en "Haynes servicebok" (finns på mekonomen för 329:- art.nr: 40-H4376).
I den finns de mesta reparationerna beskrivna och illustrerade inkl. svårighetsgrad (en till fem skiftnycklar en är jättelätt och fem lämnar man med största sannolikhet bort till verkstaden.)
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=38703&langId=-1
/Henke
Köp en "Haynes servicebok" (finns på mekonomen för 329:- art.nr: 40-H4376).
I den finns de mesta reparationerna beskrivna och illustrerade inkl. svårighetsgrad (en till fem skiftnycklar en är jättelätt och fem lämnar man med största sannolikhet bort till verkstaden.)
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=38703&langId=-1
/Henke