Hej!
Har en Octavia 2.0 FSI
Det står i instruktionsboken att man kan tanka 98 oktan men att det även går att tanka 95 oktan men med en smärre effektförlust.
Om man kör på 95 oktan under en längre period, kan det förstöra motorn? Typ sota igen den eller så?
Oktantal
-
malmoe
- Bilmodell: Octavia 2.0 FSI Elegance
- Kontakt:
-
lejon-hjarta
Sv:Oktantal
Hej!
Jag kör med 98, jag har en 1,6FSI. Anledning till att jag köra med 98 är att, i början när nya skodan kom ut, så sa säljaren att det enbart gick att köra med 98. Så då när jag köpte bilen, då sa han att nu går det att köra både med 98 och 95. Tittade på mitt tank lock, och där står det 98/95. Tillverkaren rekomenderar först 98 sen 95.
Jag frågade säljaren om dom har gjort några tekniska ändringar på motorerna, säljaren sa "nej" de har dom inte. Utan bara testat i fabriken, och kommit överens om att 95 är ok.
Men du gör som du vill. Personligen kör jag med 98, det kostar lite mera än 95. Men jag kommer längre, jag tycker att motorn är piggare, går renare. Samt att oljan blir inte kolsvart efter ett tag.
Min rekomendation, kör med 98. De skiljer inte så många ören.
Daniel
Jag kör med 98, jag har en 1,6FSI. Anledning till att jag köra med 98 är att, i början när nya skodan kom ut, så sa säljaren att det enbart gick att köra med 98. Så då när jag köpte bilen, då sa han att nu går det att köra både med 98 och 95. Tittade på mitt tank lock, och där står det 98/95. Tillverkaren rekomenderar först 98 sen 95.
Jag frågade säljaren om dom har gjort några tekniska ändringar på motorerna, säljaren sa "nej" de har dom inte. Utan bara testat i fabriken, och kommit överens om att 95 är ok.
Men du gör som du vill. Personligen kör jag med 98, det kostar lite mera än 95. Men jag kommer längre, jag tycker att motorn är piggare, går renare. Samt att oljan blir inte kolsvart efter ett tag.
Min rekomendation, kör med 98. De skiljer inte så många ören.
Daniel
-
johanb2b
- Bilmodell: Köper nog en Octavia 1,6 FSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Oktantal
Har hört att de inte går optimalt på 95 och kan "koksa"-igen om man kör 95 jag kör 98
-
Minus
- Bilmodell: Skoda Superb Elegance
- Kontakt:
Sv:Oktantal
Kolla denna gamla tråd:
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=6089&ForumID=17#topp
Vi är fler som inbillar oss att vi får klart fler km per tankad krona med högre oktantal, dessutom bättre för motorn...
http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=6089&ForumID=17#topp
Vi är fler som inbillar oss att vi får klart fler km per tankad krona med högre oktantal, dessutom bättre för motorn...
-
malmoe
- Bilmodell: Octavia 2.0 FSI Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Oktantal
Oki doki.....man rättar väl in sig i ledet :) Får väl bli 98 då...
Vill ju inte sabba sin nygamla bil. Bytte nyligen från Mitsubishi till Skoda och är än så länge helnöjd...
Vill ju inte sabba sin nygamla bil. Bytte nyligen från Mitsubishi till Skoda och är än så länge helnöjd...