någon som vet?

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
korpen
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

någon som vet?

Inlägg av korpen »

Hej!

Har två små frågor som kanske någon har ett bra svar på :)

1. Bilen ryker väldigt är det bara min eller gör era det också? Ibland tror man det är vit dimma bakom bilen (lätt överdrift) ryker klart mer än andra bilar jag haft. Högre avgastemperatur kanske ?

2. Detta är lite mer svår beskrivligt. När man gasar på ordentligt så låter det/känns ungefär som om växelådan hade rakskurna drev racing låda typ. Gör era det också ? svår beskrivligt men någon kanske förstår vad jag menar.

Korpen :)
korpen
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:någon som vet?

Inlägg av korpen »

Kom på en sak till när jag ändå var igång ;)

3. Känns som bilen kippar efter andan vid fullgas runt 2500-3500 rpm för att sedan hämta sig igen? Dags för öppet filter?
RSM
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:någon som vet?

Inlägg av RSM »

har också lagt märke till problem nr.3. har ingen teori om varför...
FightingDiva
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:någon som vet?

Inlägg av FightingDiva »

Om ni har vagcom så kan ni logga luftmassan som går in, jag har inget konkret bevis på vad punkt nr.3 kan bero på, men en liten teori har jag.

Först har vi luftintaget via luftfiltret, hålet är mycket litet men tillräckligt. Det går att smacka på en betydligt större turbo och ändå köra med orginal luftfilter.
Problemet är luftflödet till/från laddluftkylaren, den är inte optimal, för lite luftmassa plus att spjällhuset "kastar ut" en massa olja som följer med luften.

Min orginal ic (eller kaffekokarn), var full med motorolja när den byttes ut till en betydligt större.

Så min slutsats blir, luftmassan och luftflödet till/från laddluftkylarn är inte optimal vilket gör att det uppstår små dippar.

Kan säga att detta problem försvunnit för min del med stor FMIC, och bilen är mycket piggare rakt igenom registret.
snowstormer
Bilmodell: Skoda Octavia RS II
Kontakt:

Sv:någon som vet?

Inlägg av snowstormer »

Min RS ryker oxå som faaan men den ska in på service i nästa vecka så med lite tur så kan jag höra mig för om den saken. har oxå undrat om bilen ska ryka så jävla mkt. Min förra bil rök inte allls så mkt. Men å andra sidan så kör jag som aldrig förr i denna oxå :)

Mvh Mac
elmaco
Bilmodell: Skoda Octavia RS 2
Kontakt:

Sv:Sv:någon som vet?

Inlägg av elmaco »

jo nog ryker min rs oxå mer än vad min förra bil gjorde... såpass mycket att jag faktist reagerat på det... men det är ju första gången jag har en sprillans bil så jag har väl tagit för givet att det kan ha med det att göra, innan allt är inkört... långsökt men man vill ju alltid skylla på något...
Skriv svar