Service protokoll

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
TooL
Bilmodell: Skoda Fabia Kombi Compis
Kontakt:

Service protokoll

Inlägg av TooL »

Hej!

Har nyligen bytt bort min tidigare skrothög SAAB 93 Aero-00 mot en liten Skoda Fabia kombi.
Hoppas detta bilägande blir lite mer ekonomiskt så man slipper byta motor + koppling + växellåda på löpande band.

Bilen är en 04 som gått 5000 mil.
Nu till min fråga har någon här ett blankt service protokoll inscannat i PDF.

Tänkte inte lämna bilen för service på Skoda verkstad men ändå få servicarna enligt skoda service protokoll på en liten mindre verkstad.
makkara
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Service protokoll

Inlägg av makkara »

Hej, Rickard!

Inte för att jag vill riva upp gamla sår, men hade du SÅ mycket problem med 9-3:an?

Mvh /T-bone
TooL
Bilmodell: Skoda Fabia Kombi Compis
Kontakt:

Sv:Sv:Service protokoll

Inlägg av TooL »

Ingen fara är så glad över att vara av med den nu.

Hösten 2003 vid 10400 mil skar ett vevstakslager.
P.g.a. oil sludge. (detta hade ännu inte kommit ut i pressen)
Saab hade aldrig någonsin varit med om något liknande enligt
Svenska bil i sthlm.
Senare i Januari 2004 gick försäkringsbolagen ut och sa att de vägrade ersätta på maskinskada för att så pass många saabar rasade då oftast kamkedje brott p.g.a. oil sludge.
Felet är ett fabrikations fel på motorn med fördålig vevhusventilation samt att när de skulle göra den gamla skottsäkra 9000 motorn miljövänligare och konkurens krafftiga service priser.
Så sänkte de friktionen/kompet i cylindrarn i ett försök att få dem bränslesnålare samt minskade oljevolymen i motorn.
Detta gäller saab 93 årsmodell 00-04 samt 95 00-04.

De erbjöd sig att komma med ett fördelaktigt erbjudande.
Efter ett par veckor fick jag ett brev där de erbjöd sig att
stoppa i en utbytes motor som gått 10.000 mil om jag fraktade upp bilen till sthlm från Norrköping mot en kostnad av 53 000:-

Jag tyckte inte att erbjudandet var speciellt bra så jag hittade en motor som gått 1400 mil och fick den istoppad för en total kostnad på 39000:-.

Jag fick lägga ut över 60000:- i reparationskostnader utöver service kostnader bilen servades enligt serviceboken var 2000 mil förutom en service som det blev 2500 mil emellan.
Men vid detta tillfälle byttes motoroljan av mig vid det ordinarie servicetillfället då jag ej fick service tid inför en längre tjänsteresa i europa med bilen.

Detta anser jag ej som rimliga driftkostnader på en bil.
Jag köpte den ny 2000 och 90% av milen är landsvägs mil i tjänsten.

Sedan gick man i tron när man köpte en Saab att man köte en bil med bra andrahandsvärde men där gissade man fel också.
3 månaders annonserande på blocket för 49000:- inte ett napp.
Ingen bilhandlare vill ens ta i dem med tång.

Aldrig mera SAAB.......
Skriv svar