Krångel vid start

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
King of Oi
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Krångel vid start

Inlägg av King of Oi »

Hej,

Jag har ibland svårt att starta bilen, vrider om nyckeln, ger ingen gas men den bara slocknar. Testar att ge lite gas men det händer inget, motorn svarar inte. Till slut så går den dock igång men ibland hör jag ett kort rasslande ljud innan den går igång. Har någon nån ide' om vad detta kan vara? Har fått tips om det ev. kan vara luftmassmätaren (eller luftmängdsmätaren) eller vevhusventilationen. Kan ärligt talat säja att jag inte hört talas om dessa "komponenter" förut.

Mvh Joel
micke_petersson
Bilmodell: Skoda Octavia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Krångel vid start

Inlägg av micke_petersson »

har du provat o låsa o låsa upp bilen igen med fjärrlåset? om du nu har det vill säga.. jag tycker det låter som att det e immobilisern som strular... o då kan du behöva byta nyckel...
King of Oi
Kontakt:

Sv:Sv:Krångel vid start

Inlägg av King of Oi »

Hej Mikael, tack för ditt snabba svar.

Ja jag har fjärrlås och ska prova detta nästa gång den krånglar. Vi har 2 nycklar och har haft samma problem med båda.
Men vad tror du om det med vevhusventilationen och luftmassmätaren?

Hälsningar,
Joel
micke_petersson
Bilmodell: Skoda Octavia Combi Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Krångel vid start

Inlägg av micke_petersson »

såna saker kan jag inget om... är värdelös på o mecka med motorer... men har haft problem med en del bilar av olika märken o i de flesta fall har det varit startspärren.. och det ter sig på så vis att när man startar bilen så dör den nästan direkt o sedan går det inte o starta.. den stryper bränsletillförseln.. den känner inte riktigt igen nyckeln typ..
heeke
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLX
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Krångel vid start

Inlägg av heeke »

Är det startspärren så ser man att "bilsymbolen" i instrumentpanelen blinkar när man vrider på tändningen. Den ska lysa med fast sken när allt är ok.
Octavus
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krångel vid start

Inlägg av Octavus »

Sök på vevaxelvinkelgivare i forumet. Skulle kunna vara den!
orre70
Bilmodell: skoda Octavia
Kontakt:

LMM, andra symtom

Inlägg av orre70 »

bilen blir slö men startar när LMM är ur funktion, Låter det som att den går på alla cylindrarna? Har du lite komp i cylindrarna kan det ha fler orsaker men då hackar den i gång.
King of Oi
Kontakt:

Sv:LMM, andra symtom

Inlägg av King of Oi »

Hej Oscar,

Nä, bilen verkar inte slö och hackar inte, så då kanske man kan utesluta LMM?
Första gångerna det hände så trodde jag det kunde vara bränslefiltret eller luftfiltret men då hade den ju hackat även vid gång, eller?

Hetaste tipset är väl då startsärren (bil+nyckel symbolen blinkar vid start) eller vevaxelvinkelgivaren.

Ska kolla med Skodaverkstan, de kan väl läsa av det elekroniskt som jag förstått det.

Mvh,
Joel
Skriv svar