tonade sidorutor fram?

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
-stang
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

hur är det med tonade sidorutor fram? Har hört att man får tona dom till typ 15 eller30 procent..nån som vet vad besiktningen säger?
jimyboy
Bilmodell: Yeti TSI
Kontakt:

Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av jimyboy »

man får inte ha någon film på dom als
-stang
Kontakt:

Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

oki...dom måste alltså vara helt klara.....jag har ingen film på mina....tror dom är köpta tonade, men va fan vet jag, dom satt på bilen när jag köpte den. Han som sålde den pratade iaf om att dom va proffs tonade eller nåt. Men va då e re bara å smälla dit nya rutor då, eller kan man ta bort toningen på nåt sätt?
mikael1977
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av mikael1977 »

Det ligger en ganska ny tråd här på forumet, sök på tonade rutor vs besiktning. Han fick en 2:a men vet inte hur han löste det.
Har du tur så går bilen igenom med toning, har du otur så får du ta bort den och komma tillbaka.

/M
-stang
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

oki..ska försöka snoka reda på den tråden, tack för tipset
-stang
Kontakt:

Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.
22.04.2005

det som står ovan är taget från vägverkets hemsida, så d måste väl stämma antar jag....hmmm...men dom kanske vill jidra iaf.
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av maverick »

Nej, det stämmer.

Dock så hindrar glaset självt upp till 20-25% ljus, vilket gör att man inte kan sätta toningfilm på rutorna utan att få sämre insläpp an angivet.
-stang
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

jag har inte film på mina rutor...dom är fabriks tonade......sen så finns det ju ett antal bilar som kommer med original tonade rutor även på sidorutorna fram....min jobbarpolare har en merca å på den e re så.....ljus toning , men ändå tonat.
Om man inte skulle få ha nån toning, varför skriver då vägverket att det är dom här normenrna som gäller för tonade rutor, verkar ju bananas, i så fall hade det ju vart bättre att dom bara skrivit att man inte får ha toning på rutorna i förarens siktfält.....skumt
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av maverick »

Du kan ju försöka hitta en film som tonar 5-10%. Jag har aldrig stött på någon så svag.

Orsakerna till de reglerna är att, som jag skrev, glaset i sig är tonat. Bilglas kan inte ha 100% ljusinsläpp.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av skallie »

Jag har bara 20% toning på mina bakrutor.
Ibland ser dom mörka ut och ibland ser dom mindre mörka ut beroende på ljusförhållande, se bilder i min profil.
-stang
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:tonade sidorutor fram?

Inlägg av -stang »

oki tack för alla tips...i värsta fall blir det väl till att smälla i otonade rutor å kana tillbaka till besiktnings Runar me dom i da......fast det blir ju ett jävla bytande hit å dit *ASG*
Skriv svar