Höjning
-
dieselpalm
Sv:Höjning
Jag har funderat på samma sak, har ett par fjädrar från Passat som ligger och skräpar, tänkte kolla om det går att använda dem. Annars borde man kunna tillverka distanser mellan fjäder och övre fjädersäte, det hade en kompis på en höjd Niva.
En hasplåt skulle sitta fint också!
En hasplåt skulle sitta fint också!
-
Activity
- Bilmodell: Skoda/VW Picup
- Kontakt:
Sv:Sv:Höjning
Hej Marcus. Jag har inte börjat rota i det hela ännu, men var inne på att sätta distanser i fjäderbenets nederdel. Vet du hur infästningen där ser utser ut??
-
dieselpalm
Sv:Sv:Sv:Höjning
Vet inte hur fjäderbenet är monterat på Skodan men upptill är det nog lätt att sätta en distans mellan kaross och fjäderben, nertill vet jag inte. Jag har inte kommit så långt än i mina planer, kan inte köra ner bilen i garaget heller pga isgata och brant nerfart!!
Ner kommer man ju men inte upp.
Ner kommer man ju men inte upp.
-
dieselpalm
Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
Glömde:
Bak borde det vara lätt att hitta längre fjädrar och ev dämpare.
Bak borde det vara lätt att hitta längre fjädrar och ev dämpare.
-
dieselpalm
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
Nu ska jag börja kika på det här, har varit lite upptagen...Min tanke är att sätta distanser mellan fjäderben och kaross, det finns såna till 4x4 pickuper så jag antar att de funkar bra. Bak är jag fortfarande inne på att montera längre fjädrar och ev dämpare.
Är det nån som har en lös bakfjäder och kan mäta längd, diameter och antal trådvarv så vore det kanon!
Är det nån som har en lös bakfjäder och kan mäta längd, diameter och antal trådvarv så vore det kanon!
-
dieselpalm
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
Enligt mekonomens hemsida har Skodan:
Tråd diameter 14mm
Fjäder diameter 114mm
Längd 354mm
Antal varv ?? (jag har inte räknat än)
Mina Passat-fjädrar:
Tråd diameter 13mm
Fjäder diameter 114mm
Längd 385mm
Antal varv 10
Eftersom Passaten har 1mm klenare tråd så sjunker den ihop lite mer, om de har samma antal varv. Förstärkningsfjädrarna verkar vara 0.5mm grövre än std.
Jag ska provmontera de jag har nån dag, men det kan hända att det knappt blir nån höjning.
Tråd diameter 14mm
Fjäder diameter 114mm
Längd 354mm
Antal varv ?? (jag har inte räknat än)
Mina Passat-fjädrar:
Tråd diameter 13mm
Fjäder diameter 114mm
Längd 385mm
Antal varv 10
Eftersom Passaten har 1mm klenare tråd så sjunker den ihop lite mer, om de har samma antal varv. Förstärkningsfjädrarna verkar vara 0.5mm grövre än std.
Jag ska provmontera de jag har nån dag, men det kan hända att det knappt blir nån höjning.
-
Activity
- Bilmodell: Skoda/VW Picup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
O.k.Markus. Jag följer dina vidare tester med spänning. Du som har koll på pickisen, varför rostar det alltid i överkant på sparklådan bakom dörrarna??
-
dieselpalm
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
Varför det rostar vet jag inte, min är hel där! Förmodligen nån dränering mellan flakplåtarna som är igensatt så fukten inte kommer ut?
Nu måste jag hitta nån som kan svarva distansen åt mig, har inte hittat nån som har 140mm rörämnen.
Ska du göra egna så ska distansen ha 140mm ytterdiam, 100mm innerdiam (kanske lite större), och hålen för skruvarna ska vara 120mm (60mm radie).
Nu måste jag hitta nån som kan svarva distansen åt mig, har inte hittat nån som har 140mm rörämnen.
Ska du göra egna så ska distansen ha 140mm ytterdiam, 100mm innerdiam (kanske lite större), och hålen för skruvarna ska vara 120mm (60mm radie).
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Höjning
[quote]varför rostar det alltid i överkant på sparklådan bakom dörrarna??[/quote]
Jag har fått för mig att det yr in saltlake genom de stansade ventilationsöppningarna längst ner vid dörröppningen.
Sedan är ju karossidan kittad mot tröskeln, förutom en bit som väl är menat ska fungera som dränering.
Min hade ett stort jäkla hål ner till tröskeln där inne när jag öppnade upp plåtsidan :-o
http://i19.tinypic.com/86tpb4i.jpg
Jag har fått för mig att det yr in saltlake genom de stansade ventilationsöppningarna längst ner vid dörröppningen.
Sedan är ju karossidan kittad mot tröskeln, förutom en bit som väl är menat ska fungera som dränering.
Min hade ett stort jäkla hål ner till tröskeln där inne när jag öppnade upp plåtsidan :-o
http://i19.tinypic.com/86tpb4i.jpg