Lampa för motorstyrning tändes - startar ej nu!

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
antexx
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Comfort -02
Kontakt:

Lampa för motorstyrning tändes - startar ej nu!

Inlägg av antexx »

Skulle iväg på en långkörning då motorstyrningslampan tändes efter ett par mil. Kollade då upp problemet i boken att ett program möjliggjorde begränsad körning. Var tvungen att vända tillbaka igen då jag inte visste hur allvarligt fel detta innebar. Bilen tycktes fungera felfritt tillbaka. Tänkte chansa och ta bilen till jobbet några km i dag innan jag kontaktade en verkstad. Satte mig i bilen och skulle vrida om - ingen tändning - helt död. Provade flera ggr - nepp! Att programmet i bilen begränsar körningen, innebär det att det är en verkstad som gäller på stört eftersom den är programmerad att slå av tändningen för att undvika ytterligare fel,skador eller för säkerheten?? Mkt tacksam för svar
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Lampa för motorstyrning tändes - startar ej nu!

Inlägg av maverick »

Beroende på fel, så går det att återstarta bilen även när motorlampan tänts. Ibland krävs en viss väntetid innan återstart.
niklas84
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Lampa för motorstyrning tändes - startar ej nu!

Inlägg av niklas84 »

Min lampa lyser lite till och från men går att köra utan problem. Men jag kontaktade min skoda verkstad innan för att vara säker på att det inte var nått stort fel. Så kolla upp det så fort du kan. Du kan spara många tusen lappar på det.
antexx
Bilmodell: Skoda Fabia Combi Comfort -02
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Lampa för motorstyrning tändes - startar ej nu!

Inlägg av antexx »

Har fixat till problemet nu, men tack för tipsen iaf! Jag fick hjälp av min bilhandlare med igångstarten. Batteriet var tydligen dåligt så det var startkablar som gällde(konstigt för batterilampan indikerade inte). Men felet kvarstod så jag blev tipsad till en billig verkstad som kunde göra en felsökning. Mekanikern gjorde en nollställning av motorstyrprogrammet som behövdes göras var 1500 km - varför, begrep jag inte. Han hittade två fel oxå där det ena rörde avgasreningen och en komponent som ev behövde bytas ut, det andra kom jag tyvärr inte ihåg nu. Jag skulle återkomma om lampan tändes för att lättare kunna lokalisera felen då, påstod han. Billigt och bra blev det som tur var. Till alla som läser detta - ett suveränt forum, bra att dela med sig av kunskaperna ;-) Höres!
Skriv svar