Vibrationer i koppling
-
Kenne63
- Bilmodell: Octavia Scout
- Kontakt:
Vibrationer i koppling
Har en RS2 -06 som har vibrationer när jag trycker ner kopplingspedalen cirka 2 cm. Sen försvinner de. Nån annan som har samma problem eller vet vad det beror på?
-
Kabben
- Bilmodell: Skoda Rapid Spaceback
- Kontakt:
Sv:Vibrationer i koppling
Jag har samma problem på min scout.
Lämnade in den och dom säger att det är normalt.
Det kom plötsligt efter ca 500 mil.
Det högg ganska rejält någon mil, men blev lite bättre.
Ibland när jag släpper upp kopplingen så hackar den, den greppar plötsligt, liksom i steg, så det kan vara svårt att smyg starta ibland.
Hoppas någon vet hur man kan gå vidare med detta då det inte känns bra med en sprillans bil.
Lämnade in den och dom säger att det är normalt.
Det kom plötsligt efter ca 500 mil.
Det högg ganska rejält någon mil, men blev lite bättre.
Ibland när jag släpper upp kopplingen så hackar den, den greppar plötsligt, liksom i steg, så det kan vara svårt att smyg starta ibland.
Hoppas någon vet hur man kan gå vidare med detta då det inte känns bra med en sprillans bil.
-
Tobbe16v
- Bilmodell: Skoda fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Jah har typ samma fel på min fabia rs kopplingen e ny å kan hacka till precis när man kör första turen på dagen lite störande, käns lixsom som den greppar ojämt eller nått, hmm... annars funkar den fint.
-
jimyboy
- Bilmodell: Yeti TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
på rs2 bensin kan du nog kolla med verkstan, men på dieslarna är det ganska normalt att de hugger lite.
-
Kabben
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Varför är det normalt på dieseln.
När bilen var ny så var kopplingen en dröm, några hundra mil senare så blir kopplingen plötsligt konstig.
åker raka spåret till verkstaden.
Kundmottagaren följer med ut och provkopplar, han tycker den känns lite konstig, får en tid senare och lämnar in den då.
Den känns inte allas lika konstig då, dom "ser" inte något fel heller.
När man trycker ner kopplingen någon cm så känns det som den pulserar efter motorvarvet, det känns inte alls bra, sedan när man trycker ner kopplingen så fortsätter pulserandet tills kopplingen är helt nedtryckt.
Sedan när man släpper upp kopplingen igen så kan den liksom hacka sig upp igen, den åker inte med mjukt upp till högsta läget.
När bilen var ny så var kopplingen en dröm, några hundra mil senare så blir kopplingen plötsligt konstig.
åker raka spåret till verkstaden.
Kundmottagaren följer med ut och provkopplar, han tycker den känns lite konstig, får en tid senare och lämnar in den då.
Den känns inte allas lika konstig då, dom "ser" inte något fel heller.
När man trycker ner kopplingen någon cm så känns det som den pulserar efter motorvarvet, det känns inte alls bra, sedan när man trycker ner kopplingen så fortsätter pulserandet tills kopplingen är helt nedtryckt.
Sedan när man släpper upp kopplingen igen så kan den liksom hacka sig upp igen, den åker inte med mjukt upp till högsta läget.
-
Tobbe16v
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Precis så det är på min med Kabben!! fattar inte heller att det ska behöva va så, den va hur bra som helst när den va ny men efter några mil så börja den hugga lite.
-
Kabben
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Har vi någon mekare här inne som kan förklara.
Är det risk för haveri?
Är det risk för haveri?
-
Kenne63
- Kontakt:
Bilen ska in på verkstad i slutet av mars och jag får då se vad de säger. Men igår var det bara lätta vibrationer och det är typiskt att det blir bättre när den ska in för åtgärd:) Det kan tilläggas att det är garanti kvar och att bilen har rullat 1150 mil. Jag är andra ägaren och eventuellt har bilen demokörts några gånger.
-
Kabben
- Kontakt:
Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Finns det mek som kan förklara.
Hoppas dom kan konstatera vad det är för fel på din.
På min känns det som ett urtrampningslager är trasigt...
Hoppas dom kan konstatera vad det är för fel på din.
På min känns det som ett urtrampningslager är trasigt...
-
jimyboy
- Bilmodell: Yeti TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
jag är mek, och vi har haft inne ett par stycken 2.0t finns åtgärd på just kopplingen på vissa av dom men dieseln har vi haft några som "hugger" men vad jag vet så gör vi inget åt det fast är ju säkert olika beroende på hur illa osv..
-
Kabben
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Så du tror inte det är nått farligt då?
-
Landell
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
[quote]Så du tror inte det är nått farligt då?[/quote]
Så länge den "fungerar" o inte lits så pass att det tar längre upp så är det inget du behöver oroa dig över.. O ni som har nybilsgaranti på bilarna behöver absolut inte bry er nu.. Avvakta o se, dieslarna brukar faktiskt vara sådär.. Konstigt nog..
Så länge den "fungerar" o inte lits så pass att det tar längre upp så är det inget du behöver oroa dig över.. O ni som har nybilsgaranti på bilarna behöver absolut inte bry er nu.. Avvakta o se, dieslarna brukar faktiskt vara sådär.. Konstigt nog..
-
Kabben
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Ja den funkar annars utan problem, jag hade tänkt chippa i vår.
Det är därför jag funderade om kopplingen kanske redan är kass.
Det är därför jag funderade om kopplingen kanske redan är kass.
-
frogus
- Bilmodell: Superb + Roomster
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Bara att klaga och få kopplingen utbytt. Räcker det inte att klaga 1, 2, och 3 gånger så bör det räcka med 6... Sen finns det KO....
-
Tobbe16v
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Konstigt nog är min bil mycket bättre nu efter att jag fixade min kcr box som tydligen inte har funkat på ett bra tag, men nu funkar den igen som den ska å bilen blev som ny, ingaar ryck eller nått sånt.
-
Drutten&Jena
- Bilmodell: Fabia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vibrationer i koppling
Jag har ägt 5 st dieseldrivna bilar, alla har mer eller mindre vibrerat i kopplingspedalen.
Har en Fabia Rs -04 just nu. Den vibrerar också, men det känns som om den vibrerar mindre ibland. Ungefär som om något händer vid starten som gör att den går jämnare.
Tilläggas bör att kopplingen är utbytt till en förstärkt och det gjort ingen skillnad vad gäller vibrationerna.
Har en Fabia Rs -04 just nu. Den vibrerar också, men det känns som om den vibrerar mindre ibland. Ungefär som om något händer vid starten som gör att den går jämnare.
Tilläggas bör att kopplingen är utbytt till en förstärkt och det gjort ingen skillnad vad gäller vibrationerna.
-
Kenne63
- Kontakt:
Problemet löst med kopplingen! Beroende på att kopplingscylindern trycker direkt på urtrampningslagret (inte via någon arm) kan vibrationer uppstå. De känns som mycket varierande men är inget att oroa sig över! Det kanske beror på hur noga man är själv och hur man uppfattar felet. Det kan tilläggas att jag körde en ny diesel RS2 och upptäckte att den hade mycket mer vibrationer än en bensin. Nåväl... lite dålig kvalitet känns felet som.