ny 1,6 diesel???

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
joelpersson
Bilmodell: BMW 318 touring -03
Kontakt:

ny 1,6 diesel???

Inlägg av joelpersson »

hejsan,

läste i en tråd om att vag skulle lansera en ny 1,6 diesel detta året.

var å provade den nya fabia kombin med 1,9 tdi idag, å de va la kanske inte den roligaste dieseln man kört, lät "riktig" diesel, trött på låga varv/höga växlar osv...
vad jag förstår är denna bland de äldsta motorerna men dock bra.

nu till min fråga, jag som e grön skulle då vilja veta hur skillnaden kommer bli om de lanserar en ny common rail diesel(va e det?)?
bränsleförbrukning? acc? vrid? osv..

vad tror ni/vet ni?

tack på förhand

mvh joel
audi a4 1,8 ts -00, snart fabia kombi diesel....?
peggen
Bilmodell: Crescent
Kontakt:

Sv:ny 1,6 diesel???

Inlägg av peggen »

Jag är också nyfiken på den nya motorn. Frågan är om den kommer till Fabia överhuvudtaget?
Jag har testat Fabia Greenline en del nu och den motorn är ganska bra, men tyvärr stendöd under 1800 varv. Dessutom låter den lite för mycket, dock inte så farligt vid jämn fart.
Har inte testa 1,9tdi ännu men gissar att den nya 1,6 borde gå tystare och lite mjukare.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Inlägg av Furby »

[quote]hejsan,

läste i en tråd om att vag skulle lansera en ny 1,6 diesel detta året.

var å provade den nya fabia kombin med 1,9 tdi idag, å de va la kanske inte den roligaste dieseln man kört, lät "riktig" diesel, trött på låga varv/höga växlar osv...
vad jag förstår är denna bland de äldsta motorerna men dock bra.

nu till min fråga, jag som e grön skulle då vilja veta hur skillnaden kommer bli om de lanserar en ny common rail diesel(va e det?)?
bränsleförbrukning? acc? vrid? osv..

vad tror ni/vet ni?

tack på förhand

mvh joel
audi a4 1,8 ts -00, snart fabia kombi diesel....?[/quote]

Vad common rail är står i denna tråd.

http://www.skodaklubben.se/forum/detalj.asp?TradID=12203&ForumID=3#topp
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:ny 1,6 diesel???

Inlägg av Furby »

Ang Nya Golfen

"Dieselmotorerna är nya, med commonrail-teknik och finns i storlek 1,6 och 2,0 liter. Två effekter per storlek erbjuds: 90 och 105 hk respektive 140 och 170 hästar. "

http://www.automotorsport.se/news/13920/vw-golf-vi-inga-överraskningar-vid-premiären-i-november/
Peter S (pgbg)

Inlägg av Peter S (pgbg) »

Då får vi hoppas att den erbjuds till Fabia snart. Mest troligt blir väl 1.6 liters varianten på resp 90 samt 105 hk. Den gamla 1.9 TDI behöver få en ersättare som tar vid. Även om den motorn är bra börjar den bli omodern inte minst ur miljösynpunkt.

[quote]Ang Nya Golfen

"Dieselmotorerna är nya, med commonrail-teknik och finns i storlek 1,6 och 2,0 liter. Två effekter per storlek erbjuds: 90 och 105 hk respektive 140 och 170 hästar. "

http://www.automotorsport.se/news/13920/vw-golf-vi-inga-överraskningar-vid-premiären-i-november/[/quote]
Skriv svar