problem med kylaren
-
Mina
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
problem med kylaren
Hej
Jag har väldiga problem med min kylare...för två veckor sedan fyllde jag på kylarvatten o nu var den tom igen...vad kan detta bero på?
Nu är det såhär att jag hade från början kylarvattnet G12 som är rosa o jag visste inte att man inte får blanda den med det vanliga blå kylarvattnet...nu var jag i verkstaden o bytte allting till det blåa o sedan dess har den börjat förbrukar mera vatten...kan fylla på varannan vecka...ska jag byta till G12:an igen? Vill ju inte ta sönder min fina bil...
Tack för hjälpen...
Kramisa
Mina
Jag har väldiga problem med min kylare...för två veckor sedan fyllde jag på kylarvatten o nu var den tom igen...vad kan detta bero på?
Nu är det såhär att jag hade från början kylarvattnet G12 som är rosa o jag visste inte att man inte får blanda den med det vanliga blå kylarvattnet...nu var jag i verkstaden o bytte allting till det blåa o sedan dess har den börjat förbrukar mera vatten...kan fylla på varannan vecka...ska jag byta till G12:an igen? Vill ju inte ta sönder min fina bil...
Tack för hjälpen...
Kramisa
Mina
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:problem med kylaren
Man ska inte byta till det blå.. förstår inte varför din verksta gjorde det från början..
Den röda skyddar mycket bättre....
Läcka nånstans ser du nåt på marken...
Går det onormalt..? om den har en dåligt pakning mellan topp o block o läcker in..
Bubblar det i på fylnads burken när bilen går på tomgång..?
TOBBE80 hoppa in o hjälp till nu...=)
//Greven
Den röda skyddar mycket bättre....
Läcka nånstans ser du nåt på marken...
Går det onormalt..? om den har en dåligt pakning mellan topp o block o läcker in..
Bubblar det i på fylnads burken när bilen går på tomgång..?
TOBBE80 hoppa in o hjälp till nu...=)
//Greven
-
Mina
- Kontakt:
Sv:Sv:problem med kylaren
Han på min verkstad sa att det inte gjorde något om man byter till den blåa...är det kanske därför att bilen blir mycket varmare? Det bubblar inte i behållaren o jag har inte heller någon pöl under bilen.....
om det nu skulle vara packningen, så ingår det väl inte i garantin, eller hur?
Tack för hjälpen
Kram Mina
om det nu skulle vara packningen, så ingår det väl inte i garantin, eller hur?
Tack för hjälpen
Kram Mina
-
tanadm
Sv:Sv:Sv:problem med kylaren
Det låter ju som att det skulle vara läck någonstans. Hög värme på kylvattnet är väl resultat av dåligt tryck vilket minskar kokpunkten. Läck med andra ord. Bums tillbaka till verkstaden skulle jag tro... usch va jobbigt!!
Mvh Tobbe i Småland
Mvh Tobbe i Småland
-
Greven
- Kontakt:
Den röda är utveklad för skydda motorn bättre en G11 var..
Om man byter så brukar det vara tvärt om...
Och hoppas dom hadde spolat o spolat systemet föe desa två får ej komma i kontakt med varan det låter löligt men fick strikta order om det när jag jobba på VAG...
be verkstan prov trycka systemet se så det är tät bilar förbrukar lite vatten per år o ska bytas vart annat år... men ska inte dricka som din gör.
//Greven
Om man byter så brukar det vara tvärt om...
Och hoppas dom hadde spolat o spolat systemet föe desa två får ej komma i kontakt med varan det låter löligt men fick strikta order om det när jag jobba på VAG...
be verkstan prov trycka systemet se så det är tät bilar förbrukar lite vatten per år o ska bytas vart annat år... men ska inte dricka som din gör.
//Greven
-
Mina
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:problem med kylaren
Det är det att själva motorn inte blir så varm, det är värmen i bilen som är fruktansvärd...
Jag har kört med bilen i två veckor när dom två var blandade...visste ju inte att det inte var bra...tror du att det redan har hänt något? Är så oroilg...har ju inte haft bilen så länge o den är ju inte heller så gammal......
Jag har kört med bilen i två veckor när dom två var blandade...visste ju inte att det inte var bra...tror du att det redan har hänt något? Är så oroilg...har ju inte haft bilen så länge o den är ju inte heller så gammal......
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:problem med kylaren
Se om Tobbe80 dyker in o hjälper till..
Vilken verksta har gjort det VAG eller privat.. om VAG så borde dom veta deta O svåra för den privata o veta om man säger så..
men deta lärde jag mig för 4 år sen...
//Greven
Vilken verksta har gjort det VAG eller privat.. om VAG så borde dom veta deta O svåra för den privata o veta om man säger så..
men deta lärde jag mig för 4 år sen...
//Greven
-
Mina
- Kontakt:
Sv:problem med kylaren
Det var en privatverkstad...men antagligen viste han inte det....hoppas den inte går sönder nu....en lite fråga till, jag köpte bilen i september 03 och inspektionen/servisen skulle har gjorts i september eller med 63 000 km....men dom gjorde den inte i september...vem ska igentligen betala för detta nu? Dom sa att man skulle först göra det med 63000 km...jag känner inte till dom reglerna riktigt.....vad ska jag göra nu?
Har försökt lägga upp en bild på min bil, men det fungerar inte...
// Mina
Har försökt lägga upp en bild på min bil, men det fungerar inte...
// Mina
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Sv:problem med kylaren
Ta först o prata med en på vag som kan sin sak.. inte nån som bara vill sälja.. Verkaren eller en Meck.. diskutera problemet.. sen ta det med din Privata meck...
Varför byttes Glykolen i den från början...?
Annars ska du veta VAG kortet är kalas o ha med deras upp lägg system.. älskar mitt vid servis fungerar på shell som allt i allo med..
fall det kniper o man vill lägga upp kostnader för saker o ting...
//Greven
Varför byttes Glykolen i den från början...?
Annars ska du veta VAG kortet är kalas o ha med deras upp lägg system.. älskar mitt vid servis fungerar på shell som allt i allo med..
fall det kniper o man vill lägga upp kostnader för saker o ting...
//Greven
-
Mina
- Kontakt:
Vi bytte bara klykolen föratt jag hade blandat dom.....det var strax efter jag hade köpt den som jag såg att jag behöver fylla på o då köpte jag den blåa...viste ju inte att jag behövde G12:an....
Japp, ska till verksant imorgon...då har jag ledigt...bässt att kolla upp den direkt...
Tack för all hjälp...
Krami Mina
Japp, ska till verksant imorgon...då har jag ledigt...bässt att kolla upp den direkt...
Tack för all hjälp...
Krami Mina
-
Tobbe80
- Kontakt:
absolut inte blanda röd och grön................ skiljer en jävla massa på egenskaperna hos dessa, röd för alu block, skyddar grön för äldre.. ska lägga ut mer info
-
Dizzyhenke
- Kontakt:
Vad har du för motor? 68 hästaren? Vi har haft en del sådana med kassa toppackningar.. Ser kylvätskan missfärgad ut?
-
Mina
- Kontakt:
:problem med kylaren
Hej....ne...kylarvattnet ser inte missfärgat ut...det var bara när jag hade blandat den rosa o den blåa....vattnet var brunt och gäggigt när vi tappade ut den....men nu ser den bra ut...alså bara blå...
//Mina
//Mina
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv::problem med kylaren
vad har du för årsmodell, motor m.m, det finns stor riskt för att blockpackningen har gått, jag är nästan övertydligad. Så mycket vatten som du säger försvinner är ej normalt. man behöver alltid ej se om det är olja i ´kylvattet, absolut inte om det är blandadt och du har blå glykol i nu, röd G12 skyddar mot koks i motorn som gör att det täpper till kylkanaler m.m
Så lättast är att kolla med HC mätare om du har blockpacning som är kass, ser du genom att hålla HC mätare över expantionskärlet.
Men kan även va läckage, kyl m.m så kolla HC oc provtryck systemet är det ok, så spola ur systemet med vatten EV byta behållare om den är missfärgad
Så lättast är att kolla med HC mätare om du har blockpacning som är kass, ser du genom att hålla HC mätare över expantionskärlet.
Men kan även va läckage, kyl m.m så kolla HC oc provtryck systemet är det ok, så spola ur systemet med vatten EV byta behållare om den är missfärgad
-
Dizzyhenke
- Kontakt:
Brunt o gäggigt?? Då e de definitivt toppackingen som e kass .
-
Dizzyhenke
- Kontakt:
Alla Fabior ska ha RÖD glykol !! Byt till G 12 efter toppackings bytet..
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv::problem med kylaren
Japp ALLA VAG bilar ska ha G12, Nyare bilar.. från ca 98
-
Mina
- Kontakt:
Sv:Sv::problem med kylaren
japp, kylarvattnet var brunt o gäggigt när vi släppte ut den...sedan sköljde han hela systemet o fyllde på med den blå....
ska dit imorgon igen..han ska kika på den....
Ja, jag har 68 hästar....är det värkligen så stort problem med dom?
//mina
ska dit imorgon igen..han ska kika på den....
Ja, jag har 68 hästar....är det värkligen så stort problem med dom?
//mina
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv::problem med kylaren
ha varit problem med dom första årsmodellerna, har bytt ett antal blockpackningar men även nån motor då fodren har skjunkit ner. Vi monterar förstäkta packingar och på nyare sitter dessa monterade men kan i bland förekomma ändå pga kallt väder/kortkörningar med mycket kondens i oljan m.m, så trycker det på .
dom bör byta kärlet och fylla röd G12......... sitter oljefilm på tempgivaren i behållaren som kan ge utslag och lampan lyser på kylvatten
dom bör byta kärlet och fylla röd G12......... sitter oljefilm på tempgivaren i behållaren som kan ge utslag och lampan lyser på kylvatten
-
Andy*Cupra*
- Bilmodell: Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv::problem med kylaren
Lite OT, men ändå inte!
Jag har märkt att min dricker lite kylarvatten också, den är under "min" sträcket nu efter 3000mil.
Tycker jag är dåligt om den läcker genom toppen, dock är den inte missfärgad el så.
Jag har märkt att min dricker lite kylarvatten också, den är under "min" sträcket nu efter 3000mil.
Tycker jag är dåligt om den läcker genom toppen, dock är den inte missfärgad el så.