Köpa Octavia
-
Otto68
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Köpa Octavia
Har tittat på en Oktavia 01:a som gått ca 10800 mil. Är det nåt man bör tänka på. Kamremsbyten eller annat som kommer eller bör vara bytt.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Köpa Octavia
Kamremmen ska absolut vara bytt. Det är 18000mil/5år på den.
-
Otto68
- Kontakt:
Sv:Sv:Köpa Octavia
Förstår jag det rätt om den bör bytas vid 18000 mil. Denna bil har ju bara gått drygt 10000 mil men är dock 6 år. Nån som vet vad ett kamremsbyte kostar.
-
mikael1977
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Den ska bytas innan 5 år eller senast 18.000 mil, så är den inte bytt så bör det helt klart göras. Jag bytte på Mekonomen och det gick loss på 5500 inkl vattenpump och storservice.
/M
/M
-
Otto68
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Tackar för tipset. Då skall jag kolla om det är gjort, annars är det skäl att pruta.
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Det där att byta kamarem på Skoda Oktavia är inte alltid en klar och given regel.
Har i dag varit i kontakt med kundtjänst, VAG, och fått besked att den motor på 102 hkr,1,6 ,AM enl reg bevis, finns inte något exakt angivet.
En bortre gräns kan ligga vid 12000 mil uppgavs det, men ingen given rekommendation. Det där med år har nog inte med saken att göra. Däremot gäller det att följa med betr slitaget på remmen. Att ha ständig observation hur det är ställt med remmens kvalitet. Remmarna kan slitas olika, gummit hårdnar exempelvis, vilket försvagar remmens styrka och funktionsförmåga.
Den sammantagna rekommendationen från VAG:s kundtjänst är att verkligen se till hur slitaget ser ut. Utifrån en sådan kontroll, bedömning, ska då beslut tas om byte eller inte, vid varje kontrolltillfälle.
Har i dag varit i kontakt med kundtjänst, VAG, och fått besked att den motor på 102 hkr,1,6 ,AM enl reg bevis, finns inte något exakt angivet.
En bortre gräns kan ligga vid 12000 mil uppgavs det, men ingen given rekommendation. Det där med år har nog inte med saken att göra. Däremot gäller det att följa med betr slitaget på remmen. Att ha ständig observation hur det är ställt med remmens kvalitet. Remmarna kan slitas olika, gummit hårdnar exempelvis, vilket försvagar remmens styrka och funktionsförmåga.
Den sammantagna rekommendationen från VAG:s kundtjänst är att verkligen se till hur slitaget ser ut. Utifrån en sådan kontroll, bedömning, ska då beslut tas om byte eller inte, vid varje kontrolltillfälle.
-
maverick
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Problemet är att man inte alltid kan se om remmer är sliten. Det har hänt att till synes friska remmar gått av pga inre sprickor.
Och eftersom all gummi åldras tycker jag absolut att åren spelar roll för när remmen ska bytas.
Och eftersom all gummi åldras tycker jag absolut att åren spelar roll för när remmen ska bytas.
-
Otto68
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Jag talade med kuntjänst och fick siffran 18000 mil. Bilförsäljaren trode 12000 så han gick ner i pris 5000 för bytet. Men jag tycker att det verkar klokt att göra en kontroll. VAG tar tydligen ett par hundralappar för det. En ny kamrem kostar drygt 9000 hos VAG. Det var nån tidigare i tråden som hade bytt den hos Mekonomen för 5500 inkl storservice. Kan det vara nån skillnad i kvalitet.
-
niklas84
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Vag är nästan alltid dyrare än mindre verkstäder. Skulle gissa på att dom har högre omkostnader men om det är någon skillnad på kvalitet tror jag knappast att det är. Sen kan man ju också fråga sig om det är värt att vänta med bytet. Kanske verkar dyrt för stunden man tänk hur dyrt det blir om hela motorn rasar.
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Köpa Octavia
Hej!
Inte för att lägga mig i ditt bilköp. Men värför inte köpa en 1,6Fsi
som inte ens har kamrem, utan drivs med kamkedja.
Bara en tanke, dom är inte så fasansfullt dyra i andra hand.
Då ska du titta på en 1,6Fsi årsmodell 2005 och framåt.
DaNieL
Inte för att lägga mig i ditt bilköp. Men värför inte köpa en 1,6Fsi
som inte ens har kamrem, utan drivs med kamkedja.
Bara en tanke, dom är inte så fasansfullt dyra i andra hand.
Då ska du titta på en 1,6Fsi årsmodell 2005 och framåt.
DaNieL