Hej!
Äger Skoda Octavia -99 med 1.6 liters maskin (74kw).
Är de någon som vänligen kunde ge en vink över vad som håller på o sker med bilen. Symptomen är sådan:
När man skall åka iväg tex trafikljus eller annars bara har kopplings pedalen i botten o börjar släppa upp den så att bilen börjar röra sej så just när den skall ta tag börjar den vibrera tills man har släppt kopplings pedalen helt. Sen är vibrationen över. Den vibrera ej när man kör och växlar om, ändast vid start av rörelse. Har ej betydelse om bilen är varm eller kall, eller om det är fuktigt ute eller varmt. Känns som det har blivit värre nu på några dagar. Koplingen slirar ej när man kör, det är testat.
Kanske koppling??
-
pakuk
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
lejon-hjarta
Sv:Kanske koppling??
Slav cylindern? Ur trampningslagret? Fjädrar till kopplings lamellen gått sönder? Är de hydraulisk manövrering av koppling. Eller är det vajer?
Men kanske nåt av ovanstående kan vara till hjälp?
DaNieL
Men kanske nåt av ovanstående kan vara till hjälp?
DaNieL
-
pakuk
- Kontakt:
Sv:Sv:Kanske koppling??
Tack för svaret.
Kopplingen är hydraulisk. Gick o köpte nu sachs kopplings pakeet. Men de kom ej med nå lager. Kanske moste köpa den också. Slavsylinder fel...kan den ge sådana symptomer som jag beskrev om? Om så är skulle de vara lättare att byta den än kopplingen. Behöver då ej lossa växellådan. Men skulle ej heller vilja köpa slavsylindern i onödan. Om slavsylindern felar så skulle den inte yttra sej så att, kopplingen ok först, tills vätskan har runnit förbi kolven o sylinderväggen o bilen börjar rulla framåt fastän man har pedalen i botten? Sylinderns funktion är att hålla trycket men om den släpper vätska förbi kommer kopplingen att ge efter så att bilen rullar. Nu vibrerar den när man skall åka iväg. Kanske fjädrarna du skrev om skulle vara brustit så den ej klarar av att jämt släppa taget på lamellen? Och därför upkommer de vibrationer (huger till o ej hugger till).
Kopplingen är hydraulisk. Gick o köpte nu sachs kopplings pakeet. Men de kom ej med nå lager. Kanske moste köpa den också. Slavsylinder fel...kan den ge sådana symptomer som jag beskrev om? Om så är skulle de vara lättare att byta den än kopplingen. Behöver då ej lossa växellådan. Men skulle ej heller vilja köpa slavsylindern i onödan. Om slavsylindern felar så skulle den inte yttra sej så att, kopplingen ok först, tills vätskan har runnit förbi kolven o sylinderväggen o bilen börjar rulla framåt fastän man har pedalen i botten? Sylinderns funktion är att hålla trycket men om den släpper vätska förbi kommer kopplingen att ge efter så att bilen rullar. Nu vibrerar den när man skall åka iväg. Kanske fjädrarna du skrev om skulle vara brustit så den ej klarar av att jämt släppa taget på lamellen? Och därför upkommer de vibrationer (huger till o ej hugger till).
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Kanske koppling??
Verkar som att du kan mera än jag, så jag har inga mera förslag.
DaNieL
DaNieL
-
Lagavulin
- Bilmodell: Skoda Octavia Ambiente
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Kanske koppling??
Jag hade exakt samma symptom på min förra bil, en SAAB 9000. Det var kraftiga vibrationer och ryckte då man skulle åka iväg.
Då var det någon fjäder som hade gått sönder så jag lämnade iväg den och fick hela kopplingssatsen bytt. Jag hoppas slippa samma fel på min nuvarande Octavia. Kopplingen är väl inget "vanligt fel" på Octavia?
Då var det någon fjäder som hade gått sönder så jag lämnade iväg den och fick hela kopplingssatsen bytt. Jag hoppas slippa samma fel på min nuvarande Octavia. Kopplingen är väl inget "vanligt fel" på Octavia?
-
pakuk
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Kanske koppling??
Jepp, då bytte ja ut kopplings paketet. De var ganska stort jobb. svåraste var att få dit växellådan tillbaka. Koplingen var helt slut. Fibret var helt bortta, ändast metallet var kvar.