Hej alla skodavänner!
Min lilla fabia 1.4 01a har gått ryckigt och varit klenare än vanligt en tid.
igår tog jag och gjorde rent gasspjället lite förstrött. tog inte loss det utan bara gojja med papper uppifrån.
resultatet var lysande - den går NÄSTAN som den ska nu... så till frågan: hur bör man göra för att göra rent gaspjället ordentligt?
hur tar man loss det med så lite krångel som tänkas kan och någon som vet om det finns någon guide eller nåt?
tacksam för snabba svar (tänkte greja i em).
Trafikguden vare med er och signe er med grönt ljus, amen
Gasspjället
-
maskros
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
maskros
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Gasspjället
någon måste ju ha gjort detta?
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Gasspjället
Ett ord: Haynesmanual.
-
Antan
- Bilmodell: Skoda Fabia 1.4 16v (wv 75hp)
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Gasspjället
Vet inte vilken motor det gäller, men jag gjorde ingreppet på min 1.4 16v för ett tag sedan. Kopplade loss batteriet, inte säker på om man behöver det, bort med motorkåpan, loss med kablage till gasspjället, lossa torx och sedan var det bara att lyfta av. Det bör finnas en packning undertill, som kan vara bra att spara eller så köper du en ny. På min fanns ingen packning :S
För att rengöra gasspjället använde jag Biltemas förgasarrengöring (om jag minns rätt), men jag läste någonstans att man egentligen inte ska använda sig av kolbaserade(?) lösningsämnen. Vidare använde jag tops till grovjobbet och remsor av vanligt papper som jag drog i sidled under spjället. Försök att inte rucka på själva spjället då det är ömtåligt. Se också till att du inte får in lösningsämne i elektroniken som sitter baktill på gassjpället. Ett nytt gasspjäll är dyrt!
Allt står här och i första länken i tråden:
http://briskoda.net/octavia-i/how-clean-throttle-body/78898/
Det kan behövas en återställning av gasspjället efter att du har kopplat loss den, men jag tror inte det är nödvändigt, det går nog automatiskt om du inte gör det manuellt med VAGcom. Den tappar väl ändå sina inställningar t.ex. om du kopplar loss batteriet eller så.
För att rengöra gasspjället använde jag Biltemas förgasarrengöring (om jag minns rätt), men jag läste någonstans att man egentligen inte ska använda sig av kolbaserade(?) lösningsämnen. Vidare använde jag tops till grovjobbet och remsor av vanligt papper som jag drog i sidled under spjället. Försök att inte rucka på själva spjället då det är ömtåligt. Se också till att du inte får in lösningsämne i elektroniken som sitter baktill på gassjpället. Ett nytt gasspjäll är dyrt!
Allt står här och i första länken i tråden:
http://briskoda.net/octavia-i/how-clean-throttle-body/78898/
Det kan behövas en återställning av gasspjället efter att du har kopplat loss den, men jag tror inte det är nödvändigt, det går nog automatiskt om du inte gör det manuellt med VAGcom. Den tappar väl ändå sina inställningar t.ex. om du kopplar loss batteriet eller så.