Sammanfattning efter ett år

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Skriv svar
DanBad
Bilmodell: Skoda Fabia Kombi Comfort 1.2 -04
Kontakt:

Sammanfattning efter ett år

Inlägg av DanBad »

Då har man snart varit Fabia ägare i över ett år.
Vill bara sammanfatta de problem som hunnit uppstå.
Bilen är en Skoda Fabia 1.2 HTP Elegance -04 Bilen har nu gått 16200 mil

Efter den första månaden så gick tändspolen till ettans cylinder, detta på motorvägen och resulterade i en bärgning.
Ska vara ett vanligt fel enl verkstan att tändspolarna pajjar.
pris ca 3500:- Då bytte de bara den trasiga samt huvudsäkringen som gick i samma veva.

Trodde det var frid och fröjd, bilade felfritt ner till västkusten nu i somras.

Men så kom Hösten!

Fick ett stenskott i slutet av augusti, några dagar senare utvecklades stenskottet till en spricka på ca 1 dm.
Samma månad slutade AC: att ge kalluft.

För ca en månad sen pajjade elfönsterhissen på passagerarsidan. Själva vajern hade rostat av.
Försökte fixa själv genom att borra upp popnitar men det var några svarta specialclips som jag inte fick bort.

Motorstyrningslampan hade dessutom nu tänts och släckts i över en månads tid.
Så jag bestämmde mig för ett besök till verkstan.
Pris ca 3400:- Då passade jag på att montera motorvärmare oxå (Defa).

Vid reparation så konstaterades att min högra bärarmsbussning var av samt den vänstra dålig. De hade även haft problem att starta bilen och läste av felkoderna.
Tydligen dålig tempgivare.

Jag bytte tempgivare själv (230:-) och lämnade åter in bilen
till kostnad av ca 2300:-

Ska snart köpa nya vinterdäck dessutom...

Har dessutom även jag haft problem med att ratten vibrerar kraftigt då jag bromsar, bromsarna ska varit bytta för ett år sen.
Den vibrerar även lite vid körning men värst vid inbromsning.

Jag gillar bilen skarp men det verkar som själva VAG-delarna är undermåliga, för alla de delar jag bytt är standardfel på alla VAG-bilar.

Kan konstatera efter att ha läst tråden om motorvärmare så verkar Defa inte bidra till att värmen i bilen ökar märkbart.
Den enda skillnaden är att den drar ca 0.9 på tomgång vid start istället för ca 1.5 ~1.8. Den känns även piggare med motorvärmaren ikopplad.

Min fråga är ska man vara nöjd eller missnöjd med sin Fabia efter detta?
/Daniel
Landell
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Landell »

Man får ju tänka lite såhär också..

En fabia kostar inte mycket om du gämför med en Volvo, då kan man ju räkna med lite fler utgifter på den billiga bilen..

Köp en dator för 3000Kr och en för 13000Kr, vilken går bäst?

Men du verkar ha haft lite otur med din bil också, det ska vi inte sticka under stolen med..
Många gånger beror det på hur folk behandlar bilarna också, olika körsätt eller olika bilvård (motor)..

Men som sagt, du verkar ha haft lite otur..
Försöker inte försvara någon men jag tycker att man bör tänka på ett annat sätt ibland..

Rustas verktyg eller Bosch?
Bulan
Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Bulan »

Kan till viss del köpa ditt resonemang, Marcus - men bara till viss del.

Precis som Daniel skriver så är det ju till stor del gemensamma VAG-komponenter som fallerar, och VW/Audi är ju som bekant inga lågprisprodukter.

//Bulan
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av MattisH »

Vi har snart haft vår fabia -06 i ett år också. En HTP. Inte ett enda beskymmer. Eller jo ett har det varit. Det var att bilen inte startade imellanåt. Det tog relativt lång tid för mig att förstå vad det var. Trodde batteriet var dött och laddade upp det många gånger med riktig laddare osv.
Det visade sig att verkstaden inte hade spännt åt batteriskoskruven på +kabeln ordenligt så den glappade. Annars är det bara den förbaskade imman som kommer när det är kallt/fuktigt ute.

Vi har kört 1500 mil och vi är nöjda. Behöver dock en kombi och byter snart bort fabia mot en octavia.
MattisH
Bilmodell: Toyota Avensis
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av MattisH »

[quote]Vi har snart haft vår fabia -06 i ett år också. [/quote]

Vi har haft den i 1 år och tre månader..
200+

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av 200+ »

Har en 1.2 HTP -07 som jag kört 7100 mil med (!) och ännu så länge är det bara stagen till krängningshämmarna fram som har behövts bytas. Detta gjordes på garantin så det drabbade inte mig ekonomiskt.
Jag är mycket nöjd med min Fabia, skulle dock önska en 6:e växel på den då den rullar mycket motorväg. Detta skulle sänka såväl bränsleförbrukningen (0,58 l/mil) som varvet på motorn.
Bulan
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Bulan »

Vad kostar det att byta stagen annars, Mikael?

//Bulan
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Landell »

[quote]Kan till viss del köpa ditt resonemang, Marcus - men bara till viss del.

Precis som Daniel skriver så är det ju till stor del gemensamma VAG-komponenter som fallerar, och VW/Audi är ju som bekant inga lågprisprodukter.

//Bulan[/quote]

Vissa delar är samma/liknande delar..

Men det är inte allt som är samma på en skoda som en audi..
Så man ska inte blanda ihop dem, men jag tror inte det är något som sitter på en Fabia som sitter på en Audi så jag tror inte man ska dra den slutsatsen tyvärr.. Däremot VW och skoda har vissa delar som passar på båda.
Men som sagt, otur verkar ligga bakom den där Fabian iaf, några som skrivit är ju iaf nöjda med sina Fabior. jag skulle nog kunna tänka mig att ha en Fabia nu när jag ska flytta till en större stad.
Leifthor
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Leifthor »

Skoda, Seat, Audi och VW delar mängder av delar. Alltså samma del i alla bilarna. Jag kan som exempel ta motorn i min Fabia RS.
1,9 liters PDI, 130 hkr. Den finns i samtliga märken. Ingen tror väl att VW-koncernen tillverkar 4 olika utgåvor av samma motor?
Då faller ju det mesta med tanken att dela komponenter mellan märken.
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Landell »

[quote]Skoda, Seat, Audi och VW delar mängder av delar. Alltså samma del i alla bilarna. Jag kan som exempel ta motorn i min Fabia RS.
1,9 liters PDI, 130 hkr. Den finns i samtliga märken. Ingen tror väl att VW-koncernen tillverkar 4 olika utgåvor av samma motor?
Då faller ju det mesta med tanken att dela komponenter mellan märken.[/quote]
Absout är det vissa saker som är samma..

Men du finner inga framvagnsdelar från en audi på en fabia, inte heller är det samma saker i elhissarna på en audi och en fabia..

Men det var inte det jag ville komma fram till utan att man får vad man betalar för..
Men fabia är en bra bil, för de pengarna!
Leifthor
Bilmodell: Skoda Fabia RS
Kontakt:

Inlägg av Leifthor »

www.vagcat.com är en intressant plats onm man vill titta på delar....
Hissmotor i en Fabia RS är densamma som i en Audi A3 t ex.
Det som skiljer på delen är oftast första siffran i det 6-ställiga numret som är 9 för Audi A3 och 6 för Fabia.
Bulan
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

[quote][quote]Skoda, Seat, Audi och VW delar mängder av delar. Alltså samma del i alla bilarna. Jag kan som exempel ta motorn i min Fabia RS.

Men du finner inga framvagnsdelar från en audi på en fabia, inte heller är det samma saker i elhissarna på en audi och en fabia..

Men det var inte det jag ville komma fram till utan att man får vad man betalar för..
Men fabia är en bra bil, för de pengarna![/quote]

Jag tror inte du får vad du betalar för i fallet Audi. Kvaliteten står inte i paritet med imagen som du betalar för.

//Bulan
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Landell »

[quote][quote][quote]Skoda, Seat, Audi och VW delar mängder av delar. Alltså samma del i alla bilarna. Jag kan som exempel ta motorn i min Fabia RS.

Men fabia är en bra bil, för de pengarna![/quote]

Jag tror inte du får vad du betalar för i fallet Audi. Kvaliteten står inte i paritet med imagen som du betalar för.

//Bulan[/quote]

Stämmer att imagen kostar, men den har "lite" mer kvalite än en Skoda iaf.. Faktum kvarstår, man får vad man betalar för.. Har ju köpt en Audi för 1 milj så lovar jag att du får hjälp med bilen snabbare än om du har en Skoda för 80 tusen.. Tyvärr, men förståeligt..
Landell
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Landell »

[quote]www.vagcat.com är en intressant plats onm man vill titta på delar....
Hissmotor i en Fabia RS är densamma som i en Audi A3 t ex.
Det som skiljer på delen är oftast första siffran i det 6-ställiga numret som är 9 för Audi A3 och 6 för Fabia.[/quote]

Jasså är det samma? Med fästen o allt? Jag kan inte se det tyvärr för jag har inget inlog där.. Men ja, man kan diskutera i evigheter om detta, så är det bara..

Köper man det billigaste så får man räkna med problem, mer eller mindre.
Bulan
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sammanfattning efter ett år

Inlägg av Bulan »

Vad snabbt servicemottagande anbelangar tvivlar jag inte dugg på det du säger, Marcus. Naturligtvis är du som ägare av en miljon-Audi mer attraktiv och betydelsefull för säljföretaget än en skodakund, det råder det inget tvivel om som jag ser det. Köper man en bil för en sådan dyrgrip så borde det ju innebära åtminstone psykologiska fördelar på eftermarknaden.

//Bulan
Skriv svar