Kupefilter igen!

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Gorhal
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Kupefilter igen!

Inlägg av Gorhal »

Hejsan!

Hur gör man? Skall byta kupefilter på min Octavia -04 och uppgifterna i Haynes stämmer inte riktigt med min årsmodell. Plastkåpan över filtret är delat, så torkarna behöver inte demonteras. En gummilist på främre kanten av plastkåpan är lätt att ta bort, men sedan... Kåpan sitter som limmad mot framrutan och några skruvar eller liknande kan jag inte hitta. Fullt av björkfrön och skräp, måste helt enkelt få bort kåpan. Tacksam för råd!
Mvh
Göran Hallgren
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Kupefilter igen!

Inlägg av vildagnu »

det går att bara lossa i framkant på plasten och försiktigt lyfta på plasten. så du får en glipa. knöla in handen å ta ut filtret, knepiga är att få tillbax det, men den sitter med en plast ram runt filtret, den sätter du några tejpbitar på med det nya filtret så hålls den kvar. sen är det bara å pilla dit igen. Obs stå int ute i kylan å gör detta, plaste kan lätt spricka då. lycka till..=) det går med lite finess..!
Gorhal
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Kupefilter igen!

Inlägg av Gorhal »

Tack för tipset! Om man nu lyckas verkar det smidigt att inte behöva demontera flera saker. Mina händer känns plötsligt väldigt stora, det här kan bli chansen för frugan att få meka lite!
Hälsningar
Göran Hallgren
Skriv svar