Hade bilen på planerad service i veckan.
2: service (2600 mil)(har valt intervall 1500 mil eller 1g/år)
Oljebyte och annan koll som ska göras.
Hade sedan en dryg vecka innan servicen uppmärksammat att
spolarna till lysena inte fungerade. Informerade verkstan om funktionsfelet på spolarna i samband med att jag beställde tid.
Har tidigare haft problem med en av spolarna, vikt slang, vilket fixats på garantin. Tänkte förstås att det här ordnar sig också.
Det gjorde det också.
Men till en kostnad av 340 kr för en säkring ( 268 kr + moms; felsökning + säkring 4 kr)
Nybilsgarantin går ut januari 2009 men Arverbil i Eskilstuna menar att säkringar inte ingår i garantin.
Det tycker jag låter helt OK. På samma vis som att man inte kan kräva att andra förslitningsdelar; ex. däck, bromsbackar är undantagna.
Jag betalar gärna säkringen
Jag ställde mig lite frågande till hur garantin för funktionsfel är utformad.
På frågan om det samma hade gällt om problemet inträffat 2 dagar efter jag köpt bilen fick jag svaret att då hade dom stått för kostnaden.
På frågan om det hänt ett halvår efter köp fick jag inget svar......
Men 1 månad innan garantin går ut så måste jag stå för kostnaden för felsöknig av funktionsfel. Det innebär att i princip att dom skulle kunna sätta vilket pris som helst på en felsökning
av ett funktionsfel. Varför inte 3400 kr istället för 340 kr............
Det kan tilläggas att jag frågade mekanikern på verkstan om jag på något sätt skulle kunna förstå att de var något så enkelt som en säkring. Men det var det inte. Han hade tydligen fått gå in och mäta med instrument för att konstatera att det var en säkring som var trasig innan han själ förstod var i problemet låg. Fattar inte. Det var tydligen ett känt fel för han sa att man får vara berädd att det kan hända igen.
Nu kan jag väl skita i 340 kr med tanke på att bilen kostade över 250 000 och drivmedel knappast är gratis. Jag retar mig mest på att dom har jävigt taskig attityd mot kunderna.
340 Kr för en säkring
-
helgestahill
- Bilmodell: Octavia RS2
- Kontakt: