Växellåda
-
VolvoV8
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Växellåda
Kan omöjligt tänka mig att det skulle sitta olika lådor i dom då det är exakt samma bil från B-stolpen o framåt.. Men det finns betäckningar på lådorna som går att jämföra om man är osäker o ska ta från nån annan årsmodell osv!
MVH/Jon
MVH/Jon
-
Lillnalle
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Växellåda
Det är vad jag tror med, tänkte mest på att om man kollar runt på skrotarna så skiljer det ganska mycket i pris på lådorna. Pickup lådorna vill dom ha mellan 5000-7500:- för och Felicia lådorna runt 3500:- iaf dom skrotarna jag har kollat med. De visste inte själva om det va någon skillnad på lådorna. Mvh Björn.
-
Pickup-Mupp
- Bilmodell: Skoda Pickup LX 1,9D
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Växellåda
Borde väl finnas nån här som vet ?
-
skoda
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Växellåda
har VÄLDIGT svårt att tänka mej nån skilnad vad jag vet så är det samma på alla felicia/pickup 1,3 1,6 1,9d
-
Pickup-Mupp
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Växellåda
Ser blocket på motorn verkligen likadant ut mot växellådan på både 1,3 och 1,6 bensin som 1,9D ???
Frågan är ju om lamellen passar på axeln i lådan, och om man måste byta lamell, om den passar mot tryckplattn ?
Frågan är ju om lamellen passar på axeln i lådan, och om man måste byta lamell, om den passar mot tryckplattn ?
-
Miamik
- Bilmodell: Skoda Felicia pick up -97
- Kontakt:
Sv:Växellåda
Kan då meddela att jag köpte en Caddy pick up -99 (exakt samma som Felicia) med rasad låda. Troligen slutväxeln som rasat = tvärnit i motorvägsfart. Växellådsfästet var av och motorn lutade mot kylaren, en del kablar var av, fördelaren krossad och ena drivaxeln söndersliten. Råkade ha en felicia kombi -97 i garaget så den fick donera allt som var trasigt. Alla prylar passade rakt av utan strul. Bilarna hade Aee-motorn, 1,6l. Kan inte tänka mig annat än att delarna passar rakt av. Skulle kanske kunna skilja lite på utväxlingen på lådorna då ena bilen är "lastbil" och den andra personbil. Var och kollade på en 1,3 och såg ingen direkt skillnad på lådorna där heller.
-
Pickup-Mupp
- Kontakt:
Sv:Sv:Växellåda
Kan då meddela att det finns 4 olika växellådor till
Felicia / Pickup.
Utväxling:
1,9D: 3,58
1,6: 3,83
1,3: 4,12
1,3(2): 3,83
Från 1997.07 är det dock samma låda på alla pickup´er.
Alla växellådor har samma ingående axel och urtrampningslager och lamellerna passar mellan de olika, men lamellen till dieseln är betydligt kraftigare än de till bensinmotorerna.
På lådor från 1995-97 får man se upp med lådor till 1,3 motorer, då dessa kan ha olika bultsättning mot lådan.
Har haft ett väldigt långt och trevligt samtal med min VAG verkstad och efter lite lirkande visade sig teknikern väldigt hjälpsam med ovanståendeuppgifter.
Kanske kan räta ut en del frågetecken.....
Felicia / Pickup.
Utväxling:
Alla växellådor har samma ingående axel och urtrampningslager och lamellerna passar mellan de olika, men lamellen till dieseln är betydligt kraftigare än de till bensinmotorerna.
På lådor från 1995-97 får man se upp med lådor till 1,3 motorer, då dessa kan ha olika bultsättning mot lådan.
Har haft ett väldigt långt och trevligt samtal med min VAG verkstad och efter lite lirkande visade sig teknikern väldigt hjälpsam med ovanståendeuppgifter.
Kanske kan räta ut en del frågetecken.....
-
vilzen
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Växellåda
[quote]Kan då meddela att det finns 4 olika växellådor till
Felicia / Pickup.
Utväxling:
Kanske kan räta ut en del frågetecken.....[/quote]
Tack för denna information.. Brorsan har en Felicia kombi 1.6L där det är oljud ( kan vara muttern som släppt på axeln ) Han har 2 stycken växellådor från 1.3 L bilar på lager nu... Hur tolkar man koden för utväxling på själva lådan? Vart sitter den? Har försökt söka men hittar inte fakta eller några bilder. :/
Felicia / Pickup.
Utväxling:
Kanske kan räta ut en del frågetecken.....[/quote]
Tack för denna information.. Brorsan har en Felicia kombi 1.6L där det är oljud ( kan vara muttern som släppt på axeln ) Han har 2 stycken växellådor från 1.3 L bilar på lager nu... Hur tolkar man koden för utväxling på själva lådan? Vart sitter den? Har försökt söka men hittar inte fakta eller några bilder. :/