Hej
Har en skoda 02:a med lilla 1.4 motorn. Runt 60 hästar. Problemet är att oljesytemet havererar. Förra vintern när jag var ute och körde så tändes oljelampan, jag lämnade den på verkstan och se sa att vevhusventilation, som tydligen är elektrisk styrd på dessa motorer hade frusit så det var därför motorn tryckt ur sig olja. Felet åtgärdades och bilen har funkat ända tills nu när det är minusgrader igen!
Häromdan började den trycka ur sig olja igen. Jag bogserade hem den, tappade oljan som var kvar, ca 2 liter. Satte dit ett nytt oljefilter som jag "förfyllde" med Castrols magnatech 5/40, fyllde i ny olja i motorn och startade. Till min förvåning så tystnade inte lyftarknacket så efter ca 20 sek så stängde jag av. Hmmm, aldrig varit med om detta... Jag startade igen, på tomgång lyser ingen lampa men när jag varvar upp till över 1500-2000 så börjar den röda oljelampan att lysa. Stängde av direkt!
Så, varför har jag inget oljetryck längre!? Kan silen vara igenkloggad (det var rätt kallt ca 10 minus) eller har något hänt med vevhusventilation, skjutit en intern oljeplugg eller liknande. Har svårt att tro att oljepumpen lagt av bara sådär...
Någon som haft liknande problem?
Någon som vet vart man lättast placerar oljettyckmätare på 1.4an?
Inga problem att riva tråget, det har jag bytt en gång själv när jag spräckte det gamla, men vill helst slippa. 2 bult som sitter lite dumt.
Jag har bytt olja var 1500'e mil, kör helsyntet. Bilen har gått 11000 och servades sist på verkstad vid 6000 mil. Kan detta bli problem för motorgarantin? Troligen.....
Om någon har upplevt liknande eller har några tips så är jag tacksam!
Mhv Matte
Skoda 1.4 OLJEPROBLEM
-
skodahejhej
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
Britt
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Skoda 1.4 OLJEPROBLEM
Hej,
Läste om ditt oljeproblem med bilen.
Har själv en Skoda Octavia 1,4, 01:a. Gissa om jag vet vad du talar om, jag har varit med om detta 7ggr. Hela tiden säger de på verkstan att det beror på kylan och att vevhusventilationen fryser...blablablabla. Jag har fått kämpa och bråka för att försöka få rätsida på detta men ingenting har hjälp. Har även varit i kontakt med Skoda i Södertälje. Men det finns inte någon som förstår varför detta händer gång på gång, sista gången var nu för 2 veckor sen.
//Britt
Läste om ditt oljeproblem med bilen.
Har själv en Skoda Octavia 1,4, 01:a. Gissa om jag vet vad du talar om, jag har varit med om detta 7ggr. Hela tiden säger de på verkstan att det beror på kylan och att vevhusventilationen fryser...blablablabla. Jag har fått kämpa och bråka för att försöka få rätsida på detta men ingenting har hjälp. Har även varit i kontakt med Skoda i Södertälje. Men det finns inte någon som förstår varför detta händer gång på gång, sista gången var nu för 2 veckor sen.
//Britt
-
Britt
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Skoda 1.4 OLJEPROBLEM
Glömde förresten berätta, dessa gånger när detta har hänt mig så har ingen varningslampa eller så tänt. Utan det har börja lysa rött och tjuta direkt.
//Britt
//Britt
-
Dornfelder
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,4
- Kontakt:
Sv:Sv:Skoda 1.4 OLJEPROBLEM
Hej!
Har också en Octavia 1,4 -02 som i vintras när det var riktigt kallt började krångla med både gul och röd oljelampa. Oljenivå hade sjunkit och efter påfyllning slocknade respektive lampa igen. Vid service häromdagen påpekades att det var ett visst oljeläckage vid vevhusfällan. Kan det vara samma problem tro? Hur ser man att det börjar "tryckaut olja" så som ni skriver. Jag har inga oljefläckar eller liknande under bilen på marken.Har endast märkt att oljenivån sjunkit via oljestickan.
Har också en Octavia 1,4 -02 som i vintras när det var riktigt kallt började krångla med både gul och röd oljelampa. Oljenivå hade sjunkit och efter påfyllning slocknade respektive lampa igen. Vid service häromdagen påpekades att det var ett visst oljeläckage vid vevhusfällan. Kan det vara samma problem tro? Hur ser man att det börjar "tryckaut olja" så som ni skriver. Jag har inga oljefläckar eller liknande under bilen på marken.Har endast märkt att oljenivån sjunkit via oljestickan.