Bilköp
-
big_fish
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Bilköp
Hej!
Tänker byta till en Skoda Octavia Sedan, men inser snabbt att det blir svårt att hitta den modellbeteckning som passar mej. Verkar finnas en uppsjö av beteckningar att välja mellan. Samt olika motoralternativ. 1,6 el 1,8 motorn? Eller turbo? Finns det kanske någon här som har bättre koll än jag? Och vill hjälpa mej hitta rätt i modell-djungeln?
Tacksam för svar.
"K"
Tänker byta till en Skoda Octavia Sedan, men inser snabbt att det blir svårt att hitta den modellbeteckning som passar mej. Verkar finnas en uppsjö av beteckningar att välja mellan. Samt olika motoralternativ. 1,6 el 1,8 motorn? Eller turbo? Finns det kanske någon här som har bättre koll än jag? Och vill hjälpa mej hitta rätt i modell-djungeln?
Tacksam för svar.
"K"
-
mikael1977
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Bilköp
För att hjälpa dig så behöver vi veta vad du tänkte använda bilen till?
Personligen skulle jag inte köpt en bil utan turbo, alltså minst 150Hk.
Om du vill ha lite "klass" så väljer du då en Octavia L&K, dom bilarna brukar vara fullutrustade från fabrik med helskinn, xenon, AC, farthållare och lite annat krims-krams.
Vill du ha lite mera fart i kärran så går du för en Octavia RS.
Första generationen (2001-2005) har 180HK, sportigt interiör och dom flesta är väldigt bra utrustade.
Andra generationen (2006-2008) har 200HK och stort sett bra med utrustning.
2007 kom Octavia RS TDI... 170HK, 350NM
Generationsbytet mellan vanliga Octavia (alltså inte RS) kom i 2005.
Vilken årsmodel har du tänkt dig?
//M
Personligen skulle jag inte köpt en bil utan turbo, alltså minst 150Hk.
Om du vill ha lite "klass" så väljer du då en Octavia L&K, dom bilarna brukar vara fullutrustade från fabrik med helskinn, xenon, AC, farthållare och lite annat krims-krams.
Vill du ha lite mera fart i kärran så går du för en Octavia RS.
Första generationen (2001-2005) har 180HK, sportigt interiör och dom flesta är väldigt bra utrustade.
Andra generationen (2006-2008) har 200HK och stort sett bra med utrustning.
2007 kom Octavia RS TDI... 170HK, 350NM
Generationsbytet mellan vanliga Octavia (alltså inte RS) kom i 2005.
Vilken årsmodel har du tänkt dig?
//M
-
big_fish
- Kontakt:
Sv:Sv:Bilköp
Hej Mikael!
Jag kör inte så mycket, nära till jobb och bekantskap...ligger kanske på 1000 mil /år. Vi har 2 hundar, en terrir + en Heeler, så en sedan eller i nödfall en kombi är att föredra. Årsmodell är av mindre betydelse, men från -97 till 03 kanske? AC är ett av mina "måsten" på bilen samt en motor med bra klös i. RS verkar intressant...finns det flera alternativ?
Jag bor i norra sverige, men en tripp till ex S-holm är inget problem om det skulle visa sej att jag hittar min bil där. Men det är svårt att veta vilken bilfirma jag ska vända mej till.
Mvh//K
Jag kör inte så mycket, nära till jobb och bekantskap...ligger kanske på 1000 mil /år. Vi har 2 hundar, en terrir + en Heeler, så en sedan eller i nödfall en kombi är att föredra. Årsmodell är av mindre betydelse, men från -97 till 03 kanske? AC är ett av mina "måsten" på bilen samt en motor med bra klös i. RS verkar intressant...finns det flera alternativ?
Jag bor i norra sverige, men en tripp till ex S-holm är inget problem om det skulle visa sej att jag hittar min bil där. Men det är svårt att veta vilken bilfirma jag ska vända mej till.
Mvh//K
-
mikael1977
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bilköp
[quote]Hej Mikael!
Mvh//K[/quote]
Med 2 hundar bak (ingen aning hur stora dom är) så skulle jag gått för en kombi.
RS`arna ligger mellan 80-120 tusen beroende på årsmodel och miltal.
RS`n är den motorstarkaste, lite lägre (20 mm) och hårdare fjädring/chassi. Bilfirmor är jag lite osäker på, men har du spanat igenom Blocket.se? Ligger nästan alltid 10-20 st RS till salu där.
/M
Mvh//K[/quote]
Med 2 hundar bak (ingen aning hur stora dom är) så skulle jag gått för en kombi.
RS`arna ligger mellan 80-120 tusen beroende på årsmodel och miltal.
RS`n är den motorstarkaste, lite lägre (20 mm) och hårdare fjädring/chassi. Bilfirmor är jag lite osäker på, men har du spanat igenom Blocket.se? Ligger nästan alltid 10-20 st RS till salu där.
/M
-
morton
Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Jag har en Octavia 1,8T Elegance -01 som jag funderar på att sälja.
Endast 3200 mil (sant!). Se min profil för bilder.
Kan det va nåt?
Endast 3200 mil (sant!). Se min profil för bilder.
Kan det va nåt?
-
big_fish
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Tack för erbjudandet, men det var så himla svårt att hitta en octavia med mina krav så jag köpte en kanonfin 940 SE 2,3 isf.
Mvh//Kenta
Mvh//Kenta
-
larba
- Bilmodell: Octavia RS 2 Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Undrar vad det var för krav som stämde in på en 940 men inte på en Octavia.... Bränsletörst? Bredsladdar i kurvorna? Rost i skärmkanterna? ;)
-
GinTonic
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Kan ha varit att traktorn hade kraftuttag fram till vedklyven! ;)
/Ginnen
/Ginnen
-
big_fish
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Ja inte vare då glapp i käftleden! :)
-
big_fish
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Men GUD va du kan bilar?! Det märks tydligt att är en äkta mekare. Och varför inte? Du kör ju SKODA *ASG*
-
GinTonic
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bilköp
[quote]Hej Mikael!
AC är ett av mina "måsten" på bilen samt en motor med bra klös i.
Mvh//K[/quote]
940 är ju verkligen en bil med motor med bra klös i ;) ;)
AC fick du i alla fall?
Skämt åsido....nöjd med bilen?
/Ginnen
AC är ett av mina "måsten" på bilen samt en motor med bra klös i.
Mvh//K[/quote]
940 är ju verkligen en bil med motor med bra klös i ;) ;)
AC fick du i alla fall?
Skämt åsido....nöjd med bilen?
/Ginnen
-
big_fish
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
Haha...jodå, tackar som frågar. Jag är jättenöjd med bilen, få mil och få ägare samt späckad servicebok. :)
-
larba
- Bilmodell: Octavia RS 2 Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
[quote]Men GUD va du kan bilar?! Det märks tydligt att är en äkta mekare. Och varför inte? Du kör ju SKODA *ASG*[/quote]
Du måste skrivit in fel url!
http://www.norskbmvolvoklubb.no/ ska det vara!
Prova igen!
Du måste skrivit in fel url!
http://www.norskbmvolvoklubb.no/ ska det vara!
Prova igen!
-
GinTonic
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilköp
;)
/Ginnen
/Ginnen