Bra eller dålig

I detta forum skriver vi om Bilstereo och Multimedia.
Skriv svar
Benkeboy
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance Kombi
Kontakt:

Bra eller dålig

Inlägg av Benkeboy »

Hej.

Har beställt en ny Skoda Octavia 1.8 Tsi, leverans i slutet av feb-09.
Där ingår Bolero och jag har även lagt till soundsystem.

Någon som vet vad som skiljer Bolero från tidigare stereo som fanna i "gamla" modellen? jag har nämligen idag en Octavia från 2006 med gamla stereon.

För och nackdelar? Vad är nytt?
lejon-hjarta

Sv:Bra eller dålig

Inlägg av lejon-hjarta »

För det första är det ingen skillnad. Det är fortfarande "dynaudio" element i skodas bilar. Och detta även i din ny beställda bil. Sen beror det helt på vad du har för förstärkare, ljudprocessor från original stereon. Är den bra, är ljudet trevligt. Är det nåt billigt skräp, så låter de som en cola burk. Mitt tips, åk och provlyssna en demo bil.

Det sitter "dynaudio" element från och med skoda modeller 2004.

Same shit, different package.

DaNieL
Benkeboy
Kontakt:

Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av Benkeboy »

Tack för svaret.

Hoppas Skoda har OK högtalare och att soundsystemet som man kan välja som tillbehör med dolby och 12 högtalare ger ett bättre ljud än det som är standard.

Verkar även som Bolero har SD kontakt, borde väl vara för SD minnen då eller? Är väl samma princip, dvs att man kan ladda ned MP3 låtar till ett SD minne istället för till USB minne eller har jag fel???
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av lejon-hjarta »

Som sagt alla VAG´s bilar har dynaudio högtalar element i standard. Sen finns de på vissa modeller tillval att man kan ta ett system från bose.

Om du tvekar kan du alltid gå in på dynaudio hemsidan, dom gör grymma högtalare. Små element som lyckas flytta en stor mängd luft, imponerande.

DaNieL
mikael1977
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av mikael1977 »

[quote]
Verkar även som Bolero har SD kontakt, borde väl vara för SD minnen då eller? Är väl samma princip, dvs att man kan ladda ned MP3 låtar till ett SD minne istället för till USB minne eller har jag fel???[/quote]

Ja det stämmer. Sitter en SD ingång i stereons underkant och det blir det samma som att ha ett USB minne, fast utan att den sticker ut så fult ;-)

Jag har också den extra högtalar optionen (12 st) och det räcker gott och väl till vardagsbruket....plus lite till!

/M
Benkeboy
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av Benkeboy »

[quote][quote]
Verkar även som Bolero har SD kontakt, borde väl vara för SD minnen då eller? Är väl samma princip, dvs att man kan ladda ned MP3 låtar till ett SD minne istället för till USB minne eller har jag fel???[/quote]

Ja det stämmer. Sitter en SD ingång i stereons underkant och det blir det samma som att ha ett USB minne, fast utan att den sticker ut så fult ;-)

Jag har också den extra högtalar optionen (12 st) och det räcker gott och väl till vardagsbruket....plus lite till!

/M[/quote]

Hej igen.

Tack för svaret.

Tänkte bara fråga en sista gång om detta med SD-minnen.
Det finns ju flera olika sorter vad jag förstått och hittat på nätet.

Detta har jag hittat:
1. SanDisk flash-minneskort
2. SanDisk Extreme III - flash-minneskort
3. SanDisk Ultra II - flash-minneskort
4. Transcend Ultra Performance - flash-minneskort

Sandisk och Transcend är iofs bara märken, men de var som exempel, det jag vill veta är om man kan använda alla av de som heter, Extreme, Ultra II, Ultra performance och andra sorter av SD minnen.

Är det nån begränsning på storlek som Bolero klarar av? Typ max 2Gb eller så?

MVH

Bengt
Benkeboy
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av Benkeboy »

[quote][quote][quote]

/M[/quote]

Hej igen.

Tack för svaret.

Tänkte bara fråga en sista gång om detta med SD-minnen.
Det finns ju flera olika sorter vad jag förstått och hittat på nätet.

Detta har jag hittat:
1. SanDisk flash-minneskort
2. SanDisk Extreme III - flash-minneskort
3. SanDisk Ultra II - flash-minneskort
4. Transcend Ultra Performance - flash-minneskort

Sandisk och Transcend är iofs bara märken, men de var som exempel, det jag vill veta är om man kan använda alla av de som heter, Extreme, Ultra II, Ultra performance och andra sorter av SD minnen.

Är det nån begränsning på storlek som Bolero klarar av? Typ max 2Gb eller så?

MVH

Bengt

[/quote]

Någon som kan hjälpa mig med dessa olika minnen?
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av maverick »

Extreme och Ultra bör går att använda. De klarar högre överföringshastigheter, men är full bakåtkompatibla till enheter som inte har så hög hastighet.
Andrej

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av Andrej »

Jag har denna paket förrutom de extra högtalare då man inte lyssnar på "dolby" i en bil?? Eller?

Hur som helst, SD korten som du nämner kan du använda MEN se till att din dator klarar av de snabbare korten. Min bärbara klarade inte av att hantera ett Extreme III kort. :S

I manualen står det även att det finns en gräns på 2GB för korten.

MVH Andrej
maverick
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av maverick »

Fler högtalare innebär inte per automatik dolby-ljud. Det är bara fullt uppdelat ljud både fram och bak. En midbas, ett mellanregister och en diskant.
Benkeboy
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bra eller dålig

Inlägg av Benkeboy »

Ok, tack för alla svar.

Då skal jag införskaffa ett SD kort på 2gb, detlär ju få plats en massa MP3 låtar på den:):)
Ser man på stereon vad låtarna heter, dvs samma info som om man har CD i den?

När det gällr dolby så står det ju så när man beställer det tillvalet. Är det bluff då eller? Bättre ljud med djupare bas är det väl i allafall?
Skriv svar