Hej!
Såg någon väldigt gammal tråd om någon som bytte/drog åt muttern på 5:ans växel. Nån som har färsk info om detta och gärna någon bild på var exakt man kommer åt denna muttern?
Har nämligen missljud på endast 5:ans växel och det påminner om
den problematik som beskrivits.
Tack på förhand!
/Thomas
Mutter till 5:ans växellådsdrev
-
harestorp
- Bilmodell: Skoda Puck up 1,9D
- Kontakt:
-
Pickup-Mupp
- Bilmodell: Skoda Pickup LX 1,9D
- Kontakt:
Sv:Mutter till 5:ans växellådsdrev
Har foto på hur detta ser ut och ska försöka fixa upp en bild senare ikväll....
Ska dras med 60Nm !
Ska dras med 60Nm !
-
gramse
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Mutter till 5:ans växellådsdrev
För intresserade. Jag har möjlighet att via ett företag köpa utbytessatser för 5:e växeln på ex. skoda pickisarna. Jag har inte fått testsats än men den kommer inom kort. Jag hoppas att det är komplett sats med båda dreven, mutter, synkring etc. För seriöst intresse lägg ett mail till info (a) dackmontering.se
Problemet är att muttern man slår ett körnslag i sidan så den låser i spåret på axeln börjar glappa. Glappet sitter i axelsidan, det är inte muttern som lossnar. När axeln börjar tillåta spel mellan drev och mutter går det snabbt utför och då börjar muttern gå upp med sprickbildning som följd. Tyvärr så brukar drevet äta upp synkring etc varför det kan vara läge att byta i stället för att bara dra åt. Dessutom är det inte rekommenderat att återanvända muttern.
Har en pickis stående just nu där ny drevsats ska dit.
Ps. har beg lådor liggande om någon behöver.
Problemet är att muttern man slår ett körnslag i sidan så den låser i spåret på axeln börjar glappa. Glappet sitter i axelsidan, det är inte muttern som lossnar. När axeln börjar tillåta spel mellan drev och mutter går det snabbt utför och då börjar muttern gå upp med sprickbildning som följd. Tyvärr så brukar drevet äta upp synkring etc varför det kan vara läge att byta i stället för att bara dra åt. Dessutom är det inte rekommenderat att återanvända muttern.
Har en pickis stående just nu där ny drevsats ska dit.
Ps. har beg lådor liggande om någon behöver.
-
guran.sweden
- Bilmodell: Skoda Pick-up 1,9d
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Mutter till 5:ans växellådsdrev
Jag vände på drevet och bytte muttern (hade låssnat och slitit på drevet), har kört i två år nu tror jag, funger utmärkt!
Muttern är lätt åtkomlig på vä sida av vxl lådans yttersida, lossa på locket.
//Jonas
Muttern är lätt åtkomlig på vä sida av vxl lådans yttersida, lossa på locket.
//Jonas