Glapp i bältesvarnare

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
Skriv svar
sunblaster
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Glapp i bältesvarnare

Inlägg av sunblaster »

Jag har problem med bältesvarnaren på förarplatsen i min -05:a. Trots att jag har bältet i så börjar varnaren lysa och plinga. Detta sker helt oregelbundet alltså vid såväl stads- som landvägs- och motorvägskörning. När jag trycker till fästet i hållaren slutar det alltid. Det kan dock börja plinga igen efter några sekunder eller vara tyst under resten av resan. Någon som stött på detta eller liknande problem med bältesvarnaren? Mycket tacksam på förslag till lösningar. Kanske bara att låta byta...
JM
Bilmodell: Skoda Octavia 2
Kontakt:

Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av JM »

Detta känner jag igen. Jag vill gärna höra hur det har gått för dig. Köpte min Octavia för tre veckor sedan och detta fel är mycket irriterande. Jag utgår ifrån att denna funktion går att koppla bort genom att kortsluta kablarna under sätet eller göra en brygga i kontaktdosan vid sätesinfästningen.

/J
bojohan
Bilmodell: Skoda Octavia II Combi Elegance
Kontakt:

Inlägg av bojohan »

Jag hade exakt samma fel på min bil, en 05:a som jag köpte begagnad i februari. Fick det fixat på begbilsgarantin. Har för mig att de sa att de bytte strömbrytaren i bälteslåset.
bjornankar
Bilmodell: Skoda Rapid
Kontakt:

Inlägg av bjornankar »

Koppla ur den jävla skiten i stället. Det är bara att rycka ur kontakten under stolen. På min så fungerade den, men var istället iriterad över att den börja ljuda direkt man hade startat bilen.
Men nu är det tyst och fint.
JM
Kontakt:

Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av JM »

Nu är den urkopplad. Lätt som en plätt. Bara att ta bort en kontakt i kopplingslådan vid förarstolen. Nu är läget lungt!!!

/J
5.2 racing
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av 5.2 racing »

Finns det inga risker med att koppla bort den? Vad händer vid en krock? Det är väl bältessträckare vad jag vet?
sunblaster
Kontakt:

Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av sunblaster »

Var länge sedan jag började denna tråd. Kom på nu att det kanske var dags att kolla till den ;-)

Till dig Johan M: Jag var inne på verkstaden med problemet. De bytte låset. Var inte så där fruktansvärt dyrt, typ 1000:- vill jag minnas. Nu såg jag att du kopplat ur din, antar att det är en alternativ lösning.

Är numera RS-ägare. Får se om samma problem dyker upp på denna...
JM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av JM »

Kan vara bra att veta att det kostar ca 1000 sek men jag har klarat mig bra nu ett år - tyst och fint!

Kan inte tänka mig att bältesstreckaren kan vara kopplad hit - passagerarstolen har ju ingen bältesvaning. Denna funktion bär väl sitta i "rulldelen".

Hälsar Johan
sunblaster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av sunblaster »

Varningsfunktionen sitter i låset där du knäpper fast bältet på förarsidan. Finns som du mycket riktigt påpekar inte på passagerarsidan.
5.2 racing
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4 2.0 FSI
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av 5.2 racing »

Jag var inne och bytte mitt bälteslås. 1200:- på Din bil Kungsbacka.

Höll fan på att få nippran när plinget aldrig upphörde.
sunblaster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Glapp i bältesvarnare

Inlägg av sunblaster »

Jag håller fullständigt med dig Gustav. Var otroligt enerverade och dök uppslumpvis...
Skriv svar