Lucas Dieselpump!
-
Nicke_1
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Lucas Dieselpump!
Har en dieselpump som läcker och tänkte höra om någon bytt packboxen på en sådan?
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Sv:Lucas Dieselpump!
Jag lät en allbilsverkstad byta för 1348 kr, varav El & Diesel tog någonstans 120-140 kr för packboxen, "Rickard O" säger sig däremot ha köpt passande packbox på Momentum för ca 20 kr.
-
Nicke_1
- Bilmodell: Skoda pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Lucas Dieselpump!
Oki tack! Vet du vart den sitter? Är det bara och lossa mitten bulten och ta bort allt? E det någon som vet=?
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Lucas Dieselpump!
Ja den sitter väl bakom remhjulet, men det är ju extremt noga att allt kommer tillbaka helt rätt, och att du inte vrider på pumpaxeln.
Men det är rätt så trångt, El & Diesel hävdade t.o.m att det inte gick att byta packbox på Lucas utan att demontera pumpen.
....men som sagt, jag lät en verkstad göra det (byta på plats alltså)
Men det är rätt så trångt, El & Diesel hävdade t.o.m att det inte gick att byta packbox på Lucas utan att demontera pumpen.
....men som sagt, jag lät en verkstad göra det (byta på plats alltså)
-
rikard55
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lucas Dieselpump!
Det är inte så trångt.
Jag har bytt själv, tyckte inte det var svårt.
Tryck inte in den för långt bara!!
Jag har bytt själv, tyckte inte det var svårt.
Tryck inte in den för långt bara!!
-
VolvoV8
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lucas Dieselpump!
Att byta den på plats är lite trångt men långt ifrån svårt! Lossa kamremskåpan, sätt fast kamremmen med 2st kattstrypare på kamdrevet och 2st på pumpdrevet, släpp den stora muttern i mitten på pumpdrevet(19mm skalle), skuva inte loss muttern helt utan lossa den bara ett varv, lossa sedan dom tre skruvarna(13mm skalle) till pumpdrevet och vik undan det, se till att ha kamremmen i spänn hela tiden så den inte kuggar över längst ner på veven!! Lossa stora muttern och använd en liten avdragare för att få bort hubben som kamdrevet sitter på, kan funka att bryta bort den med tex två stora skruvmejslar men bryt inte snett då det är noga med tolleransen i pumpen för att den ska fungera som den ska, så att inget blir krokigt menar jag! Sen är det bara att lossa plasthylsan och sen är packboxen synlig! Pilla ur den med en liten skruvmejsel, var noga med att inte repa axeln eller pumpen där packboxen ska täta emot! Pilla i den nya packboxen o gör allt i omvändordning! Som skrivet tidigare så ska man vara noga med att inte pilla in den nya packboxen för långt! Då får du läkage! Titta noga på hur orginalpackboxen sitter och sätt den nya likadant!
Har det läckt mycket så att kamremmen är blöt så är det stor ide att byta den också då gummi/plast inte går så bra ihop med diesel! En kamrem utan rullar(om remmen nyligen är bytt) kostar ca 500kr och behöver du inte byta den så köper du bara en ny packbox för 50-80kr hos närmaste momentum verkstad!
Jag har stoppad dit packboxar med 28x38x6 och det har funkat kalas även fast 28,1x38,5x5 är orginal (har jag för mig är standard måtten är inte 200% säker!) Men i vilket fall som helst så tar du med den gamla packboxen till momentum så du får rätt, åtminstone i närheten! Nån tiondel hit eller dit är inte livsviktigt!
Skulle tro att insatsen tar 1h om man inte gjort den tidigare och om man är någorlunda mekvan! Andra gången man gör det går det på 20min!:)
MVH/Jon
Har det läckt mycket så att kamremmen är blöt så är det stor ide att byta den också då gummi/plast inte går så bra ihop med diesel! En kamrem utan rullar(om remmen nyligen är bytt) kostar ca 500kr och behöver du inte byta den så köper du bara en ny packbox för 50-80kr hos närmaste momentum verkstad!
Jag har stoppad dit packboxar med 28x38x6 och det har funkat kalas även fast 28,1x38,5x5 är orginal (har jag för mig är standard måtten är inte 200% säker!) Men i vilket fall som helst så tar du med den gamla packboxen till momentum så du får rätt, åtminstone i närheten! Nån tiondel hit eller dit är inte livsviktigt!
Skulle tro att insatsen tar 1h om man inte gjort den tidigare och om man är någorlunda mekvan! Andra gången man gör det går det på 20min!:)
MVH/Jon