Tappar fart.

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
samson
Bilmodell: Skoda pickup
Kontakt:

Tappar fart.

Inlägg av samson »

Tänkte skriva lite om ett beskymmer som verkar ha försvunnit idag=)
Handla en skoda pikkis 1,3 mpi -98 nyligen med ett litet lattjo fel, den tappar fart vid körning på säg 90 väg tex... vi brukar handla i samma affär o på hem vägen börjar den tappa fart nästan exakt vid samma ställe o sen låter den bröööl när man trampar på gasen men acc:ar inte alls utan snarare tappar mer fart. Håller man jämn gas o bara väntar ut det hela så börjar den gå normalt igen efter ca 0,5 km-0,7km körning. Har provat med tempgivaren till motorn för de är ju rätt vanligt men ingen skillnad samt hängt upp batterikabeln som går till startmotorn ovanför varvtalsgivaren på växellådan för att magnetfält från batterikabeln ej ska störa givaren men ingen skillnad. tog in den på jobbet häromdan o läste av felkoder, o det fanns 5 st på enbart lambda sond. Gjorde en mätning av sonden o den visa sig ha avlidit, helt död... Monterade en ny idag samt raderade felkoder o vipps så går bilen utan att tappa fart...
Hoppas någon har nytta av detta. Vart själv iaf glad när den förövrigt trevliga bilen nu oxå går att hålla farten med=)
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Tappar fart.

Inlägg av 855 »

Hade samma bekymmer med min 1.3:a när jag köpte den, jag bytte lambdasond samt vevaxelgivare, då gick den bra förutom några småryckningar i tid o otid.

det visade sig vara en o-ring till en spridare som låg snett.

Nu går den som en dröm och sjukt billigt. Ligger på 0.59-0.61.
( tycker jag är billigt då volvon jag har drar 1liter oavsett)

Plus att den är perfekt att frakta ved, grus och sånt med. :-)
samson
Kontakt:

Sv:Sv:Tappar fart.

Inlägg av samson »

du ser ännu en med lambda sonds fel, ska hålla lite koll på förbrukningen nu för innan kändes de meningslöst o kolla sånt pga allt inte stod rätt till men kom då iaf ca 32 mil på ungefär halv tank... tror tanken är på 35 liter? har inte vågat lasta någe i den ännu för den orkade som sagt inte ens dra sig själv på vägen tom men nu borde det bli ändring på det... tyvärr är kopplingen lite / rätt sliten så den brinner väl upp om man lastar på lite vikt=)
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Tappar fart.

Inlägg av 855 »

Tanken är på 42 liter och jag tar mig ca 68-70 mil innan bränsle lampan börjar lysa, då är det ca 6 liter kvar.
När jag köpte den drog den 0.56 men gick inte bra. Efter byte av lamdasonden ( som var beggad från en skrot) så drog den nu 0.59-0.60.

Jag har kört släpkärra nu med min full med trallvirke då vi bygger ett pooldäck. Och den saktar ner bra i uppförsbackar. haha.
Inga starka maskiner.

Annars kör jag 10 mil om dagen till o från jobbet med min.
Har halverat min bensinräkning genom detta.
samson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Tappar fart.

Inlägg av samson »

den drog säkert mindre för lambdasonden va sönder o bilen trodde att du inte ville köra så fort så den gav motorn lite mindre bensin=)
men fortf inte så himla farlig förbrukning... åker även en ford sierra som slit o släng bil o den drar något mer, ca 0,75-0,8 blandad körning samt med en del släp med crossarna på...
har tyvärr ingen krok på skodan för där sitter utblåset till avgassystemet=)
Skriv svar