Jag har precis köpt en Felicia sv en släkting och bilen har bara gått 10900 mil. Kopplingen var nerbrännd så den är precis nybytt. Dock så kärvar ettans växel, den går trögt att få i, man känner inget läge, och när man skall växla till 2:an så måste man ta i med full kraft. Att lägga i 2:an direkt går hur bra som helst, liksom övriga växlar.
Någon som varit med om nått liknande?
Inget skorrande hörs från växellådan så min tanke är att det kanske är något fel på länkaget?
Problem med 1;ans växel
-
Gotland
- Bilmodell: Skoda Felicia 1,6 1996
- Kontakt:
-
MatsI
- Bilmodell: WV Caddy (Skoda)
- Kontakt:
Sv:Problem med 1;ans växel
Samma problem på min Pick-Up. Hoppas på feedback på tråden.
-
Gotland
- Kontakt:
Sv:Sv:Problem med 1;ans växel
Har provat att byta olja och länkaget, inget hjälpte. Det blir till att byta hela växellådan...
-
stakvi
- Bilmodell: Skoda Felicia Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Problem med 1;ans växel
Hej.
Jo, jag tycker också 2:an är svår, men när jag började växla mjukare, liksom väntar på den.... så kommer inget skorr eller tar emot.
Staffan
Jo, jag tycker också 2:an är svår, men när jag började växla mjukare, liksom väntar på den.... så kommer inget skorr eller tar emot.
Staffan
-
Gotland
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Problem med 1;ans växel
Har nu haft lådan på verkstad för renovering.
Synkringar samt kugghjul till 1:an och tvåan var helt slut! Drevet till femmans växel var också det helt slut.
Begagnade drev sattes i, och slutnotan blev 4000 kronor. Då tog jag i och ur lådan själv. Skulle den renoverats med nya delar så hade notan hamnat på dessto mer... Tur i oturen alltså.
Nu återstår bara att htta varför bilen blir så förtvivlat varm...
Synkringar samt kugghjul till 1:an och tvåan var helt slut! Drevet till femmans växel var också det helt slut.
Begagnade drev sattes i, och slutnotan blev 4000 kronor. Då tog jag i och ur lådan själv. Skulle den renoverats med nya delar så hade notan hamnat på dessto mer... Tur i oturen alltså.
Nu återstår bara att htta varför bilen blir så förtvivlat varm...