Nya problem...

I detta forum skriver vi om Skoda Pick-Up.
Danne1
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Nya problem...

Inlägg av Danne1 »

Jag bytte batteri på min bil för några veckor sen.Allting frid och fröjd så långt...Men du har börjat luka lite konstigt, kloak,ägg lukt.
Lampan för batteriet började sen lysa.Åkte till en bilmek som kostaterade att en sladd/kontakt precis vid generatorn gått av.
Fixa den och han mätte så den laddade (var ej trasig).
Men lukten är kvar, blir starkare...
Jag har nu sett att det ryker ur batteriet (ventilationen?) på sidan.
Det luktar väldigt illa, vad är det och vad göra åt?
vildagnu
Bilmodell: Skoda oktavia rs
Kontakt:

Sv:Nya problem...

Inlägg av vildagnu »

din laddningsregulator är nog paj. generatorn matar på för fullt helatiden och överladdar nog batteriet, det som luktar är vätgas som bildas. var försiktig så det inte flyger i luften om du lyckas få en gnista..!
//kalle
Danne1
Kontakt:

Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av Danne1 »

Ok, tackar.Allt verkar rasa på en gång.Men meken mätte regulatorn och sa att den laddade.Men det låter mest troligt att den är sönder då, men den laddar för fullt eller överladdar batteriet alltså.
Om man bara kopplar ur regulatorn några dagar tills jag hittat en ny borde det väl gå att köra endå utan någon risk?
VolvoV8
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av VolvoV8 »

Laddningsregulatorn är den som gör att din generator inte laddar för mycket, utan den funkar det inte! Rekomenderar inte att du kör mer innan du fixat felet då elektroniken i bilen tar stryk av för mycket ström, lampor o relän kan paja och i värsta fall får du en kabelbrand också så kör inte med bilen!

MVH/Jon
Danne1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av Danne1 »

Tackar för svaret.Jag har nu bytt laddningsregulatorn men jag kan inte mäta själv får se om någon mek kan kolla på det.
Men batteriet var slut på vatten får se om det går att ladda upp det nu när jag fyllt på.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av maverick »

Lika bra att köpa nytt. Du har kokat bort allt vatten med överladdningen låter det som.
Danne1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av Danne1 »

Hmmm låter inge kul, jag köpte ett nytt för 3 veckor sen.Tänkte det var bättre o köpa ett dyrt med kvallité.
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av VolvoV8 »

Prova att fylla på med nytt vatten, har du riktig tur så funkar det dugligt iaf om det är ett bra batteri! Är det från biltema så är nog inte risken stor att det funkar!:)

MVH/Jon
VolvoV8
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya problem...

Inlägg av VolvoV8 »

Just ja, batterilampan i ínstrumenten ska visa både vid för lite och för mycket laddning så lyser den med bilen avstängd och tändning på och den slocknar när du startar bilen så funkar det som det ska! Men skadar ju aldrig att dubbelkolla med en riktig mätare!

MVH/Jon
Skriv svar