Skakningar

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
GKA
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Skakningar

Inlägg av GKA »

Problemen gäller en Octavia -99. Köpte den 2005 reklamerade den pga skakningar vid 40 km och 70 km i tim. Atterviks bytte och balanserade framhjulen 2 ggr, men problemet kvarstod. Då sa de att det hade något med kraftöverföringen att göra och att jag fick leva med problemet. Det har jag gjort, men i våras bytte jag bromsskivor och balanserade om framhjulen och då försvann skakningarna helt i 40 och nästan helt i 70 km. Byte till nya sommardäck bak hade inte påverkat i någon riktning.

Allt var gott o väl till jag även bytte till nya sommardäck fram. Då var jag tillbaka på ruta 1 med skakningar i både 40 och 70 km. Tidigare hade jag 185-70-14 där fram, men bytte nu till samma som där bak 175-80-14. De sa på gummiverkstaden att profilen inte påverkade utan att det var ett annat fel.De nya däcken: Maloya Chrono 480.
Vad kan det vara för fel ?
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Skakningar

Inlägg av Bäverhanne »

Om jag kommer ihåg rätt så har jag för mig att:
Obalans bak = Passagerarsäte fram vibrerar milt till kraftigt
Obalans fram = känns mer i golvet och ratten.

Vibrerar det lika mycket när du frikopplar som när du ger gas, slutar det vibrera när du bromsar eller blir det värre, hur beter den sig vid motorbroms, beter den sig olika när du utför momenten ovanför samtidigt som du svänger alt. kör rakt fram?
Hör du några andra oljud i bilen, t.e.x. vid sväng, tvära skarvar m.m.

MVH
Fredrik Jäverhammar
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av GKA »

Idag var jag hos min bilreparatör och då upptäckte vi att däcken var vinda och inte runda. Vi såg det både i balanseringsmaskinen och med hjulen monterade på bilen.
Jag kontaktade däckfirman, men de trodde inte att det var fel på däcken utan kanske fälgarna. För en 1000-lapp kunde jag få byta upp mig till Michelin Energy saver.
Frågan är var felet sitter, i däcken eller fälgen. Är det i fälgen så lägger jag ut 1000 kr i onödan + att jag får lägga ytterligare en 1000 på nya fälgar.
Undrar vilken strategi jag skall ha - att sätta vinda däck därbak är ju ingen lösning.
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av Bäverhanne »

Om inte jag missuppfattat det du skrev innan så fanns problemet redan innan de nu monterade däcken? I så fall torde det vara logiskt att det är fälgarna som är skeva / vinda.
Men om det är så borde killen som bytte däck åt dig uppmärksammat detta när hjulen balanserades.

Kan du inte slänga på vinterhjulen och testa om vibrationerna försvinner?
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av GKA »

Var på däckfirman idag och de balanserade om framdäcken och skiftade fram och bak. Tyvärr blev det sämre, även skakningar i 90 km. De skiftade tillbaka igen, men tyvärr var det skakningar även i 90 kvar även efter återmonteringen. Nu vet jag varken ut eller in, pallar bara inte med att köra långsträckor med skakningar i 90, där den aldrig skakat förut.
Blev erbjuden Michelin Energisaver för en 1000 lapp i mellanskillnad eller pengarna tillbaka och de lägger på några nästan utslitna däck på framhjulen. Tvekar, då jag inte fått svar på om det är däcken och/eller fälgarna.
Kanske jag borde prova med det sistnämnda, om problemen försvinner, är det däckens fel
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av GKA »

Bestämde mig till slut att byta runt om till Michelin Energi Saver 185-70-14. Om problemen kvarstår efter bytet kan iaf inte vara däcken och kan då gå vidare med ett problem mindre.
Men blir problemen så små som de var före sista däcksbytet, går det att leva med dem.
Återkommer med rapport efter att de nya däcken moterats i nästa vecka.
Bäverhanne
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av Bäverhanne »

Håller tummarna för dig =)
Men tänk på att om det är något annat fel som nu "lindras" av att byta däck så kommer det troligtvis förvärras och du är tillbaks på ruta 1.
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Skakningar

Inlägg av GKA »

Pga pengabrist bytte jag bara framdäcken till Michelin Energy Saver. Det blev klart mycket bättre, ung som som innan bytet av framdäcken första ggn. Nu är det inget skak vid 40-50, lite vid 70 och lite vid 90. Sistnämnda känns mer som att man känner räfflorna i däcken mot asfalten. Enl. instruktionsboken skall det vara 2,0 i lufttryck, hade 2,3 efter monteringen och sänkte till 2.0 och då kändes räfflorna mer. Har nu höjt upp det till 2,2 och det var faktiskt skillnad. Det verkar som att man skall ha högre lufttryck i ett däck med lägre profil (185-70-14) än ett med högre (175-80-14).

Min teori är att felet förstorades upp av Maloya, som verkar ha en hårdare gummiblandning än Michelin + att de inte var helt runda. Får väl ha lite koll på problemet framöver och känna hur vinterhjulen påverkar ev skakningar, när de kommer på.

Körde en Skoda Octavia -03 med Michelin runt om i helgen och det var rena njutningen - helt klockren !
Skriv svar