Hej igen (skrev en tråd för en stund sedan),
Jag har en Octavia -05 och undrar om det är någon annan än jag som har upplevt ett störande knarrljud från listerna i bilen. Det låter som det mesta ljudet kommer från bakluckan (har en kombicoupe) men även från bakdörrarna. Det uppstår när karossen "flexar" vilket den inte gör speciellt mycket då jag tycker den är vridstyv men ni förstår säkert vad jag menar.
Om någon har/har haft likande problem hur fixade ni isåfall detta? Har provat med listfett/olja men jag tycker inte problemet försvinner. Tänkte jag skulle slippa byta alla listerna i bilen :-)
Tack på förhand.
/Micke
Knarr från lister
-
jarenhielm
- Bilmodell: Skoda Octavia IV
- Kontakt:
-
erikgz
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Knarr från lister
Hej,
Har problem med liknande symptom på min 08.
På verkstaden dränkte de först och främst in mina lister i silikon, vilket gjorde mig arg eftersom torra lister uppenbart inte var orsaken och det dessutom kom kladd på tyget på stolparna. Tog mig ett par timmar att få väck den glansiga hinnan över halva kupén.
MEN, de justerade också klykorna som dörrlåsen fäster i så att dörrarna dras närmare chassiet. Det gjorde att det slutade "jobba". Tyvärr har en dörr börjat låta igen men jag tror att det är en klyka som givit efter i en skruv... Skall be dem skruva fast den bättre vid nästa service.
Kanske har du något likande? Flera som lider av att dörrarna jobbar?
MVH
Erik
Har problem med liknande symptom på min 08.
På verkstaden dränkte de först och främst in mina lister i silikon, vilket gjorde mig arg eftersom torra lister uppenbart inte var orsaken och det dessutom kom kladd på tyget på stolparna. Tog mig ett par timmar att få väck den glansiga hinnan över halva kupén.
MEN, de justerade också klykorna som dörrlåsen fäster i så att dörrarna dras närmare chassiet. Det gjorde att det slutade "jobba". Tyvärr har en dörr börjat låta igen men jag tror att det är en klyka som givit efter i en skruv... Skall be dem skruva fast den bättre vid nästa service.
Kanske har du något likande? Flera som lider av att dörrarna jobbar?
MVH
Erik
-
JM
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Knarr från lister
Är det inte hatthyllan som låter. Det är min erfarenhet från min 05-a. Helt tyst utan hatthylla. Gnissel med då karossen "flexar" då den är monterad.
/J
/J
-
uslingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II RS 2,0 TFSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Knarr från lister
Hjälper föga om jag tar ur min hatthylla. Blev väl lite bättre efter justering av klykorna. Dessutom låter mina stötdämpardamasker och bussningar i framvagnen rätt illa. Kanske har man köpt en förklädd Volvo Amazon. Nä, kvalitén på dagens bilar är väl inget som imponerar direkt.