termostat - intervall, erfarenhet?

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
haklind
Bilmodell: Skoda Felicia
Kontakt:

termostat - intervall, erfarenhet?

Inlägg av haklind »

Hej alla (glada?!) skodaägare!

Har tidigare skrivit om toppackningsproblem o kylarfunktionen som inte varit det den skall på felician.

Nu visade det sig på verkstan att den här tätningspastan jag kört i systemet har tätat läckan så att trycket inte sjunker längre - tack för alla som tipsat och skrivit på forumet!

Och nu till frågeställningen...Då jag tog bilen för en längre sväng förra helgen så började temp.mätaren stiga en hel del då trafiken var långsam. Blev helt enkelt tvungen att köra värmefläkten för att slippa riskera kokning...

Då verkstan bekräftat att systemet inte sjunker i tryck och de har monterat in ny termostat undrar jag vad problemet kan bero på att systemet ändå blir för varmt vid stillastående körning? Är det termostaten som inte öppnar helt? Det verkar även som att den öppnar väldigt tidigt ( båda slangar varma nästan direkt då motorn körts lite - ena skall väl dröja att få temperaturen upp tills d att termostaten öppnar, borde ta ca 5min körning eller så?)

Alla tips o erfarenheter ang. termostatfunktion - hur snabbt systemet blir varmt, vilken driftstemperatur motorn brukar ligga i vid normal 50km/h körning osv osv är välkomna.

Vänliga hälsningar,
Johannes
haklind
Kontakt:

Sv:termostat - intervall, erfarenhet?

Inlägg av haklind »

bump. nån med koll på termostater?

Mvh Johannes
855
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

Sv:Sv:termostat - intervall, erfarenhet?

Inlägg av 855 »

Jag kan bara svara för hur min beter sig.

Termostaten öppnar vid 92 grader. ( köpte mekonomens).

Vid körning ligger tempmätaren på strax över 90 grader, så 92 verkar stämma. Men.. om jag stannar vid ett rödljus eller köbildning och blir stående en längre stund, så stiger tempen sakta uppåt.

I somras steg den till den röda markeringen, så jag fick slå på full värme och fullt blås på fläkten. Då gick den ner.

Visade sig att givaren i kylaren som ska starta fläkten var trasig.
Bytte den och nu startar fläkten vid 110 grader och kyler motorn så den ej kokar, men det verkar vara normalt att tempen på dessa motorer stiger rejält när man står stilla. Jag vet faktiskt inte varför?
Men så länge skiten inte kokar så är jag nöjd.

Mvh.
haklind
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:termostat - intervall, erfarenhet?

Inlägg av haklind »

hehe japp så länge den håller utan dyrbara reparationer=)
tack för ditt svar!
Jag anar att ena kylslangen alltså är kall innan termostaten öppnar och att motorn relativt snabbt kommer upp i driftstemperatur isåfall? ( 5min körning kanske? = nära 90grader)

I mitt fall startar fläkten, så jag tycker inte temperaturen ska hålla på att öka successivt isåfall, om det nu inte är så att termostaten varken öppnar eller sluter helt tätt, vilket jag misstänker.

Andra idee'r hur termostaten bör bete sig i en skoda felicia?

Vänliga hälsningar, Johannes
Skriv svar