Viltkrock!
-
glider
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
Viltkrock!
Hej!
Blev påsprungen (!) av ett rådjur häromkvällen, som lyckades trycka in vänster framskärm, dvs. plåten mellan motorhuven och nedre kofångaren på bilen. Inga andra skador vad jag kan se. Min självrisk är rätt dyr, 3000 kr. Mekonomen tar 1800 kr för "vä framskärm". Frågan är vad det kan kosta att lacka och montera?? Kanske överstiger 3000 kr.... Vad tror ni?
Blev påsprungen (!) av ett rådjur häromkvällen, som lyckades trycka in vänster framskärm, dvs. plåten mellan motorhuven och nedre kofångaren på bilen. Inga andra skador vad jag kan se. Min självrisk är rätt dyr, 3000 kr. Mekonomen tar 1800 kr för "vä framskärm". Frågan är vad det kan kosta att lacka och montera?? Kanske överstiger 3000 kr.... Vad tror ni?
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Viltkrock!
Det ska vara precis att det går över självrisken om du monterar själv. Du kan ju se om du hittar en skärm på skroten annars som är lackad och klar.
-
skoda
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Sv:Sv:Viltkrock!
det brukar vara mer skdor bakom som man inte upptäcker så lämna in den du så det blir ordentligt.
-
MrP
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Viltkrock!
[quote]Hej!
Blev påsprungen (!) av ett rådjur häromkvällen, som lyckades trycka in vänster framskärm, dvs. plåten mellan motorhuven och nedre kofångaren på bilen. Inga andra skador vad jag kan se. Min självrisk är rätt dyr, 3000 kr. Mekonomen tar 1800 kr för "vä framskärm". Frågan är vad det kan kosta att lacka och montera?? Kanske överstiger 3000 kr.... Vad tror ni?[/quote]
Så länge du inte är granne eller polare med en lackerare så får du säkerligen betala "vanligt pris" då handlar det säkert om minst 1500 för lack på en skärm, alltså: 1800+1500= 3200:- Alltså över din självrisk, och då måste du byta den själv och har inte räknat med några extra delar såsom ev några clips eller någon annan skadad del, av erfarenhet brukar det ibland inte "bara" vara tex en skärm, utan tex även innerskärm, clips, ev något stenskottsskydd osv...
Det du kan göra om du fortfarande känner att du ev av någon anledning vill göra detta själv ändå, är att åka till din närmsta verkstad som lagar försäkringsskador och be dom göra en kalkyl på skadan, då ser du om det är "lönsamnt" att ta det på försäkring eller inte, så brukar vi göra på jobbet åt kunder som står i samma situation...
Blev påsprungen (!) av ett rådjur häromkvällen, som lyckades trycka in vänster framskärm, dvs. plåten mellan motorhuven och nedre kofångaren på bilen. Inga andra skador vad jag kan se. Min självrisk är rätt dyr, 3000 kr. Mekonomen tar 1800 kr för "vä framskärm". Frågan är vad det kan kosta att lacka och montera?? Kanske överstiger 3000 kr.... Vad tror ni?[/quote]
Så länge du inte är granne eller polare med en lackerare så får du säkerligen betala "vanligt pris" då handlar det säkert om minst 1500 för lack på en skärm, alltså: 1800+1500= 3200:- Alltså över din självrisk, och då måste du byta den själv och har inte räknat med några extra delar såsom ev några clips eller någon annan skadad del, av erfarenhet brukar det ibland inte "bara" vara tex en skärm, utan tex även innerskärm, clips, ev något stenskottsskydd osv...
Det du kan göra om du fortfarande känner att du ev av någon anledning vill göra detta själv ändå, är att åka till din närmsta verkstad som lagar försäkringsskador och be dom göra en kalkyl på skadan, då ser du om det är "lönsamnt" att ta det på försäkring eller inte, så brukar vi göra på jobbet åt kunder som står i samma situation...
-
glider
- Kontakt:
Sv:Sv:Viltkrock!
Tack för alla svar. Jag får nog bita i kulan och pröjsa den här gången. Ska se över min försäkring. Precis blivit medlem i Älskadefondsföreningen, smart grej.
-
MrP
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Viltkrock!
[quote]Tack för alla svar. Jag får nog bita i kulan och pröjsa den här gången. Ska se över min försäkring. Precis blivit medlem i Älskadefondsföreningen, smart grej.[/quote]
Det kanske tom är så att du har självriskreducering vid viltkrock?...
Det kanske tom är så att du har självriskreducering vid viltkrock?...
-
glider
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Viltkrock!
ja nu när jag är med i älgskadefonden ja, men inte innan dess....
-
MrP
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Viltkrock!
[quote]ja nu när jag är med i älgskadefonden ja, men inte innan dess....[/quote]
Aha, du var inte med där innan krocken alltså, okaj, då är jag med...
Aha, du var inte med där innan krocken alltså, okaj, då är jag med...
-
glider
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Viltkrock!
Jag har som vidare info hittat på en ganska bra försäkring: OKQ8 har en försäkring som de kallar Back-Up, 55 kr /mån och betalar all självrisk vid viltkollision, uppsåtlig skadegörelse mm.
kolla http://www.okq8.se/privat/hemma/forsakringar/backup
MVH
/Mange
kolla http://www.okq8.se/privat/hemma/forsakringar/backup
MVH
/Mange