Koka men fläkten starta inte.
-
turbolätt
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Koka men fläkten starta inte.
Tjenna! Jag har en skoda pickup 00 1,6 B.
När bilen går upp i temperatur så börjar den koka, men kylar fläkten startar inte.
Jag har kollat fläkten och den är inga fel på den. Har även bytt temp givaren som sitter i kylet. Jag har också kollat termostaten, och satt dit en ny. Därefter startade fläkten men den la av lika fort.
Nu har den börjat koka igen. Jag har känt på slangen mellan termostadhuset och kylet och den var kall, medans de andra var varma.
Jag har nu tagit bort termostaten och kört utan. Fläkten startade för en stund och slangen blev varm,sen lar den av igen, men sen började den koka igen.
Någon som har en bra idé?
När bilen går upp i temperatur så börjar den koka, men kylar fläkten startar inte.
Jag har kollat fläkten och den är inga fel på den. Har även bytt temp givaren som sitter i kylet. Jag har också kollat termostaten, och satt dit en ny. Därefter startade fläkten men den la av lika fort.
Nu har den börjat koka igen. Jag har känt på slangen mellan termostadhuset och kylet och den var kall, medans de andra var varma.
Jag har nu tagit bort termostaten och kört utan. Fläkten startade för en stund och slangen blev varm,sen lar den av igen, men sen började den koka igen.
Någon som har en bra idé?
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Koka men fläkten starta inte.
Om det är intermittent kan det ju alltid vara signalfel.
Har du följt kablarna och verifierat att de är hela och fina?
På octavia sitter det väl ett styrdon som kan gå sönder, vet inte hur det ser ut på felician...
Du verkar ha bytt det som kan påverka funktionen i övrigt.
Nu är du kanske inte lika "dum" som mig, men det sista jag kollade på när jag hade samma problem var säkringen steg1, självklart var den helt söndererjad och efter byte fungerade allting finfint.
Har du följt kablarna och verifierat att de är hela och fina?
På octavia sitter det väl ett styrdon som kan gå sönder, vet inte hur det ser ut på felician...
Du verkar ha bytt det som kan påverka funktionen i övrigt.
Nu är du kanske inte lika "dum" som mig, men det sista jag kollade på när jag hade samma problem var säkringen steg1, självklart var den helt söndererjad och efter byte fungerade allting finfint.
-
mark.us
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Har du kollat vattenpumpen. Jag har visserligen en octavia 1.6 men när jag bytte kamrem och vattenpump för ett par år sedan var det bara ett halvt blad kvar på propellern i pumpen!
Jag bytte kylare nu i sommar och står bilen på tomgång är det lätt att se när termostaten öppnar och kylarvätskan pumpas runt. Kan tänka mig att om pumpen inte funkar så stannar det varma vattnet kvar.
Jag bytte kylare nu i sommar och står bilen på tomgång är det lätt att se när termostaten öppnar och kylarvätskan pumpas runt. Kan tänka mig att om pumpen inte funkar så stannar det varma vattnet kvar.
-
turbolätt
- Kontakt:
Sv:Sv:Koka men fläkten starta inte.
Har kollat alla säkringar inga fel.
Pumpen verkar går runt, men om den inte hade gåt runt så tycker jag att fläkten bör startat ändå när vattnet blir varm.
När jag satte i en ny termostat så funka fläkten någrar varv sen börja den koka, sen tog jag ut termostaten och då funka den någrar varv sen börja det koka igen.
Pumpen verkar går runt, men om den inte hade gåt runt så tycker jag att fläkten bör startat ändå när vattnet blir varm.
När jag satte i en ny termostat så funka fläkten någrar varv sen börja den koka, sen tog jag ut termostaten och då funka den någrar varv sen börja det koka igen.
-
mark.us
- Bilmodell: Skoda octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Koka men fläkten starta inte.
Håller med om att det är lite märkligt, kan du köra fläkten manuellt? (ström direkt från batteriet)
-
855
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Koka men fläkten starta inte.
Kan ju vara så att vattnet cirkulerar , men inte så bra. Kanske är ngt eller några blad som har lossnat. Därav kokar bilen gärna.
Och fläkten startar vid en viss temp, ca 110 grader men lägger av när tempen ändå inte går ner. Kanske gör så för att spara fläktgivaren. Ngn säkerhetsgrej kanske?
Jag bara spekulerar här. Kanske ngn annan mera insatt kan säga om det låter troligt?
Mvh.
Och fläkten startar vid en viss temp, ca 110 grader men lägger av när tempen ändå inte går ner. Kanske gör så för att spara fläktgivaren. Ngn säkerhetsgrej kanske?
Jag bara spekulerar här. Kanske ngn annan mera insatt kan säga om det låter troligt?
Mvh.
-
jossi64
- Kontakt:
Kolla så du inte har massa avlagringar innanför tempgivaren. Jag hadde liknande problem på min 1.3'a. Fick plocka ur kylet och rensa det. Sedan funka det fint fint.
Lycka till.
Lycka till.
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Koka men fläkten starta inte.
Söööök !!!!!! Hint hint kolla i termostatlocket!! hint hint
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
Haagbard
- Bilmodell: Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Koka men fläkten starta inte.
Är det inte locket på expansionskärlet (eller något annat) som är otätt då så kylsystemet i princip håller atmosfärstryck med lägre kokpunkt som följd?
Verkar det vara ordentligt tryck, t.ex om du klämmer på slangar eller öppnar locket lite försiktigt?
Verkar det vara ordentligt tryck, t.ex om du klämmer på slangar eller öppnar locket lite försiktigt?