Fel på 7-stegad DSG
-
Bulan
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi RS
- Kontakt:
Fel på 7-stegad DSG
Har läst i DN om felande DSG-lådor, gällande den nya 7-stegade varianten.
Uppenbarligen har ett stort antal bilar från främst VW och Audi drabbats av olika fel av allvarlig karaktär. I flera andra europeiska länder har VAG återkallat en mängd bilar som är utrustade med denna låda, men detta är något som den svenska generalagenten valt att inte göra.
Är det någon skodaägare här på forumet som har liknande (tråkiga) erfarenheter av samma låda?
Jag som var på vippen att slå till på en Octavia Combi med den 7-stegade DSG:n... *besviken*
Mvh /Bulan
Uppenbarligen har ett stort antal bilar från främst VW och Audi drabbats av olika fel av allvarlig karaktär. I flera andra europeiska länder har VAG återkallat en mängd bilar som är utrustade med denna låda, men detta är något som den svenska generalagenten valt att inte göra.
Är det någon skodaägare här på forumet som har liknande (tråkiga) erfarenheter av samma låda?
Jag som var på vippen att slå till på en Octavia Combi med den 7-stegade DSG:n... *besviken*
Mvh /Bulan
-
MrDTS
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Fel på 7-stegad DSG
Hej
En serie felande tempgivare vet jag att dom har haft och i bla USA så återkallade man för utbyte av givaren, men beställer du en ny bil är den ju bytt.
Timo
En serie felande tempgivare vet jag att dom har haft och i bla USA så återkallade man för utbyte av givaren, men beställer du en ny bil är den ju bytt.
Timo
-
lejon-hjarta
Det kan vara så att den tyska och resten av europa marknaden, inte är densamma som i sverige.
Dom kanske upptäcke detta innan DSG lådan lanserades till sverige. Har du tänkt att du kanske kan själv ringa till VAG koncernen och prata med ansvarige? De väl inte så svårt att ta reda på om du verkligen vill veta.
De klart de finns skräck exemplar, oavsett vilken bilmärke. Gör lite detektiv arbete.
DaNieL
Dom kanske upptäcke detta innan DSG lådan lanserades till sverige. Har du tänkt att du kanske kan själv ringa till VAG koncernen och prata med ansvarige? De väl inte så svårt att ta reda på om du verkligen vill veta.
De klart de finns skräck exemplar, oavsett vilken bilmärke. Gör lite detektiv arbete.
DaNieL
-
Bulan
- Kontakt:
Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Daniel,
Jag tycker ditt inlägg är både omoget och obegåvat. Naturligtvis kan jag vidta andra åtgärder än att ställa frågan på Skodaklubbens forum, men det hör ju inte hit.
Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eller avstå från att kommentera, Daniel!
/Bulan
Jag tycker ditt inlägg är både omoget och obegåvat. Naturligtvis kan jag vidta andra åtgärder än att ställa frågan på Skodaklubbens forum, men det hör ju inte hit.
Håll dig till sakfrågan i fortsättningen eller avstå från att kommentera, Daniel!
/Bulan
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Då har du läst mitt inlägg med fel ton. Omoget var det väl inte alls. Utan mera en hänvisning till vart du kan vända dig.
Många här som frågar utan att ibland veta vart dom kan vända sig.
Daniel
Daniel
-
RogerPetersson
- Bilmodell: Skoda Oktavia2½
- Kontakt:
Hej jag har kört den 7 stegade dsg lådan i snart ett år nu, i nya octavian. Jag har inte märkt att det skulle vara något fel på den. Tvärt om att det är den bästa växelådan jag någonsin har kört. Vad skulle det vara för typ av fel då? Det enda som är lite irriterande är att när man startar på 1 växeln är det lite ryckigt även när man backar men det har nog mera om att det är hög nm värde precis i början när man startar eller? Undrar Roger Petersson
-
Bulan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
[quote]Då har du läst mitt inlägg med fel ton. Omoget var det väl inte alls. Utan mera en hänvisning till vart du kan vända dig.
Daniel[/quote]
Okej, Daniel, då har jag tydligen missuppfattat dig, vilket jag beklagar.
Mvh /Bulan
Daniel[/quote]
Okej, Daniel, då har jag tydligen missuppfattat dig, vilket jag beklagar.
Mvh /Bulan
-
Bulan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Här kommer några länkar till tidningsartiklar som beskriver problematiken kring VAG:s 7-stegade DSG-låda:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/problem-med-volkswagens-dsg-lada-1.15208
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/10/27/uppdatering-problem-med-vws-dsg-lada/
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/10/26/fortsatta-problem-med-volkswagens-dsg-vaxellada/#comment-457438
Läs och begrunda, skodavänner!
Mvh /Björn "Bulan" Bengtzon
Nöjd skodaägare som önskar så förbli
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/problem-med-volkswagens-dsg-lada-1.15208
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/10/27/uppdatering-problem-med-vws-dsg-lada/
http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/10/26/fortsatta-problem-med-volkswagens-dsg-vaxellada/#comment-457438
Läs och begrunda, skodavänner!
Mvh /Björn "Bulan" Bengtzon
Nöjd skodaägare som önskar så förbli
-
MrDTS
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Hej
Usch inte rolig läsning !
gäller inte garantin på växellådan lika länge som motorgarantin ?
eller är det bara 2 år som nybilsgarantin ?
Timo
Usch inte rolig läsning !
gäller inte garantin på växellådan lika länge som motorgarantin ?
eller är det bara 2 år som nybilsgarantin ?
Timo
-
bassebas
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Det mesta i ovanstående länkar gäller bilar med den 6-vxl DSG lådan som inte har mycket gemensamt med den 7vxl lådan. Gas-passaten har dock 7vxl dsg.
För övrigt gäller 2 års nybilsgaranti och beroende på försäkringsbolag upp till 14000 mils maskinskadeförsäkring som täcker fel.
För övrigt gäller 2 års nybilsgaranti och beroende på försäkringsbolag upp till 14000 mils maskinskadeförsäkring som täcker fel.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Hur hanterar Skoda samma problem om dom finns på skoda bilar...
-
WmB
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på 7-stegad DSG
Jaha, ska man bli nervös? Vår bil byggs nästa vecka med just DSG7.
-
devils_own
Fel på 7-stegad DSG
typiskt. jag har en bil med 6 stegade DSG-lådan och lider nu av dessa problem än i mild grad men blir la klart värre.
min bil har trots allt gått 26 000 mil nu. ska lämna in bil den 20:e och då ska det få kolla upp lådan.
min bil har trots allt gått 26 000 mil nu. ska lämna in bil den 20:e och då ska det få kolla upp lådan.
-
devils_own
Fel på 7-stegad DSG
typiskt. jag har en bil med 6 stegade DSG-lådan och lider nu av dessa problem än i mild grad men blir la klart värre.
-
devils_own
Fel på 7-stegad DSG
-
devils_own
Fel på 7-stegad DSG
-
devils_own
Fel på 7-stegad DSG
-
WmB
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
[quote]
min bil har trots allt gått 26 000 mil nu. ska lämna in bil den 20:e och då ska det få kolla upp lådan.[/quote]
tror vi har förstått nu :D blev några inlägg hörrö
min bil har trots allt gått 26 000 mil nu. ska lämna in bil den 20:e och då ska det få kolla upp lådan.[/quote]
tror vi har förstått nu :D blev några inlägg hörrö