Använda AC på vintern?
-
Broström
- Bilmodell: Skoda Octavia 2 1.6 Ambiente Kombi
- Kontakt:
Använda AC på vintern?
Hej,
Satt i tankarna häromdagen att jag inte använt AC´n i bilen sen i mitten på september.
Så idag gjorde jag slag i saken och använde den, trots att det är under 10plus ute, om det nu har någon betydelse.
Den första minuten, eller två kom en konstig doft, nästan lite unken men den försvann ganska fort, det jag direkt märkte var att luften i bilen blev bättre och torrare, ska väl vara så?
Fick också för mig, att jag kanske ska använda ac´n mer eller mindre dagligen nu även på vintern för att den ska vara i bra skick inför sommaren?
Kan jag köra med ac´n igång även fast jag ställer tempen på exempelvis 20grader i bilen?
Kommer kompressorn arbeta hela tiden om jag har ac´n igång och värmen påslagen?
Har inget auto, alltså så jag kan ställa in olika temp för förar sidan eller passagerar sidan utan det är en gammal hederlig reglageratt...
Satt i tankarna häromdagen att jag inte använt AC´n i bilen sen i mitten på september.
Så idag gjorde jag slag i saken och använde den, trots att det är under 10plus ute, om det nu har någon betydelse.
Den första minuten, eller två kom en konstig doft, nästan lite unken men den försvann ganska fort, det jag direkt märkte var att luften i bilen blev bättre och torrare, ska väl vara så?
Fick också för mig, att jag kanske ska använda ac´n mer eller mindre dagligen nu även på vintern för att den ska vara i bra skick inför sommaren?
Kan jag köra med ac´n igång även fast jag ställer tempen på exempelvis 20grader i bilen?
Kommer kompressorn arbeta hela tiden om jag har ac´n igång och värmen påslagen?
Har inget auto, alltså så jag kan ställa in olika temp för förar sidan eller passagerar sidan utan det är en gammal hederlig reglageratt...
-
matex
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8 TSI
- Kontakt:
Sv:Använda AC på vintern?
Har kört min Octavia 1,8T årsmodell 2000 på auto läge sommar som vinter.
Har aldrig haft någon problem.
Har aldrig haft någon problem.
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Använda AC på vintern?
för att ac inte ska strula till sommarn BÖR man starta igång AC lite då och då .. för att hålla den igång så den inte kärvar ihop på något sätt.. Man behöver inte ha igång den hela tiden
-
Broström
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
[quote]för att ac inte ska strula till sommarn BÖR man starta igång AC lite då och då .. för att hålla den igång så den inte kärvar ihop på något sätt.. Man behöver inte ha igång den hela tiden[/quote]
Men vid start/stopp bildas det väl kondens som bidrar till eventuell dålig lukt?
Borde ju då vara bättre att ha igång den konstant vid körning.
Men vid start/stopp bildas det väl kondens som bidrar till eventuell dålig lukt?
Borde ju då vara bättre att ha igång den konstant vid körning.
-
matex
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8 TSI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
På vintern får du varme, och när det är varmt går kompressorn igång, så kör alltid på auto föt bästa klimat.
-
Broström
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
Har ingen climatronic, dvs kan inte ställa på auto.
Måste ändra manuellt, kallas för climatic vill jag minnas.
Måste ändra manuellt, kallas för climatic vill jag minnas.
-
glider
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
Den bör gå och då för att inte packa ihop. Den dåliga lukten beror på bakterier som frodas i värmen och fukten. Det undviks om man stänger av AC de sista kilometrarna som man kör, så systemet får lufta ur. Glöm också inte att AC också avfuktar luften, så även om det är kallt ute kan det vara skönt i höstrusket att få en avfuktad kupé.
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
Men den funkar bara över 10 grader eller nåt har jag för mig?
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
AC fungerar enbart om de plus 2 grader ute. Så är de kallt ute, minus grader. Så spelar det inte nån roll om du har AC på eller av. Eftersom den ändå inte är på, när de minus grader.
Daniel
Daniel
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
[quote]AC fungerar enbart om de plus 2 grader ute. Så är de kallt ute, minus grader. Så spelar det inte nån roll om du har AC på eller av. Eftersom den ändå inte är på, när de minus grader.
Daniel[/quote]Min AC fungerar även på sommaren när det är varmare än plus två grader ;)
Ännu ett onödigt inlägg ;)
Daniel[/quote]Min AC fungerar även på sommaren när det är varmare än plus två grader ;)
Ännu ett onödigt inlägg ;)
-
JM
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
Tanken med att starta AC:n även vintertid är att oljan ska cirkulera. Oljan ska smörja kompressorn.
/J
/J
-
lejon-hjarta
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
Okej, men den startat inte om de under 2 grader....så jag förstår inte vad det är som ska smörjas. Sen undrar jag va de är för olja som sitter i en ac kompressor???
-
JM
- Bilmodell: Skoda Octavia 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Använda AC på vintern?
okej, jag är ingen expert på detta direkt... Att AC inte startar under 2 grader kan bero på att den inte ska frysa igen. Ställer du fläkten på noll så stänger du direkt av AC:n - samma fenomen.
Oljan ska som sagt smörja de rörliga delarna i kompressorn. Det är samma sak för en komressor i ett kylskåp. Köldkretsen innehåller också där olja.
/J
Oljan ska som sagt smörja de rörliga delarna i kompressorn. Det är samma sak för en komressor i ett kylskåp. Köldkretsen innehåller också där olja.
/J
-
Hightower
- Bilmodell: Skoda 1,8 t+ combi
- Kontakt:
Enligt expertis på Vag bilar då jag undrade över systemet så bryter AC vid 5 garder. Ändast vid Deffroster koppals den in för avfuktning. Så i klarsak kör auto året runt
-
Hightower
- Kontakt:
Enligt expertis på Vag bilar då jag undrade över systemet så bryter AC vid 5 garder. Ändast vid Deffroster koppals den in för avfuktning. Så i klarsak kör auto året runt
-
Hightower
- Kontakt:
Enligt expertis på Vag bilar då jag undrade över systemet så bryter AC vid 5 garder. Ändast vid Deffroster koppals den in för avfuktning. Så i klarsak kör auto året runt--
-
Broström
- Kontakt:
Och om man inte har AUTO?
-
mikaelbe
- Bilmodell: Skoda Octavia II FSI
- Kontakt:
Han menar nog att du alltid kan ha den på året runt. Jag har det och det funkar bra.