Rutan föll in.

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
c014
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Rutan föll in.

Inlägg av c014 »

Hej

Var ute och körde med min skoda igår, och hamnade i en cirkulationsplats. Där smäller det till rätt rejält och jag känner igen ljudet och konstaterar att det är bakrutan som sprack.
Kör in och parkerar och ska gå ut och när vi då slår igen dörrarna så bildas lufttryck så då ramlar hela bakrutan in i bilen i flera tusentals bitar.

Det enda jag gjort var att stänga av defrostern ca 3 minuter tidigare. Men det ska väl inte spela någon roll. Men efter en sökning här på forumet så ser jag att exakt samma sak hände en annan här, fast på en felicia. Rutan sprack efter defrostern.

Det var alltså inget stenskott eller något.

Nu är bilen inne för rutbyte, frågan är ju om man vågar använda defrostern hädanefter?
hardy1693
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Rutan föll in.

Inlägg av hardy1693 »

Samma sak hände mej.
Skoda har ändrat drgningen av kablarna till defrostern.
Förut var dom limmade på insidan av rutan vilket orsakade spänningar i rutan när man använde defrosten eller efter man slagit av den.
Mitt rutbyte stog skoda för "felkonstruktion".
syntaren
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Inlägg av syntaren »

Min bakruta gick i 1000 bitar idag,hade använt defrosten straxt innan(Felica -00).
syntaren
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Inlägg av syntaren »

Min bakruta gick i 1000 bitar idag,hade använt defrosten straxt innan(Felica -00).
Hightower
Bilmodell: Skoda 1,8 t+ combi
Kontakt:

Sv:Sv:Rutan föll in.

Inlägg av Hightower »

Värme och kyla bidrar till denna händelse. Beklagligt. Men det kan finnas spänningar i baklucka som har tillkommit om man exempelvis lastat bilen mycket någon gång och tvingat igen luckan. En stukning i kaross således. Glas är ett levande och flytande material så enligt naturlagen ska den inte spricka utan mekanisk påverkan.
Skriv svar