Hej!
Tänkte fråga om råd. Idag när jag startade min skoda Octavia -00 så började oljelampan lysa efter ca 30 sekunder samt ett pipande ljud. Jag stängde av motorn och kollade oljenivån vilken var helt ok, men fyllde i lite till i alla fall. När jag starta andra gången så blinkade oljelampan efter ca 30 sekunder samt pep. Jag stängde av igen, prova att starta en gång till men samma blinkande/pipande. Vet ngn vad som kan vara problemet? Kan det var farligt att köra?
Millie
Motoroljetryck lampa lyser/blinkar
-
Millie
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
klingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II
- Kontakt:
Sv:Motoroljetryck lampa lyser/blinkar
Står den ute eller i varmgarage?
Motorvärmare heltid eller deltid?
Motorvärmare heltid eller deltid?
-
klingen
- Bilmodell: Skoda Octavia II
- Kontakt:
Sv:Sv:Motoroljetryck lampa lyser/blinkar
Störst risk är väl oljetrycksgivarn eller ev en frusen vevhusventilation..ev oljepump frusen!
I vilket fall borde du prova o ställa den varmt om intet händer så är det nog givarn eller pumpen som gett upp.
Du borde i alla fall inte köra den nån längre sträcka...bäst är nog direkt till verkstan.
Om allt funkar efter att den stått nåt dygn varmt så försök o åka lite längre sträckor så länge vintern håller i sig..så motorn få bli riktigt genomvarm.
I vilket fall borde du prova o ställa den varmt om intet händer så är det nog givarn eller pumpen som gett upp.
Du borde i alla fall inte köra den nån längre sträcka...bäst är nog direkt till verkstan.
Om allt funkar efter att den stått nåt dygn varmt så försök o åka lite längre sträckor så länge vintern håller i sig..så motorn få bli riktigt genomvarm.
-
Berne
- Bilmodell: octavia
- Kontakt:
Sv:Motoroljetryck lampa lyser/blinkar
Samma på min Octavia 2005. Har haft detta i en 5-6 dagar. På morgonen när bilen stått på motorvärmare innan avfärd till jobbet är det inga problem. Sedan på eftermiddagen när man ska hem och kallstartar så kommer denna signal efter någon minuts körning.
I mitt fall så piper det alltså bara vid kallstart, vad kan man dra för slutsatser av detta ? Måste man in till verkstaden el ?´
Mvh
Berne
I mitt fall så piper det alltså bara vid kallstart, vad kan man dra för slutsatser av detta ? Måste man in till verkstaden el ?´
Mvh
Berne
-
Berne
- Bilmodell: octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Motoroljetryck lampa lyser/blinkar
En eftermiddag pep min Skoda hela tiden samtidigt som oljelampan lyste. Jag körde in till min märkesverkstad som snart konstaterade att oljepumpen var knas. Fick detta åtgärdat via försäkringen så det blev att slanta självrisken på 2 000 kr. Katjing !