Biltemas felkodsläsare

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
apelsin1
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
Ort: Sundsvall
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Biltemas felkodsläsare

Inlägg av apelsin1 »

Är det någon som har nån erfarenhet av biltemas felkodsläsare?

http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-1385.pdf

Jag har en octavia -97 och funderar på att köpa en.
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

Funkar säkert bra men, varför inte köpa en sådan här istället??

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den
apelsin1
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
Ort: Sundsvall
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av apelsin1 »

jag köpte biltemas idag men den fick ingen kontakt med bilens databox så jag lämnar tillbaka den.

Kollade på "Usb Vag-com Cable 409.1" här ovan och ser att det är en octavia(1z) som den inte funkar på. Jag har en octavia tillverkad -97.
Hur vet man om det är en 1z, Mk1 eller Mk2?
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

MK1 har Du, 1Z är den senaste modellkoden
maverick
Inlägg: 25333
Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
Ort: Landskrona
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av maverick »

Mk 1 heter 1U och tillverkades fram till modellår 2005 (RS finns tydligen även 2006).
Nya 1Z har can-bus, och kräver därför en annan kabel.
GinTonic
Inlägg: 15703
Blev medlem: 2 september 2016, 23:16
Ort: Borås
Bilmodell: Octavia Combi RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av GinTonic »

http://readytech.se/Diagnostikkabel.php

/Ginnen
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

CAN och OBD använder samma gränssnitt, i den länken jag angav så är det mjukvaran som är begränsningen.
apelsin1
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
Ort: Sundsvall
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av apelsin1 »

Jag har nu beställt struves e-bay tips!
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

Du blir nöjd :D
wertok
Inlägg: 1011
Blev medlem: 8 juni 2017, 11:02
Ort: Kävlinge
Bilmodell: Superb kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av wertok »

JAg köpte också från ebay och den installeras på datorn och när jag är innei options så hittar den och kan initiera osv. Pluggar in den i bilen då lyser en diod blått men är jag testar kommunicera med bilen så fungerar det inte. Ska bilen vara igång eller avstängd? Tändning?
maverick
Inlägg: 25333
Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
Ort: Landskrona
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av maverick »

Tändningen tror jag ska vara på.
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

Tändning på annars är inte ECU aktiverad, vissa grejer kräver även att bilen ska vara igång.

Körde med den senast igår på en Skoda utan problem.
Har redan tjänat in min VAG-COM flera gånger om genom att hjälpa andra med deras fekoder och återställningar.
apelsin1
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
Ort: Sundsvall
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av apelsin1 »

Jag fick hem min nu och har testat den. I dialogrutan "VAG-COM:program options" så kör jag testet på COM-port 3 och får OK, även LED-testet funkar, men när jag testar för OBD-II kompabilitet så blir det nej!!
Auto-Scan verkar inte heller fungera, hur lång tid ska den ta egentligen? Jag kör med vista i laptopen.
Vad göra?
Hade tändningen på, ska jag ha motorn igång kanske?
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

Högerklicka på ikonen för programmet, välj Egenskaper, klivka på fliken Kompabilitet och välj XP-läge så tror jag att Du löst problemet.

Hade också problem med min Windows 7 dator, Vista har jag aldrig haft för värre skitoperativsystem får man leta efter ;)
apelsin1
Inlägg: 84
Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
Ort: Sundsvall
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av apelsin1 »

Jag provade med det och det verkar inte fungera.
provade VAG-COM OBD-II Campability test: Car is NOT ISO/OBD-II compatible!!
När jag körde "select control module" alltså där man kan välja vart den ska kolla blir det: No response from controller!
Testade även köra programmet hemma i vardagsrummet utan bil med samma resultat.
Jag har en annan äldre laptop med windows-xp som jag kanske borde damma av...
stavik
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 april 2010, 21:38
Ort: Luleå
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av stavik »

[quote]Funkar säkert bra men, varför inte köpa en sådan här istället??

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT

Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den[/quote]

Följer det med mjukvara eller är det bara kabeln?
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?
wertok
Inlägg: 1011
Blev medlem: 8 juni 2017, 11:02
Ort: Kävlinge
Bilmodell: Superb kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av wertok »

Provade också att köra det som kompatibelt med Windows XP, det hjälpte inte. Ska låna hem en XP-dator och se om det funkar då...
eddiboy
Inlägg: 65
Blev medlem: 11 april 2010, 00:34
Ort: Solna
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av eddiboy »

Köpte en för att felsöka på min förra bil, hittade inte en enda felkod fastän bilen var stendöd. Bra grejer! Not.

Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)
Struve
Inlägg: 164
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
Ort: Öckerö
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av Struve »

[quote]Följer det med mjukvara eller är det bara kabeln?
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?[/quote]
Mjukvara följer med, kolla bara så att din bil finns med i listan på vilka modeller som funkar
[quote]Provade också att köra det som kompatibelt med Windows XP, det hjälpte inte. Ska låna hem en XP-dator och se om det funkar då...[/quote]
Konstigt, kör fler gamla program i kompatibilitetsläge, låter mer som att programmet inte hittat hårdvaran, fel port ansluts troligen, har fler som jag köpt den här apparaten åt och fått det att funka
[quote]Köpte en för att felsöka på min förra bil, hittade inte en enda felkod fastän bilen var stendöd. Bra grejer! Not.

Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)[/quote]
Nu hoppas jag att hela ditt inlägg gällde Biltemas modell, vet fler som har problem med dom där och därmed köpt en billigare sak via Ebay som funkar i princip lika bra som VAG:s orginalverktig.
Självklart bjuder orginalverktyget på mindre problem och att dom har företagssupport, lite som att jämföra äpplen och päron.
Hoppas att Du har tillgång till orginalverktyg eller har 50 lakan att lägga på det.
Inte alla som har det och får köpa ett billigare verktyg som gör samma saker.
stavik
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 april 2010, 21:38
Ort: Luleå
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare

Inlägg av stavik »

Hittar ingen info på ebay vilka modeller den pasar till. Var ska jag söka?
Skriv svar