Biltemas felkodsläsare
-
apelsin1
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
- Ort: Sundsvall
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Biltemas felkodsläsare
Är det någon som har nån erfarenhet av biltemas felkodsläsare?
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-1385.pdf
Jag har en octavia -97 och funderar på att köpa en.
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-1385.pdf
Jag har en octavia -97 och funderar på att köpa en.
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
Funkar säkert bra men, varför inte köpa en sådan här istället??
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den
-
apelsin1
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
- Ort: Sundsvall
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
jag köpte biltemas idag men den fick ingen kontakt med bilens databox så jag lämnar tillbaka den.
Kollade på "Usb Vag-com Cable 409.1" här ovan och ser att det är en octavia(1z) som den inte funkar på. Jag har en octavia tillverkad -97.
Hur vet man om det är en 1z, Mk1 eller Mk2?
Kollade på "Usb Vag-com Cable 409.1" här ovan och ser att det är en octavia(1z) som den inte funkar på. Jag har en octavia tillverkad -97.
Hur vet man om det är en 1z, Mk1 eller Mk2?
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
MK1 har Du, 1Z är den senaste modellkoden
-
maverick
- Inlägg: 25333
- Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
- Ort: Landskrona
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Mk 1 heter 1U och tillverkades fram till modellår 2005 (RS finns tydligen även 2006).
Nya 1Z har can-bus, och kräver därför en annan kabel.
Nya 1Z har can-bus, och kräver därför en annan kabel.
-
GinTonic
- Inlägg: 15703
- Blev medlem: 2 september 2016, 23:16
- Ort: Borås
- Bilmodell: Octavia Combi RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
http://readytech.se/Diagnostikkabel.php
/Ginnen
/Ginnen
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
CAN och OBD använder samma gränssnitt, i den länken jag angav så är det mjukvaran som är begränsningen.
-
apelsin1
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
- Ort: Sundsvall
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
Jag har nu beställt struves e-bay tips!
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Du blir nöjd :D
-
wertok
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: 8 juni 2017, 11:02
- Ort: Kävlinge
- Bilmodell: Superb kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
JAg köpte också från ebay och den installeras på datorn och när jag är innei options så hittar den och kan initiera osv. Pluggar in den i bilen då lyser en diod blått men är jag testar kommunicera med bilen så fungerar det inte. Ska bilen vara igång eller avstängd? Tändning?
-
maverick
- Inlägg: 25333
- Blev medlem: 24 juli 2012, 11:45
- Ort: Landskrona
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Tändningen tror jag ska vara på.
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Tändning på annars är inte ECU aktiverad, vissa grejer kräver även att bilen ska vara igång.
Körde med den senast igår på en Skoda utan problem.
Har redan tjänat in min VAG-COM flera gånger om genom att hjälpa andra med deras fekoder och återställningar.
Körde med den senast igår på en Skoda utan problem.
Har redan tjänat in min VAG-COM flera gånger om genom att hjälpa andra med deras fekoder och återställningar.
-
apelsin1
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
- Ort: Sundsvall
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
Jag fick hem min nu och har testat den. I dialogrutan "VAG-COM:program options" så kör jag testet på COM-port 3 och får OK, även LED-testet funkar, men när jag testar för OBD-II kompabilitet så blir det nej!!
Auto-Scan verkar inte heller fungera, hur lång tid ska den ta egentligen? Jag kör med vista i laptopen.
Vad göra?
Hade tändningen på, ska jag ha motorn igång kanske?
Auto-Scan verkar inte heller fungera, hur lång tid ska den ta egentligen? Jag kör med vista i laptopen.
Vad göra?
Hade tändningen på, ska jag ha motorn igång kanske?
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Högerklicka på ikonen för programmet, välj Egenskaper, klivka på fliken Kompabilitet och välj XP-läge så tror jag att Du löst problemet.
Hade också problem med min Windows 7 dator, Vista har jag aldrig haft för värre skitoperativsystem får man leta efter ;)
Hade också problem med min Windows 7 dator, Vista har jag aldrig haft för värre skitoperativsystem får man leta efter ;)
-
apelsin1
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 5 augusti 2010, 16:14
- Ort: Sundsvall
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
Jag provade med det och det verkar inte fungera.
provade VAG-COM OBD-II Campability test: Car is NOT ISO/OBD-II compatible!!
När jag körde "select control module" alltså där man kan välja vart den ska kolla blir det: No response from controller!
Testade även köra programmet hemma i vardagsrummet utan bil med samma resultat.
Jag har en annan äldre laptop med windows-xp som jag kanske borde damma av...
provade VAG-COM OBD-II Campability test: Car is NOT ISO/OBD-II compatible!!
När jag körde "select control module" alltså där man kan välja vart den ska kolla blir det: No response from controller!
Testade även köra programmet hemma i vardagsrummet utan bil med samma resultat.
Jag har en annan äldre laptop med windows-xp som jag kanske borde damma av...
-
stavik
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 13 april 2010, 21:38
- Ort: Luleå
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
[quote]Funkar säkert bra men, varför inte köpa en sådan här istället??
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den[/quote]
Följer det med mjukvara eller är det bara kabeln?
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320445527306&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWNX%3AIT
Jag köpte en sådan och är skitnöjd, såpass nöjd att jag hjälpt fler att ta hem den[/quote]
Följer det med mjukvara eller är det bara kabeln?
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?
-
wertok
- Inlägg: 1011
- Blev medlem: 8 juni 2017, 11:02
- Ort: Kävlinge
- Bilmodell: Superb kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Provade också att köra det som kompatibelt med Windows XP, det hjälpte inte. Ska låna hem en XP-dator och se om det funkar då...
-
eddiboy
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 11 april 2010, 00:34
- Ort: Solna
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Biltemas felkodsläsare
Köpte en för att felsöka på min förra bil, hittade inte en enda felkod fastän bilen var stendöd. Bra grejer! Not.
Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)
Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)
-
Struve
- Inlägg: 164
- Blev medlem: 22 maj 2010, 12:55
- Ort: Öckerö
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
[quote]Följer det med mjukvara eller är det bara kabeln?
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?[/quote]
Mjukvara följer med, kolla bara så att din bil finns med i listan på vilka modeller som funkar
[quote]Provade också att köra det som kompatibelt med Windows XP, det hjälpte inte. Ska låna hem en XP-dator och se om det funkar då...[/quote]
Konstigt, kör fler gamla program i kompatibilitetsläge, låter mer som att programmet inte hittat hårdvaran, fel port ansluts troligen, har fler som jag köpt den här apparaten åt och fått det att funka
[quote]Köpte en för att felsöka på min förra bil, hittade inte en enda felkod fastän bilen var stendöd. Bra grejer! Not.
Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)[/quote]
Nu hoppas jag att hela ditt inlägg gällde Biltemas modell, vet fler som har problem med dom där och därmed köpt en billigare sak via Ebay som funkar i princip lika bra som VAG:s orginalverktig.
Självklart bjuder orginalverktyget på mindre problem och att dom har företagssupport, lite som att jämföra äpplen och päron.
Hoppas att Du har tillgång till orginalverktyg eller har 50 lakan att lägga på det.
Inte alla som har det och får köpa ett billigare verktyg som gör samma saker.
Har en Fabia 1.4 -04, funkar grejerna till den bilen?[/quote]
Mjukvara följer med, kolla bara så att din bil finns med i listan på vilka modeller som funkar
[quote]Provade också att köra det som kompatibelt med Windows XP, det hjälpte inte. Ska låna hem en XP-dator och se om det funkar då...[/quote]
Konstigt, kör fler gamla program i kompatibilitetsläge, låter mer som att programmet inte hittat hårdvaran, fel port ansluts troligen, har fler som jag köpt den här apparaten åt och fått det att funka
[quote]Köpte en för att felsöka på min förra bil, hittade inte en enda felkod fastän bilen var stendöd. Bra grejer! Not.
Finns en anledning till varför verkstädernas felsökningsverktyg kostar runt 50.000 kr och Biltemas 750 kr. Inte riktigt lika bra grejer. :)[/quote]
Nu hoppas jag att hela ditt inlägg gällde Biltemas modell, vet fler som har problem med dom där och därmed köpt en billigare sak via Ebay som funkar i princip lika bra som VAG:s orginalverktig.
Självklart bjuder orginalverktyget på mindre problem och att dom har företagssupport, lite som att jämföra äpplen och päron.
Hoppas att Du har tillgång till orginalverktyg eller har 50 lakan att lägga på det.
Inte alla som har det och får köpa ett billigare verktyg som gör samma saker.
-
stavik
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 13 april 2010, 21:38
- Ort: Luleå
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Biltemas felkodsläsare
Hittar ingen info på ebay vilka modeller den pasar till. Var ska jag söka?

