Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Hannes.pettersson
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av Hannes.pettersson »

Hastighetsmätaren och andra instrument har under en en längre tid krånglat på vår Skoda Octavia 99 års mod. Det har fungerat varannan dag ungefär. Jag såg då repanvisningen och gjorde precis som det stod där, men nu har instrumenten slocknat helt och bilen går en sekund för att sedan stanna igen. Jag blir tokig på detta, jag kommer ingen vart med bilen. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag kanske blir tvungen att köpa ett helt nytt instrument för ca. 8000 kr.

Mvh. Hannes Pettersson
adandersson

Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av adandersson »

http://www.blocket.se/kronoberg/Hastighetsmatare_till_Audi__Peugeot__Skoda_25517930.htm?ca=21&w=1

Han fixade hustruns skoda octavia årsmodell 2000 i januari i år. Har fungerat helt problemfritt sedan sedan dess. Han tog 1000 kronor för jobbet inklusive en del material.4 samt gav ett år garanti. Glöm ej att om du köper en ny mätare så tillkommer 1500 för att programmera in den då larmet är integrerat i instrumentet, alltså en totalkostnad på c:a 9500 kr. Bor du i närheten av Växjö kan du köra till honom och vänta medan han fixar det.
adandersson

Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av adandersson »

[quote]http://www.blocket.se/kronoberg/Hastighetsmatare_till_Audi__Peugeot__Skoda_25517930.htm?ca=21&w=1

Han fixade hustruns skoda octavia årsmodell 2000 i januari i år. Har fungerat helt problemfritt sedan sedan dess. Han tog 1000 kronor för jobbet inklusive en del material. samt gav ett år garanti. Glöm ej att om du köper en ny mätare så tillkommer 1500 för att programmera in den då larmet är integrerat i instrumentet, alltså en totalkostnad på c:a 9500 kr. Bor du i närheten av Växjö kan du köra till honom och vänta medan han fixar det.[/quote]
Hannes.pettersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Tack för tipset, men när jag letade på nätet så hittade jag en verkstad till som reparerar hastighetsmätare till Skoda. Det var i Fjugesta utanför Örebro. Det blir mycket närmare för mig. Jag skulle få komma med Kombi instrumentet redan på måndag. Jag återkommer och talar om hur det har gått för mig..

Mvh Hannes..
Hannes.pettersson
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Jag åkte iväg med mitt Kombi instrument Måndag förmiddag, väntade medans det lagades. Det var en del problem pga att jag har försökt att laga det själv, men efter någon timma så var det klart. Det kostade 1250kr inkl. moms. Jag har nu monterat det och det är otroligt, bilen startar och bilen går igång. Jag har nu kört 5 mil med bilen, utan problem. Jag återkommer längre fram med information hur det fungerar.

Firman som lagade det ligger 3 mil väster om Örebro..

http://www.blocket.se/orebro/Hastighetsmatare_Skoda___Matarhus__25632147.htm?ca=8&w=1
Hannes.pettersson
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

[quote]Jag åkte iväg med mitt Kombi instrument Måndag förmiddag, väntade medans det lagades. Det var en del problem pga att jag har försökt att laga det själv, men efter någon timma så var det klart. Det kostade 1250kr inkl. moms. Jag har nu monterat det och det är otroligt, bilen startar och instrumenten går igång. Jag har nu kört 5 mil med bilen, utan problem. Jag återkommer längre fram med information hur det fungerar.

http://www.blocket.se/orebro/Hastighetsmatare_Skoda___Matarhus__25632147.htm?ca=8&w=1[/quote]
Hannes.pettersson
Kontakt:

[quote]Jag åkte iväg med mitt Kombi instrument Måndag förmiddag, väntade medans det lagades. Det var en del problem pga att jag har försökt att laga det själv, men efter någon timma så var det klart. Det kostade 1250kr inkl. moms. Jag har nu monterat det och det är otroligt, bilen startar och instrumenten går igång. Jag har nu kört 5 mil med bilen, utan problem. Jag återkommer längre fram med information hur det fungerar.

http://www.blocket.se/orebro/Hastighetsmatare_Skoda___Matarhus__25632147.htm?ca=8&w=1[/quote]
Hannes.pettersson
Kontakt:

Jag har nu kört 47 mil efter reparationen av Kombi instrumentet och alla instrument fungerar. Nu är det roligt att åka Skoda igen!
Zura
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av Zura »

Det är 14 dagar sen du skrev inlägget och borde vid det här laget fått svar på din fråga. Kopplade du ur batteriet? Han i Fjugesta nämnde att stöldskyddet kan orsaka detta fenomen när batteriet har varit urkopplad och kombi instrumentet kopplats ur.

Jag har fått mitt instrument lagat hos honom 11 juni och den fungerar klockrent. Han fixade också kilometermätaren som "tappade" siffrorna. 1000kr + moms tog han för jobbet.

http://www.blocket.se/orebro/Hastighetsmatare_Skoda___Matarhus__25632147.htm?ca=8&w=1
jaguab
Kontakt:

Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av jaguab »

Hej!

Jag hade samma problem, men följde anvisningarna i handledningen:
http://www.skodaklubben.se/filer/skoda_instrument%20rep.pdf
Det var inte så svårt, allt står bra förklarat. Nu har jag en instrumentpanel som FUNGERAR igen!

Hejsningar!
Janne
Vesslan76
Bilmodell: Skoda Octavia SLX TDi -00
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av Vesslan76 »

Har samma fel på min octavia och manualen är ju lätt att förstå så jag tänkte försöka laga min med...

Dock så är det en sak jag undrar över och det står i rep. manualen att man ska "Draw off ignition key" innan man kopplar ur mätarna ur bilen... Men vad innebär det? Vad är det jag ska göra?

Min engelska är inte den bästa och det var det enda avsnittet jag inte förstod (förutom att det var viktigt)...
Bäverhanne
Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Hastighetsmätare och kombiinstrument krångel

Inlägg av Bäverhanne »

Du ska inte ha tändningen på, du behöver inte ha nyckeln i tändningslåset.

Tag till vara på tipset i guiden att man ska ha tillgång till superlim eller liknande, jag bröt av alla fyra nålars fästpiggar =)
Vesslan76
Bilmodell: Skoda Octavia SLX TDi -00
Kontakt:

Inlägg av Vesslan76 »

Tack så hemskt mycket för hjälpen Fredrik !!

Nu blir det till att skruva och löda... ;)
Skriv svar